درمان ویروس hpv چگونه است؟

آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی (ویروس HPV) شایعترین عفونت قابل انتقال از طریق رابطه جنسی در دنیاست. به طوری که بیش از نیمی از مردان و زنان در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا میشوند. طبق برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها سالانه حدود 6.2 میلیون آمریکایی به این عفونت مبتلا می شوند. در کشور ما آمار مشخصی از شیوع آن وجود ندارد، در یک مطالعه شیوع  HPV 7.8 درصد بوده است. ویروس زگیل تناسلی (HPV) یکی از رایج ترین ویروس های مقاربت جنسی در دنیا است. این ویروس در اثر تماس پوستی در هنگام رابطه جنسی منتقل می شود و درمانی برای آن وجود ندارد. دفع ویروس HPV در اغلب موارد در طی دو سال در صورت بالا بودن سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. برای انجام آزمایش hpv در آزمایشگاه آنلاین مندل می توانید برروی لینک کلیک کنید.

زگیل تناسلی چیست؟

برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌ تناسلی شوند. دیگر انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و سایر اعضای بدن ارتباط دارند و برخی از انواع HPV باعث زگیل‌ های معمولی می‌شوند که شما می‌توانید در سایر قسمت‌های بدن مانند دست یا پا خود پیدا کنید. گونه هایی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی وجود دارند که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شوند. این زگیل ها منجر به ایجاد سرطان و ایجاد مشکلات جدی در انسان نمی شوند. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می شود و یا تعداد آن افزایش می یابد این بیماری معمولا بی خطر است و حتی اگر درمان نشود آسیبی به سلامتی وارد نمی کند ولی تحمل آن آزار دهنده و ناراحت کننده است. تقریبا 100 درصد موارد سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است. این ویروس که به آن HPV گفته می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. متأسفانه اکثر بیماران آلوده به عفونت HPV، اطلاعی از بیماری خود ندارند. ویروس اچ پی وی در سطوح مرطوب و مخاطی بدن مثل حلق، واژن، دهان و دهانه ی رحم و سلول های قاعده ای پوست مستقر می شود برای تشخیص ویروس hpv باید از این سطوح آلوده نمونه برداری کرد باید بدانید که این ویروس وارد خون نمی شود و چون وارد خون نمی شود پس طبیعی است که از طریق خون به بدن فرد دیگری منتقل نمی شود و از این طریق کسی را آلوده نمی کند. بنابراین آزمایش خون برای تشخیص ویروس اچ پی وی کاربردی نیست.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

آزمایش hpv

درمان بیماری hpv :

درمانی برای خود ویروس وجود ندارد. اما مشکلات بهداشتی ناشی از آن قابل درمان است. زگیل های تناسلی توسط پزشک تشخیص داده و درمان می شوند، اگر زگیل ها درمان نشوند ممکن است خود به خود بهبود یابند  یا به همان اندازه بمانند و یا بزرگتر شوند. ضایعات پیش سرطانی که در غربالگری های روتین شناسایی می شوند نیز قابل درمان هستند. بقیه سرطان های مرتبط با ویروس چنانچه زود تشخیص داده شوند قابل درمان هستند.

سه واکسن ویروس اچ پی وی توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده اند. جدیدترین مورد گارداسیل 9  بود که برای محافظت در برابر سرطان گردن رحم و زگیل های تناسلی در افراد سنین 9 تا 45 ساله تأیید شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ،  واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کنند ، اگرچه ممکن است زودتر در سن 9 سالگی انجام شود. برای دختران و پسران ، ایده آل است که قبل از تماس جنسی و قرار گرفتن در معرض HPV ، واکسن را دریافت کنند. تحقیقات نشان داده اند که دریافت واکسن در سنین جوانی به شروع زود هنگام فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. زمانی که شخصی به HPV آلوده شود ، واکسن ممکن است به اندازه پیش از عفونت مؤثر نباشد یا ممکن است کلا کار نکند. بعلاوه ، پاسخ به واکسن در سنین جوانتر نسبت به سنین مسن تر بهتر است.

علائم ویروس اچ پی وی احتمالا ۲ تا ۳ ماه بعد از ابتلا به عفونت رخ می‌دهند، اما افراد می توانند به این علائم از ۳ هفته تا چند سال پس از عفونت نیز مبتلا شوند؛ زگیل های تناسلی قابل مشاهده تنها در حالتی که عفونت فعال است، ظاهر می شوند اما در هنگامی که زگیل قابل مشاهده نباشد نیز امکان انتقال ویروس وجود دارد. برای شناسایی این ویروس گاهی اوقات پزشک برای آزمایش از بافت زگیل یک نمونه می گیرد؛ در خانم ها، اگر آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، پزشک می تواند آزمایش HPV را انجام دهد تا وجود انواع پرخطر ویروس را شناسایی کند. برای انجام آزمایش پاپ اسمیر و یا کسب اطلاعات بیشتر از آن می توانید برروی لینک کلیک کنید.

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}