ژن های نوزادان بر زمان تولد آنها تاثیر می گذارد

ژن تولد نوزاد

زمانی که یک زن باردار است ، زمان زایمان برای سلامتی وی و فرزندش مهم است. تولد زودرس عامل اصلی ایجاد مشکلات در سلامت و عامل منجر شونده به  مرگ در کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان میباشد. در مقابل ، اگر حاملگی از تاریخ مقرر فراتر رود ، خطر عوارض زایمان و زایمان نوزاد مرده افزایش می یابد. اما چه چیزی زمان زایمان یک زن را تعیین می کند؟

تاکنون محققان گمان میکردند که زمان زایمان بر اساس ژنهای مادر و عوامل محیطی تعیین میشود. اکنون ، یک مطالعه ژنتیکی جدید بین المللی به رهبری محققان موسسه Statens Serum دانمارک (SSI) و  کنسرسیوم iPSYCH ، ارتباطی بین ژنهای خود نوزاد و زمان زایمان شناسایی کرده است.

این تحقیق که در دانشگاه Exeter انجام شد ، به تازگی در مجله Nature Communications منتشر شده است. دکتر Rachel Freathy ، از دانشکده پزشکی دانشگاه Exeter ، گفت : "این یافته ها گامی مهم در جهت درک بهتر زمان تولد میباشند ، به ویژه که نشان می دهند ژن های کودکان و نه فقط ژن های مادران در تعیین زمان تولد نقش دارند. "

در این تحقیق ، محققان با تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی 84،689 کودک از 20 گروه مختلف در هشت کشور شروع به کار کردند.دانشمند ارشد Bjarke Feenstra از SSI ، کسی که همکار طرح در این مطالعه بود ، گفت : " این تحقیق مبتنی بر هیچ فرضیه خاصی نبود. ما همه كروموزوم ها را بررسی كردیم و بیش از 7.5 میلیون واریانت ( تنوع ) ژنتیكی را مورد بررسی قرار دادیم. "محققان در یک ناحیه کوچک روی کروموزوم 2 ، ارتباط آماری روشنی بین یک واریانت ژنتیکی رایج در نوزادان و زمان زایمان کشف کردند.

Bjarke Feenstra گفت : "بنابراین ما به بررسی این ارتباط در 9.291 کودک دیگر از نروژ ، انگلیس و فنلاند ادامه دادیم. این بار به طور خاص به بررسی این ناحیه کوچک روی کروموزوم 2 پرداختیم و توانستیم همان ارتباط مشابه را تأیید کنیم."

محققان با بررسی  واریانت های ژنتیکی در این ناحیه دریافتند که کودکان می توانند به سه گروه که از نظر ژنتیکی کمی متفاوت هستند ، تقسیم شوند. بچه های گروه اول به طور متوسط تقریباً نه ساعت زودتر از بچه های گروه دوم متولد شدند ، گروه دوم  به طور متوسط نه ساعت زودتر از بچه های گروه سوم متولد شدند.

Bjarke Feenstra گفت : " از این نتایج نمی توان برای پیش بینی زمان زایمان استفاده کرد. پیام مهم این است که ما اکنون با اطمینان زیادی ثابت کرده ایم که تنوع ژنتیکی در این مکان خاص در ژنوم جنین تأثیری زیستی بر مدت زمان بارداری دارد. این دانش جدید مرحله ای مهم در تلاش برای درک بهتر زیست شناسی چگونگی آغاز زایمان خواهد بود. "

سیگنال هایی از کودک به مادر

از نظر زیست شناسی ، این ناحیه کوچک روی کروموزوم 2 بویژه جالب توجه است زیرا گروهی از ژنهای به اصطلاح خانواده interleukin-1 که تولید سیتوکینهای التهابی را به عهده دارند ، در خود جای داده است. در روزها و ساعات نزدیک به زایمان ، این سیتوکین ها نقش مهمی در فعال شدن رحم ، جدا شدن و پارگی غشای جنین ، رسیدن به گردن رحم و شروع انقباضات دارند.

Bjarke Feenstra گفت : "ما می دانیم که کودک وقتی کاملاً توسعه یافت و آماده به دنیا آمدن شد ، سیگنالی را به مادر خود می فرستد. کشف جدید در مطالعه ما این است که به نظر می رسد ما یک کلید ژنتیکی پیدا کرده ایم که میتواند کم و بیش حجم این سیگنال را تغییر داده و از این طریق بر این که کودکی کمی زودتر یا دیرتر متولد شود تاثیر میگذارد."برای درک اثرات واریانت های ژنتیکی شناسایی شده و کشف مکانیسم های مولکولی منجر شونده به بارداری کوتاه تر یا طولانی تر ، مطالعات بیشتری لازم است.

بینش های زیستی منجر به پیشگیری بهتر می شوند

هم تولد زودهنگام و هم تولد دیرهنگام  برای سلامتی نوزاد مضر هستند. درک بهتر  فرآیندهای زیستی تاثیر گذار بر زمان زایمان ممکن است در نهایت به جلوگیری از زایمان زودرس یا دیررس کمک کند.

پروفسور Mads Melbye  از SSI ، یکی از محققان این مطالعه جدید ، گفت : "حتی اگر نتایج این مطالعه در حال حاضر به طور مستقیم چیزی را برای زنان باردار تغییر ندهند ، این نتایج اطلاعات جدید مهمی را برای محققان به ارمغان آوردند و در دراز مدت احتمالاً با تقلید از مکانیسم سیگنالینگ زیستی ، در القای زایمان در زنانی که دیرتر از زمان مقرر زایمان میکنند ارتقا خواهیم یافت."

این تحقیق با عنوان " واریانت های ژنوم جنینی نزدیک به ژن های سیتوکین های پیش التهابی روی کروموزوم 2q13 با زمان بارداری مرتبط اند " در مجله Nature Communications  در سال 2019 منتشر شد.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}