نوشیدن روزانه شیر کم چرب می تواند اثرات پیری را معکوس کند

فواید مصرف شیر

مشخص شده است که شما می توانید با نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح ، مبارزه با عوامل زیستی پیری را آغاز کنید. طبق تحقیقات جدیدی که در مجله پزشکی اکسیداتیو و ماندگاری سلولی منتشر شده است ، یک تصمیم ساده برای انتخاب شیر بدون چربی یا شیر 1 درصد به جای شیر کامل می تواند سالها به زندگی شما بیافزاید.

مطالعه جدید پیشگامانه ای که در دانشگاه بریگام یانگ انجام شد ، به طور موثری نقش لبنیات در سلامت بهینه را به چالش می کشد.

نویسندگان در خلاصه مقاله خود گزارش کردند : " تحقیقات انجام شده بر تأثیر مصرف شیر بر سلامت و بیماری افراد بالغ ، یافته های متناقضی ایجاد کرده است. برخی مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف شیر گاو موجب سلامتی می شود ، در حالی که برخی دیگر نشان می دهند که خطر ابتلا به بیماری و مرگ و میر را افزایش می دهد. تحقیقات بیشمار نتایج مختلفی را نشان میدهند. به طور کلی ، این یافته ها نشان دهنده افزایش پیری زیستی در بزرگسالان آمریکایی میباشد که شیر پرچرب مصرف کرده اند. این نتایج از آخرین دستورالعملهای رژیمی برای آمریکایی ها (2015 تا 2020) پشتیبانی می کنند ، که مصرف شیر کم چرب و نه شیر پر چرب را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می کنند. "

کاهش چربی لبنی باعث کاهش پیری در زنان و مردان بالغ می شود

تجزیه و تحلیل های طولانی عادتهای مصرف نوشیدنی در 5،834 آمریکایی ، نه تنها تأثیر شیر کم چرب بر طول عمر ، بلکه فواید دیگر آن را نیز نشان داد.

 تقریباً 50٪ از کل جمعیت مورد مطالعه هر روز نوع خاصی شیر می نوشیدند و یک چهارم از آنها لبنیات را به صورت هفتگی مصرف می کردند. از این تعداد ، کمی بیشتر از 30٪ شیر کامل می نوشیدند ، دقیقا 30٪ شیر 2٪ مینوشیدند ، 17٪ شیر بدون چربی ، 13٪ جایگزین های غیر لبنی مانند شیر سویا یا شیر بادام را ترجیح می دادند و 10٪ نیز به طور مرتب شیر 1٪ می نوشیدند.

شرکت کنندگانی که معمولا شیر بدون چربی یا 1٪  مینوشیدند ، در حدود چهار سال و نیم از همتایان خود که شیر 2 % مینوشیدند ، کندتر پیر میشدند.

مصرف کنندگان شیر کم چرب حتی پیری ژنتیک کندتری نسبت به افرادی که شیر غیرلبنی را  مصرف میکردند ، نشان دادند. البته ، این تفاوت در مقایسه با مصرف کنندگان همیشگی شیر کامل چشمگیرتر بود.

یکی از نشانه‌های فیزیولوژیکی پیری عملکرد تلومرها - انتهای کروموزومها که به دلیل تکرر تکثیر سلولی به تدریج کوچک می شوند- میباشد. به عبارت دیگر ، هر چه پیرتر می شویم ، تلومر ها کوتاه تر می شوند.

تصور می شد این روند غیرقابل تغییر است ، اما در چند دهه گذشته ، متخصصان چندین روش مختلف را برای محافظت از این کلاه های کروموزومی و جلوگیری از پیری به کار گرفته اند.

به عنوان مثال محققان این گزارش جدید نتیجه گرفتند که هر 1 درصد افزایش در چربی شیر با کاهش 69 جفت بازی طول تلومر همراه است. این معادل چهار سال و نیم افزایش سن است.

شرکت کنندگانی که بیشتر مواقع نسبت به مصرف شیر بدون چربی یا 1% ، به میزان قابل توجهی شیر کامل مصرف میکردند ، کاهش 145 جفت بازی طول تلومر را نشان دادند. حتی با وجود این اظهارات علمی ، نویسنده راهنما این مطالعه ، پروفسور  Larry  A. Tucker ، شک ندارد که نزاع علمی بر سر ارزش های مصرف طولانی مدت لبنیات بر سلامت همچنان ادامه دارد. و در پاسخ به سوال اصلی ، هنوز هم ناشناخته های زیادی برای کشف وجود دارند.

پروفسور Tucker  در یک بیانیه مطبوعاتی گفت : "شیر احتمالاً بحث برانگیزترین ماده غذایی در کشور ما است." "اگر شخصی از من بپرسد كه در مورد ارزش نوشیدن شیر ، گزارشی ارائه دهم ، می توانم یک ساعت سخنرانی کنم که شما را به نوشیدن شیر تشویق کنم". "اوه ، همه باید شیر بیشتری بنوشند." "اگر کسی برعکس گفت ، من هم می توانم چنین کنم". "حداقل ، یافته های این مطالعه ارزش تأمل دارند. شاید در اینجا چیزی وجود داشته باشد که نیاز به توجه بیشتری داشته باشد. "

منبع: TheLadders
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}