پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا

ویروس کرونا (COVID-19) عفونتی است که ممکن است برای بعضی از افراد عواقب جدی داشته باشد. پلاسمای بیماران بهبود یافته ممکن است به عنوان معالجه باشد ، که هدف ما ارزیابی آن در قالب یک متاآنالیز احتمالی با تمرکز بر مرگ و میر ، نارسایی چند عضو ، مدت زمان اقامت در بخش مراقبت های ویژه و عوارض جانبی بیماری کرونا است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

پلاسما چیست؟

پلاسما یا خوناب، مایع زردرنگی است که از جداسازی گلبول ‌های قرمز و سفید خون به دست می ‌آید و شامل پادتن یا آنتی ‌بادی ضد ویروس می باشد و بهتر است بدانید که استفاده از پلاسمای خون افراد بهبودیافته در درمان بیماری، قدمتی صد ساله دارد. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، این روش برای درمان بیماری‌هایی چون سرخک و آنفولانزای اسپانیایی مورد استفاده قرار گرفت.

یک جستجوی سیستماتیک برای یافتن آزمایش های کنترل شده تصادفی ثبت شده مربوطه در پنج ثبت نام آزمایشی انجام شد. این جستجوی جامع به صورت مداوم و بصورت ماهانه در MEDLINE (از طریق PubMed) ، Embase ، مرکز ثبت آزمایشهای کنترل شده Cochrane (CENTRAL) و Web of Science انجام می شود تا نتایج آزمایشات کنترل شده تصادفی که قبلاً ثبت شده اند را پیدا کنید. 

شیوع ویروس کرونا تقریبا همه کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است و از 5 ژوئیه 2020 ، در مجموع 11،046،917 مورد تایید شده و 526،465 مورد مرگ گزارش شده است (www.who.int). اخیراً ، دو مقاله در مورد واکسن های کارآمد و ایمن منتشر شده است و چندین مقاله دیگر در مرحله III در دست بررسی و تأیید هستند. از آنجا که واکسیناسیون گسترده به طول می انجامد ، هنوز در مراحل اولیه بیماران مبتلا به درمان های جایگزین نیاز است. آزمایشات بین المللی تصادفی ، کنترل شده و بررسی تأثیر درمانها در بیماران بستری با COVID-19 (بهبودی) آغاز شده است. آزمایش RECOVERY تاکنون اثر دگزامتازون را در بیمارانی که یا تهویه مکانیکی مهاجم یا به تنهایی اکسیژن دریافت می کنند ، نشان داده است. از جمله استراتژی های درمانی تحت بررسی ، تجویز پلاسمای بهبودی جمع آوری شده از افرادی است که از COVID-19 بهبود یافته اند.

استفاده از پلاسمای نقاهت در شیوع سایر عفونتهای تنفسی ، از جمله اپیدمی 2003 SARS-CoV-1 ، همه گیر ویروس آنفلوانزا H1N1 2009-2010 و اپیدمی MERS-CoV 2012 مورد مطالعه قرار گرفت. اثربخشی پلاسمای نقاهت در این مطالعات برجسته شد و هیچ یک از مطالعات عوارض جانبی را نشان نداد.

بنابراین ، بررسی ایمنی و کارایی پلاسمای بهبودی COVID19 در آزمایشات بالینی ضروری است. چندین مطالعه منتشر شده و منتشر نشده در حال حاضر در مورد استفاده از پلاسمای نقاهت برای درمان بیماران COVID-19 بیمار شدید، بدون عوارض جانبی غیر منتظره گزارش شده است. در تنها آزمایش کنترل شده تصادفی که تاکنون گزارش شده است ، بیماران کاملاً بیمار اما نه لوله گذاری ، دریافت کننده پلاسمای بهبودی نسبت به گروه شاهد بهبود بالینی مکرر و سریع تری را نشان می دهد. با این حال ، آزمایش به دلیل کمبود بیماران واجد شرایط در سایت های مطالعه در چین زودهنگام خاتمه یافت. نتایج حاصل از این RCT و بسیاری از کارهای سیستماتیک دیگر که به روشی آینده نگر انجام نشده اند ، از این مفهوم که باید از پلاسمای بهبودی استفاده شود قبل از اینکه COVID-19 تهدید کننده حیات باشد برای پاکسازی سریع ویروس و جلوگیری از آسیب بیشتر بافت ، حمایت می کند. 

پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا

اگرچه هیچ یک از این کارها با هدف شامل فقط آزمایشات کنترل شده تصادفی به روشی آینده نگر نبوده اند ، اما ترکیب کمی از داده های موجود را ارائه می دهند. چندین آزمایش بالینی مداوم در حال استفاده از پلاسمای بهبودی در بیماران با عفونت کمتر شدید یا از نظر پیشگیری در افراد بسیار حساس ، مانند کارگران مراقبت های بهداشتی در معرض یا مراقبین بیماران COVID-19 است.

COVID-19 یک بیماری تازه در حال ظهور است و شواهد زیادی در مورد درمان آن وجود ندارد. بنابراین ، استفاده از یک رویکرد آینده نگر برای ارزیابی جامع درمان های جدید مطلوب است ، که می تواند با استفاده از متاآنالیز احتمالی (PMA) حاصل شود. از آنجا که این سوال به قدرت آماری کافی نیاز دارد ، PMA نیز مفید بودن را اثبات می کند. بعلاوه ، همانطور که فرضیه ها ، معیارهای انتخاب و تحلیل های در نظر گرفته شده قبل از در دسترس بودن نتایج آزمایشات تصادفی واقعی بیان شده است ، بر محدودیت های متاآنالیزهای سنتی و گذشته نگر غلبه می کند.

درواقع منتقدان این روش درمانی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌ گویند آزمایش‌ هایی که تاکنون بر روی پلاسما درمانی برای این بیماران انجام شده است بدون داشتن یک گروه کنترل بوده و استفاده از نتایج آن برای تصمیم‌ گیری‌ های بالینی توصیه نمی ‌شود.

نتیجه کلی استفاده از روش پلاسما درمانی :

بر اساس نتایج آزمایش‌های کلینیک «مایو» : در اواخر ماه اوت، سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا، مجوز استفاده اضطراری از پلاسمای بهبود یافته ‌ها را به عنوان درمانی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا صادر کرد. استیون هان، کمیسر این سازمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور پرزیدنت ترامپ حاضر شد و گفت که این شیوه مداوا می‌تواند نرخ مرگ و میر را سی و پنج درصد کاهش دهد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}