آیا افراد مبتلا به ام اس می توانند واکسن کووید را دریافت کنند؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال خود ایمنی است که باعث آسیب به غلاف میلین می شود - لایه ای از بافت که از سلول های عصبی محافظت می کند. این آسیب بر نخاع، مغز و/یا چشم ها تأثیر می گذارد. برخی از واکسن ها می توانند باعث تشدید علائم ام اس در برخی از افراد مبتلا به این اختلال شوند.

برخی از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس نمی‌دانند که آیا باید علیه COVID-19 (کروناویروس جدید که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود) واکسینه شوند.3 طبق گفته انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، برای افراد مبتلا به ام اس ایمن و مهم است که واکسن COVID-19 را دریافت کنید.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

سازمان غذا و دارو (FDA) به طور کامل مجوز استفاده اضطراری (EUA) را به چهار واکسن COVID-19 در ایالات متحده داده است: 

واکسن Pfizer BioNTech COVID-19: برای افراد 6 ماه و بالاتر در دسترس است
واکسن کووید-19 مدرنا: برای افراد 6 ماه و بالاتر در دسترس است
واکسن کووید-19 جانسن/جانسون و جانسون (J&J): در دسترس افراد 18 سال و بالاتر
واکسن نوواکس کووید-19، کمکی: برای افراد 12 سال و بالاتر در دسترس است
تقویت کننده های دو ظرفیتی mRNA به روز شده از Pfizer-BioNTech و Moderna نیز EUA را از FDA دریافت کردند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تزریق واکسن تقویت کننده را برای افراد 5 ساله و بالاتر توصیه می کند. پس از دریافت سری اولیه واکسن فایزر کووید-19، کودکان 5 تا 11 ساله باید تقویت کننده اصلی فایزر را حداقل پنج ماه پس از آخرین دوز فایزر دریافت کنند.

در حال حاضر به افراد 12 سال و بالاتر توصیه می شود که حداقل 2 ماه پس از آخرین واکسن، یک تقویت کننده به روز شده فایزر دریافت کنند. تقویت کننده به روز شده فایزر برای افراد 12 تا 17 سال توصیه می شود. به بزرگسالان 18 سال و بالاتر توصیه می شود تقویت کننده به روز شده Pfizer یا Moderna را دریافت کنند.

به گفته CDC، واکسن COVID-19 در پیشگیری از COVID-19 و کاهش خطر عوارض جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ در بین افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند بسیار موثر است.

انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس همچنین توصیه می کند که افراد مبتلا به ام اس در برابر کووید-19 - ترجیحاً با Pfizer-BioNTech، Moderna، یا Novavax - واکسینه شوند تا از COVID-19 و عوارض مرتبط با آن جلوگیری شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که واکسن COVID-19 برای اکثر افراد مبتلا به ام اس ایمن و موثر است. افراد مبتلا به ام اس که به عفونت های جدید COVID-19 مبتلا می شوند - عفونت هایی که در افراد کاملاً واکسینه شده رخ می دهد. به طور قابل توجهی خطر ابتلا به موارد زیر را کاهش می دهند:

بستری شدن در بیمارستان
پذیرش در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان (ICU)
لوله گذاری (قرار دادن لوله از طریق دهان یا بینی و داخل راه هوایی برای کمک به تنفس)
مرگ 

اثرات جانبی

بسیاری از مردم عوارض جانبی ناشی از واکسن کووید-19 را تجربه می کنند. این معمولاً نشانه ای است که بدن شما در حال کار برای ایجاد ایمنی در برابر SARS-CoV-2 است. همانطور که توسط CDC گزارش شده است، شایع ترین عوارض جانبی واکسن کووید عبارتند از:

درد، قرمزی و یا تورم در محل تزریق
خستگی
حالت تهوع
تب
درد عضلانی
لرز 
یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که 54.5٪ از افراد مبتلا به ام اس حداقل یک عارضه جانبی را پس از دریافت سومین دوز واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 تجربه کردند. شایع ترین عوارض جانبی که آنها گزارش کردند خفیف و کوتاه مدت بود، مانند:

درد عضلانی
درد مفاصل
درد در محل تزریق
خستگی
تب 

اکثر عوارض جانبی واکسن کووید-19 در عرض چند روز خود به خود برطرف می شود. اگر عوارض جانبی شما برطرف نشد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

اگر بلافاصله پس از دریافت واکسن کووید-19 علائم آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک شدید) را تجربه کردید. با علائمی مانند تورم، مشکل در تنفس، کهیر یا بثورات پوستی - فوراً به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

اثربخشی

واکسن کووید-19 به طور موثری از افراد مبتلا به ام اس در برابر ابتلا به SARS-CoV-2.4 محافظت می کند. این واکسن همچنین خطر بستری شدن در بیمارستان را برای عوارض مرتبط با کووید کاهش می دهد.

با این حال، برخی از داروهای ام اس ممکن است اثربخشی واکسن را کاهش دهند. یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که افراد مبتلا به ام اس که از داروهای اصلاح کننده بیماری استفاده می کردند، پس از واکسینه شدن کامل، آنتی بادی های کمتری نسبت به SARS-CoV-2 تولید کردند.

به طور مشابه، در یک مطالعه در سال 2021، تنها 3.8٪ از بیماران MS کاملاً واکسینه شده به COVID-19.8 مبتلا شدند، اکثر این بیماران یا تحت درمان ضد CD20 بودند یا از Gilenya (فینگولیمود)، یک تعدیل کننده گیرنده اسفنگوزین 1-فسفات استفاده می کردند.

با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که بیماران کاملاً واکسینه شده مبتلا به ام اس، بدون توجه به اینکه چه DMT هایی مصرف می کنند، به طور قابل توجهی خطر بستری شدن در ICU و مرگ را کاهش می دهند.

بر اساس CDC، بزرگسالانی که به طور متوسط ​​یا شدید دچار نقص ایمنی هستند - چه به دلیل یک بیماری، درمان یا دارو - باید چهار دوز واکسن COVID-19 دریافت کنند. اگر عملکرد سیستم ایمنی شما توسط داروی ام اس به خطر افتاده است، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد دریافت واکسن تقویت کننده کووید-19 اضافی صحبت کنید.

ام اس و کووید-19

ام اس یک اختلال خود ایمنی است، به این معنی که باعث می شود سیستم ایمنی به سلول های سالم خودش حمله کند. همچنین می تواند پاسخ التهابی طبیعی بدن را افزایش دهد

اختلالات خودایمنی و التهابی مانند ام اس لزوماً شما را در معرض خطر بالاتر ابتلا به کووید-19 قرار نمی دهد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به ام اس ممکن است شانس بیشتری برای تجربه بیماری شدید ناشی از COVID-10 داشته باشند، از جمله:

افراد مسن تر
افراد مبتلا به ام اس پیشرونده
افراد دارای درجه ناتوانی بالاتر از ام اس
افراد مبتلا به شرایط پزشکی همراه مانند دیابت
افرادی که از DMT و سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ام اس استفاده می کنند
دریافت واکسن کووید-19 برای افرادی که در این گروه‌های پرخطر هستند بسیار مهم است

چرا واکسن COVID-19 مهم است؟

واکسن COVID-19 محافظت مؤثری در برابر SARS-CoV-2 و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری شدید و بستری شدن در ICU ارائه می‌کند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که واکسن کووید، حتی ماه‌ها پس از آخرین دوز، از شما در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت می‌کند.

افراد مسن و دارای نقص ایمنی - از جمله برخی از افراد مبتلا به ام اس - در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان، بیماری شدید یا مرگ بر اثر کووید-19 هستند. بنابراین، CDC توصیه می کند که افراد دارای نقص ایمنی دوز اولیه اضافی واکسن فایزر یا مدرنا و یک تقویت کننده دو ظرفیتی به روز دریافت کنند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}