نتایج یک مطالعه جدید: اگر می خواهید بیشتر عمر کنید مصرف نوشابه را محدود کنید

مضرات نوشابه

نوشیدن نوشابه هایی مانند کولا و لیموناد همراه با تمام قند افزوده شده به آنها از مدت ها قبل ناسالم شمرده شده اند. اکنون ، یک مطالعه جدید اطلاعات جدیدی را در مورد اثرات منفی این نوشابه ها بر سلامتی آشکار ساخته است.تیمی از محققان گروه تغذیه و سرطان مؤسسه انکولوژی کاتالان (ICO) و انستیتوی تحقیقات زیست پزشکی Bellvitge  (IDIBELL) دریافتند که نوشیدن دو یا چند لیوان نوشابه شیرین شده با قند یا مصنوعی در روز با افزایش خطر مرگ ناشی از هر علتی مرتبط میباشد. متعاقبا ، نوشیدن نوشابه به میزان بیشتر ، با مرگ و میر ناشی از بیماری های گوارشی و گردش خون همراه خواهد بود.

با این حال ، محققان هیچ ارتباطی بین مصرف نوشابه و مرگ و میر ناشی از سرطان پیدا نکردند. هیچ یک از شرکت کنندگان قبل از اینکه در این مطالعه شرکت کند ، به دیابت ، سرطان ، سکته مغزی یا بیماری قلبی مبتلا نبود.

این تحقیق با عنوان " ارتباط بین مصرف نوشابه و مرگ و میر در 10 کشور اروپایی" در مجله JAMA منتشر شد و حدود بیش از 450.000 نفر از ده کشور اروپایی را برای حدود 19 سال مورد بررسی قرار داد. این مطالعه به بررسی تأثیر نوشیدن نوشابه یا نوشابه های گازدار بر سلامتی پرداخت.

پیش از این مشخص شده بود که قند خون بالا و مصرف زیاد قند در رژیم غذایی می تواند سد روده را مختل کند و منجر به ایجاد بیماری به نام "روده نشتی" شود. در نتیجه سیستم ایمنی روده باعث التهاب روده شده و باعث افزایش آسیب پذیری فرد در برابر عفونت های روده می شود. از این رو نوشیدن نوشیدنی هایی با قند اضافه می تواند حساسیت به اختلالات گوارشی را افزایش دهد.

گذشته از بیماریهای قلبی عروقی و گوارشی ، افزایش مصرف نوشابه با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون نیز مرتبط است ، اما با بیماری آلزایمر یا سرطان مرتبط نمیباشد.

در این تحقیق ، محققان نوشابه ها را به عنوان نوشیدنی های گازدار مانند کولا و لیموناد ، اسانس میوه و نوشیدنی های گازدار کم کالری یا رژیمی معرفی کردند که همگی شربت های غلیظ غیر الکلی میباشند که معمولاً با آب و شکر مخلوط می شوند.

همچنین آنها تعیین کردند که یک لیوان نوشابه معادل 250 میلی لیتر یا 8 اونس مایع است. در سراسر جهان ، یک قوطی نوشابه معمولی حاوی 12 اونس مایع یا 355 میلی لیتر نوشیدنی است.

نتایج اصلی این مطالعه نشان می دهد که در پیگیری های 16 ساله ، در کل 41،693 مرگ و میر وجود داشته است. محققان داده های مربوط به مصرف نوشابه را از طریق پرسشنامه تغذیه و رژیم غذایی بین سالهای 1992 و 2000 جمع آوری کردند.

این مطالعه امروزه در جامعه حائز اهمیت است ، زیرا بسیاری از مردم به نوشیدن نوشیدنی های قندی از جمله نوشابه ها علاقه دارند. برای کاهش مصرف این نوشیدنی ها باید مقررات سختگیرانه ای توسط مسئولان سلامت وضع شود ، خصوصا که بسیاری از مطالعات پیش از این در مورد اثرات منفی آن برسلامت گزارش داده اند.

علاوه بر این ، یافته های این مطالعه می توانند به حمایت از اقدامات مداوم بهداشت عمومی برای کاهش مصرف نوشابه کمک کنند. نوشابه ها غالبا توسط افراد همه سنین مصرف می شوند ، اما این که آیا این میزان مصرف با خطر بالای مرگ زودرس مرتبط است یا خیر ، تاکنون مشخص نشده است.

با این حال ، این مطالعه دقیقاً مانند سایر مطالعاتی که در مورد ارتباط بین مصرف نوشیدنی های قندی و خطرات مربوط به سلامت میباشند ، مشاهده ای است. این مطالعه نمی تواند بطور کامل رابطه علت و معلولی را نشان دهد. محققان خاطرنشان كردند كه يك محدوديت عمده وجود دارد و تعيين اينكه تاثیرات بر سلامتي به کدام یک از موارد مانند استفاده از شيرين كننده هاي مصنوعي ، چاقي ، ديابت ، نوع خاصی از نوشابه ، يا يك بيماري زمينه اي مربوط است ، غیرممکن است.

چگونه مصرف نوشیدنی های شیرین را کاهش دهیم

صرف نظر از اینکه ارتباطی وجود داشته باشد یا خیر ، اگر تصمیم دارید مصرف نوشابه خود را کاهش دهید ، میتوانید این عادت را با کاهش درست مصرف نوشابه ترک کنید. اگر حذف فوری عادت برای شما سخت است ، می توانید میزان مصرف را به تدریج کم کنید. به عنوان مثال ، شما می توانید فقط یک نوشیدنی در روز بنوشید. در دراز مدت ، می توانید این عادت را به طور کامل از بین ببرید.

نوشیدنی های گازداری نیز وجود دارند که با شکر یا شیرین کننده مصنوعی مخلوط نمی شوند ، مانند آب گازدار یا یک آب میوه گازدار. اگر تصمیم به ترک این عادت را دارید ، درک کنید که این عادت باعث چه عاملی می شود و آن را با عادات سالم تر جایگزین کنید. به عنوان مثال ، اگر به دنبال شیرینی هستید ، به جای نوشیدن نوشیدنی های شیرین ، میوه بخورید.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}