چای کیسه ایی (تی بگ) میلیارد ها ذرات پلاستیکی را در هر فنجان آزاد می کند

مضرات چای کیسه ایی

 

جنگ با پلاستیک در سراسر جهان وجود دارد و تعداد زیادی از خانواده ها در تلاشند تا وابستگی خود را به پلاستیک کاهش دهند. نظرسنجی اخیر YouGov poll در انگلیس نشان داد که مناطقی در انگلستان وجود دارند که مردم در آنجا برای کاهش مصرف پلاستیک خود شامل میوه و سبزیجات تازه (81 درصد) ، کالاهای خانگی و تمیز کننده (36 درصد) ، خانه داری (32 درصد) و محصولات مراقبت شخصی مثل خمیر دندان و شامپو (27 درصد ) تلاش میکنند.

این نظرسنجی در مورد عادات خرید در انگلیس همچنین نشان داد که بیش از نیمی از پاسخ دهندگان این نظرسنجی از پرداخت هزینه های بیشتر برای بسته بندی های سازگار با محیط زیست خوشحال هستند ، بنابراین چرا شرکت های چای تصمیم دارند از چای پلاستیکی بیش از گزینه های سازگار با محیط زیست استفاده کنند؟

تولید کنندگان چای ادعا می كنند كه برای اینكه چای های کیسه ای به خوبی بسته شوند و شکل خود را در آب گرم حفظ کنند باید از پلیمر پلاستیک استفاده شود و بعلاوه ساخت چای های کیسه ای غیرپلاستیگی بسیار گران است.این درحالی است که شواهدی وجود دارند که نشان می دهند نوع پلاستیک مورد استفاده در چای کیسه ای (پلی پروپیلن) می تواند باعث آسیب به سیستم غدد درون ریز ، باروری و افزایش احتمال ایجاد جهش های ژنتیکی و تومورها در افراد شود.

محققان مقاله ای را در مجله علم و فن آوری زیست محیطی انجمن شیمی آمریکا منتشر کرده اند که نشان می دهد کیسه های پلاستیکی چای "میلیاردها" ذرات پلاستیکی در حد میکرو و نانو را درون چای آزاد می کنند که توسط میلیون ها مصرف کننده چای در سراسر جهان (159 میلیون نفر مصرف کننده چای تنها در آمریکا) مصرف می شوند.

محققان با ابراز نگرانی از ایمنی این کیسه های پلاستیکی جدید ، توضیح می دهند که زمانی که کیسه های چای در آب قرار دارند ، آب اغلب در دمای بالای 95 درجه سانتیگراد است و زمانی که آب داغ تر از 40 درجه سانتی گراد باشد ، خطر تجزیه پلاستیک یا آزاد کردن مواد سمی افزایش می یابد.

محقق Nathalie Tufenkji و همكارانش در این مطالعه جدید مشخص میکنند كه آیا کیسه های پلاستیکی چای ذرات میکرو و نانو را  درون نوشیدنی آزاد می کنند یا خیر.

علاوه بر این ، آنها تأثیر میکروذرات و نانوذرات را روی موجودات آبزی بنام Daphnia magna ، که معمولاً به عنوان ککهای آبی شناخته میشوند و غالباً در تحقیقات محیطی مورد استفاده قرار می گیرند ، بررسی کردند.

محققان برای آزمایشات خود ، کیسه های پلاستیکی چای را خالی کرده ، شستشو داده و در آب گرم کردند تا از شرایط دم  کردن معمولی تقلید کنند. محققان با استفاده از میکروسکوپ الکترونی توانستند تأیید کنند که یک چای پلاستیکی تقریباً 11.6 میلیارد ذرات میکروپلاستیک و 3.1 میلیارد ذرات نانو پلاستیک را در دمای دمش آزاد می کند.

تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که ککهای آبی هنگام قرار گرفتن در معرض میکروذرات و نانوذرات دچار ناهنجاری های آناتومیکی و رفتاری می شوند.

با اینکه موجودات آبزی نشانه مستقیمی از تأثیر مصرف پلاستیک بر روی انسان نیستند ، محققان اظهار دارند که "همبستگی زیاد بین سمیت حاد مواد شیمیایی برای کک های آبی و مقادیر سمیت مربوط به موشها و انسانها تأیید شده است."

آنها همچنین می گویند "پتانسیل پیشبینی غربالگری آزمایش های بی مهرگان آبزی برای سمیت حاد دهانی در انسان نسبت به آزمایش جوندگان برای بعضی از مواد شیمیایی بهتر است."

پلاستیک یک مشکل گسترده است

متأسفانه ، فقط چای های کیسه ای نیستند که مشکل آلودگی پلاستیک دارند. این مطالعه طیف گسترده ای از غذاهایی که تحت تاثیر آلودگی پلاستیک قرار گرفته اند را توصیف کرده و نشان میدهد پلاستیک مشکل گسترده ای میباشد.

نویسندگان می نویسند : "میکرو پلاستیک هایی که به عنوان پلی (اتیلن) و پلی (اتیلن ترفتالات) شناخته می شوند ، در نمک و تا 681 ذره در هر کیلوگرم وجود دارند." "مطالعات متعددی از وجود میکروپلاستیک ها در ماهی ها گزارش داده اند [...] برخی دیگر نشان داده اند که صدف ها در زمان مصرف می توانند بین 0.3 تا 0.5 میکروپلاستیک در هر گرم (وزن مرطوب) داشته باشند."

طبق این مطالعه ، مصرف سالانه میکروپلاستیک ها می تواند از 39000 تا 52000 ذره بسته به جنس و سن ، متغیر باشد. با این حال ، این مطالعه اظهار دارد که در نهایت ، به دلیل کمبود تحقیقات در مورد این موضوع ، هنوز نمی توان تأثیر میکرو و نانو پلاستیک ها را بر روی انسان پیش بینی کرد.

نویسندگان نتیجه میگیرند : " بطور کلی ، دانش در مورد اثرات شدید ذرات پلاستیک بر سلامت انسان هنوز کم است و بررسی فرآیند های سمی بالقوه در مهره داران بالاتر و انسان ها ، نیازی ضروری میباشد."

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}