آیا حیوانات می توانند به COVID-19 مبتلا شوند؟

شواهد اولیه وجود دارد که حیوانات خانگی ، آزمایشگاهی و باغ وحش می توانند به ویروس کرونا مبتلا به COVID-19 آلوده شوند ، اما هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این حیوانات به افراد وجود ندارد. تعداد کمی از سگها و گربه ها از جمله یک ببر و شیر پس از تماس نزدیک با افراد مبتلا به COVID-19 از نظر ویروس مثبت ارزیابی شده اند. تحقیقات اخیر نشان داده است که دام و گربه ها می توانند به طور آزمایشی به ویروس آلوده شده و در مطالعات آزمایشگاهی آلودگی را به حیوانات دیگر از همان گونه منتقل کنند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

با شیوع سریع جهانی SARS-CoV-2 ، یک نگرانی این بوده است که آیا ویروس کرونا می تواند بین افراد و حیوانات خانگی آنها گسترش یابد یا خیر. گزارش های منفردی از عفونت در گربه ها و سگهای خانگی و همچنین یک ببر و شیر در باغ وحش نیویورک گزارش شده است. ببر و شیر در گروهی نگهداری شده بودند که طی یک هفته علائم تنفسی پیدا کرده بودند و بعداً تحت درمان حمایتی بهبود یافتند. حیوانات آلوده از نزدیک با افراد آلوده در تماس بوده اند و این مسئله سوالاتی در مورد پویایی انتقال ویروس بین انسان و سایر حیوانات را ایجاد کرده است. تحقیقات اولیه در جهت یافتن میزان حساسیت جانوران مختلف به ویروس کرونا ، جهت اطلاع رسانی بهتر اقدامات کنترل و محافظت از رفاه حال انسان و حیوانات خانگی آنها متمرکز بوده است.

آیا حیوانات می توانند به COVID-19 مبتلا شوند؟

آیا گربه من می تواند COVID-19 را دریافت کند؟

محققان از دو روش مختلف برای بررسی اینکه آیا SARS-CoV-2 می تواند گربه ها را آلوده کند استفاده کرده اند.

در اولین مطالعه ، محققان شیوع SARS-CoV-2 را در گربه ها هنگام شیوع COVID-19 در ووهان ارزیابی کردند. گربه های خانگی ، بستری و ولگرد همه از طریق قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا جدید با استفاده از یک آزمایش مبتنی بر آنتی بادی مورد آزمایش قرار گرفتند. گربه های در معرض ویروس کرونا ویروس جدید آنتی بادی های خاصی را علیه ویروس تولید کردند که با استفاده از یک آزمایش مبتنی بر آنتی بادی اندازه گیری شد. هنگامی که بیش از 100 نمونه خون از گربه ها آزمایش شد ، 14.7٪ از گربه ها مثبت آزمایش شدند ، این نشان می دهد که گربه ها به ویروس کرونا ویروس جدید آلوده شده اند. این یافته حاکی از آن است که SARS-CoV-2 می تواند مستقیماً از افراد به گربه ها منتقل شود ، زیرا سه گربه متعلق به بیماران COVID-19 نتایج مثبت ترین آزمایش را ارائه دادند. همچنین ، نمونه های جمع آوری شده از گربه ها قبل از شیوع COVID-19 همه از نظر وجود آنتی بادی منفی بودند. این به ما می گوید که گربه ها قبل از ظهور SARS-CoV-2 در انسان به ویروس های کرونا نزدیک نزدیک آلوده نشده بودند.

مطالعه دوم شامل آلوده سازی تجربی تعداد کمی از گربه ها در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده بود.

مواد ژنتیکی ویروس در نمونه های گرفته شده از مجاری هوایی فوقانی ، روده کوچک و مدفوع گربه های آلوده تشخیص داده شد. همچنین می توان ویروس عفونی را از نمونه های مجاری هوایی فوقانی جدا کرد ، شواهد دیگری در مورد حساسیت گربه ها به عفونت SARS-CoV-2 ارائه داد. این مطالعه همچنین حاکی از آن است که ممکن است ویروس بدون تماس مستقیم بین گربه ها منتقل شود ، اگرچه این داده ها تأیید نشده اند و هنوز مشخص نیست که آیا عفونت توسط قطرات تنفسی منتقل شده یا مدفوع آلوده است. این یافته های آزمایشی قابل تأمل است ، نه قطعی ، زیرا این مطالعه به تعداد کمی از حیوانات محدود بود و از دوزهای بالای ویروس استفاده می کرد که لزوماً مقدار ویروس را تولید نمی کند ، و نه مسیرهای انتشار ویروس ، که در طول روز اتفاق می افتد. تعاملات روزانه بین حیوانات خانگی و صاحبان آنها.

این مطالعات نشان می دهد که گربه ها مستعد ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 هستند و به احتمال زیاد از تعاملات نزدیک با افراد آلوده آلوده می شوند. گزارشاتی وجود دارد که برخی از حیوانات با علائم پریشانی تنفسی و اسهال که برطرف شده است ، دچار بیماری می شوند. صاحبان گربه های مبتلا به COVID-19 می توانند با رعایت بهداشت از جمله شستن دست ، هنگام دست زدن و تعامل با حیوانات خود ، از آلودگی حیوانات خانگی خود به ویروس کرونا جلوگیری کنند. 

آیا SARS-CoV-2 می تواند حیوانات دیگر را آلوده کند؟

چند گزارش جداگانه از عفونت SARS-CoV-2 در سگ ها گزارش شده است ، اما هیچ مطالعه منظمی در این زمینه صورت نگرفته است. اولین مورد تأیید شده مربوط به سگ 17 ساله پومرنیایی در هنگ کنگ بود. سواب برای آزمایش از حفره های دهان و بینی سگ و یک نمونه از صاحب آن جمع آوری شد. تعیین توالی ژنوم نشان داد که نمونه های ویروس گرفته شده از سگ و صاحب آن مطابقت دارد و بنابراین احتمالاً ویروس از صاحب سگ منتقل شده است. آزمایش سگ برای ژنوم ویروس دوازده روز پس از برداشته شدن از خانواده اش ادامه یافت ، گرچه جداسازی ویروس عفونی از نمونه ها امکان پذیر نبود.

مشکل در جداسازی ویروس عفونی از سگها در جاهای دیگر گزارش شده است، که ممکن است نشان دهد که سگها به طور فعال ویروس نمی ریزند و در مقایسه با گربه ها قادر به مقاومت در برابر عفونت هستند. همچنین نشان داده شده است که فرتها در آزمایشگاه به عفونت SARS-CoV-2 حساس هستند ، باعث ایجاد عفونت های فعال و علائمی می شوند که به طور معمول با COVID-19 انسان مرتبط هستند ، مانند افزایش درجه حرارت بدن ، کاهش فعالیت و گاها سرفه هایی 

تا به امروز ، عفونت های SARS-CoV-2 در گربه ها ، سگ ها ، همسترها و زبانه ها گزارش شده است ، اما هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پرندگان از جمله اردک و مرغ مستعد ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 هستند. عواملی که دلیل حساس بودن یک حیوان به ویروس کرونا را نشان می دهد در حالی که دیگران مقاومت بیشتری ندارند ناشناخته است ، اما ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد نحوه انتشار و ایجاد این ویروس نشان دهد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}