کرونا و آسیب به قلب

کرونا و قلب

افراد مبتلا به شدیدترین انواع کووید 19 اغلب مسن بوده و دارای بیماری های زمینه ای میباشند. حدود 10 درصد از بیماران مبتلا به کووید 19 دارای بیماری های قلبی ، دیابت و فشار خون بالا میباشند.با کمال تعجب ، افراد مبتلا به بیماریهای ریوی مانند آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)  تنها 6 درصد از موارد شدید کووید 19 را تشکیل می دهند. این آمارها در گزارشهای بیماران چینی ، ایتالیایی ، انگلیسی و بیماران ایالات متحده مشابه هستند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

افراد دارای بیماریهای زمینه ای قلبی شدیدتر تحت تأثیر کووید 19 قرار میگیرند ، اما این ویروس میتواند قلب را در افراد فاقد بیماری قلبی نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در هر دو مورد ، هنگامی که یک عفونت شدید کووید 19 وجود داشته باشد ، قلب متحمل یک پاسخ التهابی گسترده به نام میوکاردیت میشود. ویروس سلولهای قلب را آلوده می کند و باعث می شود بافت ماهیچه ای قلب (میوکارد) تحت التهاب شدید قرار بگیرد.این امر می تواند هدایت الکتریکی قلب را تغییر داده و بر توانایی آن در پمپاژ خون در سراسر بدن تأثیر بگذارد. نتیجه این امر رسیدن اکسیژن کمتر به اندام ها از جمله ریه میباشد. نحوه وقوع این اتفاق مشخص نیست ، اما چندین مکانیسم احتمالی وجود دارد.

اولا ، ممکن است آسیب قلب با نحوه ورود ویروس به سلول ها مرتبط باشد. پروتئین تاجی شکل بر روی سطح ویروس به یک گیرنده بر سطح سلول به نام ACE2 قفل می شود.در بیماران مبتلا به بیماری زمینه ای قلبی ، تعداد بیشتری گیرنده ACE2 در سطح سلول وجود دارد که ممکن است منجر به ورود تعداد بیشتری از ذرات ویروسی به سلول شده و باعث التهاب قابل توجه بیشتری نسبت به افراد بدون بیماری قلبی شود.دوما ، مانند هر عفونت دیگری ، بدن بر علیه پاتوژن مهاجم میجنگد. بدن برای مبارزه با یک عفونت ویروسی سیستمیک به انرژی بیشتری و افزایش سوخت و ساز نیاز دارد ، به همین دلیل دمای بدن ما طی یک عفونت بالا می رود.

سیستم ایمنی بدن در یک فرد نسبتاً سالم قادر به پاسخگویی مناسب به عفونت است و برای مبارزه با ویروس آنتی بادی تولید می کند. افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیف تری دارند ، مانند افراد مسن یا افراد دارای بیماری های زمینه ای ، نمی توانند به اندازه کافی این پاسخ ایمنی را بدهند و با عفونت ویروسی مبارزه کنند.

این عفونت در بدن زیاد می شود و به اندام های حیاتی ، به ویژه ریه ها و قلب حمله می کند.پزشکان قادرند با استفاده از یک آزمایش خون به نام تروپونین ، شدت میوکاردیت را بررسی کنند. این پروتئین معمولاً در قلب یافت می شود. هنگامی که آسیب قابل توجهی برای قلب وجود داشته باشد ، مانند سکته قلبی ، این پروتئین وارد جریان خون میشود.

افراد مبتلا به نوع شدید بیماری در ووهان ، معمولا نسبت به افراد مبتلا به نوع خفیف تر بیماری ، غلظت بیشتری تروپونین در جریان خون خود داشتند. این امر در اطلاعات مربوط به شیوع ویروس در ایتالیا نیز همینطور بود.

طوفان سیتوکین در کرونا

برخی از بیماران مبتلا به کووید 19 ، شروع ناگهانی و شدید میوکاردیت معروف به میوکاردیت کامل را تجربه میکنند. این وضعیت در بیمارانی که در اثر کووید 19 جان خود را از دست دادند (کالبد شکافی) یا در بیماران زنده از طریق بیوپسی کوچک جراحی بافت قلب (بیوپسی اندومیوکاردیال) شرح داده شد.

تصور می شود که پاسخ التهابی سریع به ویروس در میوکاردیت کامل ، ناشی از انفجار سیگنال شیمیایی به نام طوفان سیتوکین باشد. سیتوکین ها پیام رسان های شیمیایی هستند که از سلول های ایمنی ترشح می شوند. آنها تعداد زیادی از سلولهای التهابی به نام سلولهای  Tکمکی را به محل عفونت جذب می کنند.

هنگامی که بیماران تحت طوفان سیتوکین قرار می گیرند ، یک پاسخ تنظیم نشده باعث التهاب بیش از حد می شود که می تواند بیمار را بکشد. در این بیماران نه تنها تروپونین افزایش میابد بلکه افزایش غلظت نشانگرهای التهابی نیز نشان دهنده علائم یک عفونت ویروسی شدید است.داروهایی که به کنترل سیستم ایمنی بدن کمک میکنند ممکن است در کنترل پاسخ التهابی ناگهانی مفید باشند و آزمایشات بالینی این داروها در بیماران مبتلا به کووید 19 در حال انجام است.

بسیاری از بیماری های ویروسی چنان فشار زیادی بر بدن وارد می کنند که قلب اغلب نمی تواند آن را تحمل کند ، بنابراین تعداد بیشتری از افراد از مشکلات قلبی میمیرند نه بیماری های ریوی. در حقیقت ، کووید 19 شبیه به سایر بیماریهای تنفسی همه گیر است.

در سال 2009 ، همه گیری آنفولانزا ناشی از ویروس H1N1 به اصطلاح همه گیری آنفولانزای خوکی ، وجود داشت. بیماران آلوده به H1N1 دارای تعداد بیشتری عوارض قلبی نسبت به بیمارانی که معمولا در عفونتهای رایج آنفولانزای فصلی مشاهده میشوند بودند و 62 درصد آنها میوکاردیت کامل را نشان دادند.خبر خوب این است که اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به کووید 19 (98 درصد) بهبود می یابند و هیچ گونه مشکل قابل توجهی ندارند.

منبع: Science Alert
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}