بیماران ام اس برای ابتلا به سرطان مستعدتر هستند

بیماران ام اس برای ابتلا به سرطان مستعدتر هستند

مالتیپل اسکلروزیس (MS) بیماری است که به سختی مدیریت میشود و زندگی با این بیماری دشوار است اما یک مطالعه طولانی مدت و جدید نروژی نشان داده است که این بیماری ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش دهد.

 

بطور کلی ، افزایش خطر ابتلا به سرطان کم بوده و فقط 12 درصد میباشد. گرچه ، خطر ابتلا به سرطان های خاصی مثل سرطانهای سیستم عصبی مرکزی ( مغز ، طناب نخاعی و عصب چشمی ) و سرطان های مجاری ادراری در افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ( MS یا ام اس ) حدود 50 درصد بیشتر است. بعلاوه این مطالعه نشان داد سرطان سیستم تنفسی در حدود دو سوم موارد با احتمال بیشتری در افراد مبتلا به ام اس ظاهر میشود.

 

گرچه ، این مطالعه تنها برای افراد دارای MS ابراز نگرانی نکرد. نتیجه هفت دهه تحقیق نیز نشان داد که برادر و خواهر های افراد مبتلا به MS که دارای این بیماری نمیباشند در حدود 80 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان های خون مثل لوسمی را در مقایسه با خواهر و برادرهای مبتلا به MS خود و دیگر افراد جمعیت عمومی که مبتلا به MS  نیستند ، دارند.

از آنجائیکه خواهر برادرها نسبتا ژن ها و محیط مشابهی را سهیم میشوند ، دانشمندان میگویند یافته های آن ها احتمالا نشاندهنده سهیم شدن علت ایجاد کننده MS و سرطان های خون میباشد.

 

به گفته Bruce Bebo معاون اجرایی تحقیقات جامعه ملی MS : " این یک مطالعه عالی است که به همرخدادی بالقوه MS و سرطان اشاره میکند اما خطر کلی سرطان نسبتا کم بوده است ".

به گفته وی : " این مطالعه احتمالا آگاهی مردم را افزایش خواهد داد و اگر این مطالعه مردم را برای غربالگری سرطان و کاهش عوامل خطر ابتلا به سرطان مثل کشیدن سیگار کوشا تر کند ، ممکن است زندگی برخی افراد را نجات دهد ".

 

Bebo  بعلاوه به تحقیقات دیگری اشاره کرد که نتایج مختلفی داشتند ، با اینکه برخی مطالعات نشاندهنده افزایش سرطان بودند ، برخی این را نشان نمیدادند. بعلاوه ، او خاطر نشان کرد که توجه به این قضیه مهم است که این یافته ها ، یافته های مقدماتی هستند که در یک کنفرانس پزشکی ارائه شده اند و هنوز توسط همکاران بازبینی نشده اند.

دکتر رابرت لیساک ، نورولوژیست در مرکز پزشکی شهر دترویت ، معتقد است که این یافته ها به بازبینی بیشتری نیاز دارند. وی افزود ، این مطالعه تنها نشاندهنده ارتباط بین سرطان و MS میباشد. این مطالعه یک رابطه علت و معلولی را تایید نکرده است.

 

این مطالعه که به راهنمایی محققی به نام دکتر Nina Grytten از بیمارستان دانشگاه Haukeland در برگن انجام شده است ، شامل اطلاعاتی از تقریبا 55000 فرد در نروژ است که بین سالهای 1930 تا 1979 متولد شده اند. تقریبا 7000 فرد دارای MS بوده و در حدود 9000 فرد خواهر و برادرهای افراد مبتلا به MS بودند که خودشان به MS مبتلا نبودند. تقریبا 38000 فرد وجود داشتند که مبتلا به MS نبودند و ارتباطی با آن نداشتند.

 

دانشمندان میگویند که افزایش خطر سرطان های خاص مثل سرطان های مجاری ادراری ، تنفسی و سیستم عصبی مرکزی در افراد مبتلا به MS ممکن است به علت استفاده بیش از حد سیگار توسط این افراد باشد.

دکتر لیساک به این موضوع اشاره کرد که این مطالعه حاوی اطلاعات افراد نروژی میباشد ، بنابراین نتایج ممکن است در جمعیت های متنوع مثل جمعیتی در آمریکا متفاوت باشند. بعلاوه ، درمان های MS تا حدی تکامل یافته است ، بویژه از زمانی که این اطلاعات جمع آوری شده اند.

وی افزود : " بیماران  از نسل های بسیار متفاوتی برای درمان MS مراجعه میکنند ".

 

به گفته  Bebo : " از آنجائیکه برخی درمان های MS ، حتی امروز ، سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار میدهند ، پس افزایش خطر سرطان ممکن است یک احتمال باشد ".

او افزود این مطالعه برای افراد مبتلا به MS و دیگر افراد جامعه یک یادآوری خوب است تا در مورد خطرات قابل کنترل سرطان آگاه باشند.

وی میگوید : " انتخاب یک سبک زندگی سالم در MS ، سرطان ، بیماری قلبی و دیابت امری ضروی است ".

 

دکتر لیساک میگوید : " ترک سیگار تنها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید نمیباشد ، ما امروزه میدانیم که کشیدن سیگار یک عامل خطر برای توسعه MS  میباشد و افراد سیگاری مبتلا به MS در معرض افزایش خطر پیشرفت این بیماری میباشند. سیگار نکشید و اگر سیگاری هستید ، سیگار را ترک کنید ".

 

منبع: WebMD
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}