توالی ژن ویروس چگونه در پاسخ به COVID-19 کمک می کند؟

تعیین توالی ژن ویروس ابزاری حیاتی و در حال رشد سریع در تشخیص COVID-19 و درک شیوع و کنترل ویروس کرونا است. ژنوم، ماده ژنتیکی ارگانیسم اساساً کتاب راهنمای آن است که شامل تمام اطلاعات لازم برای ساخت و نگهداری آن است. ژنوم های انسانی از DNA دو رشته ای ساخته شده اند و در کد ویژه آن از چهار حرف "نوکلئوتیدی" پایه نوشته شده اند. طول ژنوم های انسانی بیش از 3 میلیارد حرف پایه است. در مقابل ، ژنوم ویروس می تواند از DNA یا پسر عموی نزدیک آن RNA ساخته شده و ریز باشد. ویروس تازه کشف شده SARS-CoV-2 دارای یک رشته RNA کوتاه کوتاه است که فقط 30،000 حرف طول دارد. با استفاده از تکنیکی به نام توالی می توان این حروف را یکی یکی خواند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

 

تست کرونا در منزل

ژنوم ها ویروس ها را شناسایی می کنند

اگر توالی ویروس کرونا در نمونه ای یافت شود (معمولاً از بینی یا دهان گرفته می شود) احتمال وجود علائم بیمار در COVID-19 را تأیید می کند. ژنوم های ویروس به طور مداوم تغییر می کنند (جهش می یابند) و همزمان با تقسیم و گسترش با افزایش آلودگی افراد ، چند حرف تغییر می کند. با استفاده از این تغییرات می توان با تعیین توالی ، ثبت و تجزیه و تحلیل ژنوم ها ، ویروس را ردیابی کرد.

اگر توالی یابی ژن ویروس به سرعت و در مقیاس وسیع انجام شود ، می تواند به اپیدمیولوژیست ها و مقامات بهداشت عمومی در درک نحوه انتشار ویروس و ارزیابی تأثیر مداخلات آنها کمک کند. همچنین می تواند کمک کند که آیا انواع جدید با الگوهای خاصی از علائم یا شدت بیماری ارتباط دارند. در طولانی مدت ، پیگیری انواع جدید بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که واکسن ها ، هنگامی که تولید می شوند ، می توانند با سویه های ویروسی که در حال حاضر هستند "به روز" شوند.

در مراحل ابتدایی اپیدمی ، می توان از تعیین توالی برای کشف تعداد موارد جدید بیماری که از طریق انتقال موضعی وارد شده است ، استفاده کرد. پایگاه داده های جهانی ژنوم ویروس محققان را قادر می سازد تا ژنوم ها را با یکدیگر مقایسه کنند تا ارزیابی دقیق انتقال محلی در هر کشور انجام شود.

توالی ژن ویروس چگونه در پاسخ به COVID-19 کمک می کند؟

رشد اپیدمی

مدل های ریاضی چگونگی تکامل ویروس ها در طی یک اپیدمی - که از تجزیه و تحلیل گسترده شیوع گذشته ایجاد شده است - اجازه می دهد تا نرخ رشد اپیدمی و سایر اندازه گیری های انتقال و عفونت از توالی ژنوم ویروس تخمین زده شود. در مقایسه با تخمین منابع دیگر داده ها ، بینش ژنتیکی ویروس برای پیش بینی روندهای طولانی مدت و در مقیاس بزرگتر بسیار مفید است. مهمتر از همه ، آنها اعتبار مستقل تخمین اندازه و سرعت رشد یک بیماری همه گیر را ارائه می دهند. این امر خصوصاً در مواردی که موارد کم گزارش شده اند مفید است ، به عنوان مثال به دلیل اینکه بسیاری از افراد آلوده علائمی ندارند.

نمونه گیری گسترده و توالی یابی ژن ها از ویروس کرونا جدید امکان بازسازی ویروس را در مکان ها یا گروه های مختلف افراد فراهم می کند. این اطلاعاتی را در مورد آنچه که باعث گسترش ویروس به صورت محلی و ملی می شود فراهم می کند. اگر ژنوم ویروس با اطلاعات مربوط به مکان ، چگونگی و زمان سفر مردم به صورت محلی و بین المللی ترکیب شود ، می توان دقیق تر این کار را انجام داد.

زنجیر انتقال

توالی ژن ویروس همچنین می تواند تغییرات ژنتیکی منحصر به فردی را که در تمام افراد آلوده در یک زنجیره انتقال ویروس به اشتراک گذاشته شده است ، شناسایی کند. از این طریق می توان تشخیص داد که آیا دو گروه از موارد در همان منطقه بوجود آمده است زیرا یکی از آنها عفونت را در دیگری آغاز کرده است یا اینکه دو زنجیره انتقال مجزا و مستقل با ریشه های جداگانه و قبلی وجود دارد. بنابراین ژنوم ویروس می تواند به اطلاعات ارائه شده توسط ردیابی تماس با بیمار ، که برای ردیابی شیوع در جوامع ، بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت مهم است ، اضافه شود.

تنوع ژنتیکی

بسیاری از تغییرات ژنتیکی که در ژنوم ویروس رخ می دهد ، تأثیر قابل توجهی در روند عفونت یا بیماری یا تأثیر اقدامات کنترل نخواهد داشت. با این حال ، برخی از تغییرات ممکن است مهم باشد. این موارد باید شناسایی و در طول زمان ردیابی شوند. در ویروس هایی مانند آنفلوانزا ، ما می دانیم که تغییرات ژنتیکی می تواند نحوه شناسایی ویروس ها ، مقاومت در برابر داروهای ضد ویروسی و شدت بیماری را در سیستم ایمنی بدن تغییر دهد. این کشف ها هنوز برای ویروس کرونا انجام نشده است.

تعیین توالی سریع ژنوم ویروس در مقیاس بزرگ ، جریان جدیدی از اطلاعات است که می تواند به ردیابی بیماری های همه گیر و توسعه روش های جدید کنترل کمک کند. کاربرد آن در ویروس کرونا جدید تازه شروع شده است.

نکته : کاربر گرامی شما میتوانید تست کرونا را در منزل با کاهش خطر ابتلا به ویروس کووید 19 انجام دهید، کافیست برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}