نوشیدن تنها 2 لیوان نوشابه در روز با افزایش خطر مرگ مرتبط است

خطر مصرف نوشابه

یک مطالعه جدید با بررسی صدها هزار نفر ، مصرف بیشتر نوشابه را با خطر بیشتر مرگ زودرس همراه دانسته است. محققان این ارتباط را برای نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی و شیرین شده با شکر بررسی کردند.

از آنجا که این یافته ها حاصل از  یک مطالعه مشاهده ای میباشند ، هنوز اثبات نشده است که مصرف مرتب نوشابه باعث مرگ زودرس می شود. با این حال ، تیم تحقیقاتی نتیجه گرفتند که نتایج ، طرح های بهداشتی برای کاهش مصرف عمومی چنین نوشیدنی هایی را تأیید می کنند.بیشتر نوشابه ها باعث ایجاد خطر برای سلامتی میشوند و تحقیقات جدید نشان داده اند که مصرف دو لیوان نوشابه در روز ممکن است خطر مرگ زودهنگام را افزایش دهد.

مقاله اخیر در مجله JAMA Internal Medicine  ، چگونگی تجزیه و تحلیل داده های مربوط به 451،743 بزرگسال از 10 کشور اروپایی توسط گروه مطالعات بین المللی را شرح می دهد.این داده ها از تحقیقات آینده نگر اروپا در مورد سرطان و تغذیه (EPIC) نشات میگیرند.

EPIC یک گروه دائمی است که شرکت کنندگان آن بین سالهای 1992 تا 2000 در آن ثبت نام کرده اند و در دانمارک ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، ایتالیا ، هلند ، نروژ ، اسپانیا ، سوئد و انگلستان زندگی می کنند.

در هنگام ثبت نام ، شرکت کنندگان درمورد مصرف مواد غذایی و آشامیدنی خود ، با پر کردن پرسشنامه یا مصاحبه ، اطلاعاتی را ارائه دادند. میانگین سنی آنها 51 سال بود و 71٪ آنان را افراد مونث تشکیل میدادند. در ابتدا هیچ یک دارای بیماری قلبی ، سرطان ، دیابت یا سکته مغزی نبودند.

از شرکت کنندگانی که در این بررسی ها شرکت کردند  ، 41.693 نفر حین پیگیری ها که به طور متوسط 16.4 سال طول کشید و رنجی از  11.1 سال در یونان تا 19.2 سال در فرانسه داشت ، درگذشتند.

آب میوه جزء "نوشابه ها" نیست

محققان نرخ مرگ و میر را بین کسانی که هر روز نوشابه میخوردند و کسانی که ندرتا نوشابه مصرف میکردند ، کمتر از یک لیوان در هر ماه ، مقایسه کردند.

این تیم یک لیوان را 250 میلی لیتر در نظر گرفتند. مصرف نوشابه شامل نوشیدن نوشابه های گازدار مانند کوکاکولا و لیموناد ؛ نوشیدنی های ایزوتونیک یا انرژی زا ؛ نوشابه های گاز دار رژیمی و کم کالری و شربت های رقیق مانند نوشیدنی های حاوی اسانس میوه ، بود. آب میوه جزء "نوشابه ها" به حساب نمی آمد.

تجزیه و تحلیل های آنها نشان داد که مصرف روزانه دو یا چند لیوان از تمام نوشیدنی های شیرین شده با شکر و شیرین شده مصنوعی ، در مقایسه با مصرف کم  این نوشیدنی ها  ، با خطر بیشتر مرگ ناشی از تمام این موارد مرتبط میباشد. تیم تحقیقاتی این ارتباط را در افراد مونث و مذکر مشاهده کردند.در آغاز مطالعه ، شرکت کنندگان به سؤالاتی در مورد سلامتی و سبک زندگی خود نیز پاسخ دادند.از این اطلاعات ، محققان قادر بودند تا هرگونه تأثیر از عواملی مانند فعالیت بدنی ، شاخص توده بدنی (BMI) ، تحصیلات ، استعمال سیگار و رژیم غذایی را حذف کنند.

تجزیه و تحلیل های بیشتر نیز نشان داد که نوشیدن دو یا چند لیوان نوشیدنی شیرین شده مصنوعی در روز در مقایسه با مصرف کم این نوشیدنی ها ، به ریسک بالاتری برای ابتلا به  بیماری های قلبی عروقی گره خورده است.

در مورد مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر ، ارتباط با خطر بیشتر مرگ حاصل از بیماری های گوارشی وجود داشت.به گفته نویسندگان : "هیچ ارتباطی بین مصرف نوشابه و مرگ حاصل از سرطان ( به طور کلی ) مشاهده نشده است."

نشانه رژیم غذایی ناسالم چیست ؟

در نتیجه یافته ها ، محققان ذکر کردند که فارغ از اینکه تأثیر احتمالی BMI را به حساب آورده  یا حذف کنند ، نتایج بدون تغییر بوده اند.آنها همچنین بین نوشیدنیهای شیرین شده مصنوعی و شیرین شده با شکر  و مرگ و میر ناشی از تمام این موارد ، همچنین مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی  و گوارشی در بین شرکت کنندگانی که BMI آن ها در رنج سالمی قرار داشت ، ارتباطات مستقیمی پیدا کردند.

چنین نتایجی حاکی از آن است که ارتباطات مشاهده شده به چربی بدن مربوط نمیباشند. آنها از این عقیده که بین نوشابه ها و مرگ زودرس که از مسیر های دیگری رخ می دهد ارتباط وجود دارد ، حمایت میکنند.

در اظهارنظر به سازمان خبری رویترز ، نیل مورفی ، نویسنده همکار این مطالعه ، دکتری بخش تغذیه و متابولیسم در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، در لیون ، فرانسه ، اظهار داشت : "مصرف زیاد نوشابه ممکن است یک نشانه برای رژیم غذایی ناسالم باشد. "طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC ) ، بین مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر و رفتارهای ناسالم تر در ایالات متحده ارتباط وجود دارد.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}