با آزمایش خون در افراد مبتلا به دیابت می توان سکته مغزی را پیش بینی کرد

با آزمایش خون در افراد مبتلا به دیابت می توان سکته مغزی را پیش بینی کرد

ابتلا به دیابت یک عامل خطرناک برای بسیاری از بیماریها از جمله سکته مغزی میباشد.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

به گفته دکتر Frederick Korley متخصص طب اورژانس در میشیگان : " در هر 40 ثانیه در آمریکا یک سکته مغزی اتفاق می افتد ". به گفته وی : " برای موفقیت در جلوگیری از رخداد سکته های مغزی اولین قدم تشخیص دقیق افرادی است که دارای استعداد ابتلا به سکته مغزی میباشند و در این صورت میتوان درمان های ضد سکته ای را برای افراد در معرض خطر انجام داد ".

 

دکتر کورلی نویسنده یک موضوع جدید منتشر شده در مورد سکته مغزی میباشد که در آن به منظور پیشبینی خطر ابتلا به سکته مغزی در آینده ، میزان یک پروتئین در خون بیماران دیابتی که پیش از این دچار سکته مغزی نبودند اندازه گیری میشود.

به گفته وی : " احتمالا قبل از اینکه فردی دچار سکته مغزی شود ، اغلب دارای سکته های خفیفی میباشد که باعث ایجاد علائم بالینی نمیشوند. گرچه ، این سکته های مغزی خفیف ممکن است باعث ترشح پروتئین هایی شوند که مرتبط با مرگ سلول های مغزی میباشند و این پروتئین ها میتوانند در خون اندازه گیری شوند ".

یکی از این پروتئین ها زنجیره سبک نوروفیلامنت ( NFL ) میباشد که در مطالعه حاضر مورد بررسی قرار میگیرد.

 

میزان NFL در خون

کورلی و همکارانش نمونه خون 113 بیمار دیابتی که در زمان مطالعه دارای سکته مغزی نبودند اما دچار یک سکته مغزی طی 7 سال گذشته بوده اند و 250 بیمار دیابتی که در زمان مطالعه دارای سکته مغزی نبودند و در طول 7 سال گذشته نیز دچار سکته مغزی نشدند را مورد بررسی قرار دادند.

 

تیم تحقیقات متوجه شدند که میزان NFL در خون با خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط است.

 

دکتر کورلی : " ما متوجه شدیم میزان NFL در خون  افرادی که پیش از این دچار سکته مغزی شده بودند در حدود 43 درصد بیشتر از افرادی بود که دچار سکته مغزی نشده بودند و افرادی که دارای بالاترین سطوح NFL  بودند ( بالای 25 درصد از افراد مورد مطالعه ما ) نسبت به افرادی که دارای کمترین میزان NFL بودند ( کمتر از 25 درصد افراد مورد مطالعه ما ) 10 برابر بیشتر احتمال ابتلا به سکته مغزی در طی دوره هفت ساله را داشتند ".

 

زمانیکه نتایج تحقیقات ، فرضیه تیم تحقیقات را تایید کرد ، دکتر کورلی در مورد نتایج سورپرایز شد و گفت : " قدرت ارتباط بین آزمایش خون و ابتلا به سکته مغزی بیشتر از انتظار بوده است ".

 

تیم تحقیقات بعلاوه متوجه شدند اضافه کردن آزمایش بررسی میزان NFL در خون به روش کنونی پیشبینی سکته مغزی که امتیاز خطر سکته Framingham نام دارد ، دقت و صحت این روش را افزایش میدهد.

به گفته دکتر کورلی : " امتیاز خطر سکته Framingham ، عوامل خطر در بیمار را بررسی کرده و احتمال رخداد سکته را در 10 سال آینده پیشبینی میکند ، امتیاز حاضر شامل عواملی مثل دیابت ، مصرف سیگار و فشار خون میباشد ، زمانیکه ما میزان NFL را به عنوان یک عامل خطر اضافه کنیم به نظر میرسد این امتیاز در پیشبینی سکته مغزی دقیق تر عمل کند ".

 

مطالعات آینده

دکتر کورلی خاطر نشان کرد که این اولین مطالعه نشاندهنده ارزش آزمایش خون برای پیشبینی سکته مغزی میباشد و مطالعات بیشتری نیاز است که یافته های تیم تحقیقاتی را تایید کنند.

" اگر نتایج ما در دیگر جمعیت های مورد مطالعه نیز تایید شوند ، پزشکان میتوانند این آزمایش را برای بررسی بیماران انجام داده و درمان های ضد سکته ای هدفمند افراد در معرض خطر را شروع کنند به این امید که به این افراد کمک شود تا هرگز دچار سکته مغزی نشوند ".

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}