بررسی نتایج، خطرات و هرآنچه که نیاز است از آزمایش سل فری بدانید!

غربالگری DNA بدون سلول (cfDNA) قبل از تولد ، که به عنوان غربالگری قبل از تولد غیر تهاجمی نیز شناخته می شود ، روشی برای غربالگری برخی ناهنجاری های کروموزومی در جنین است. در طی غربالگری سل فری بدون سلول قبل از تولد ، از  خون مادر، دی ان ای جنین را بررسی کرده و برای جلوگیری از افزایش احتمال بروز مشکلات خاص کروموزومی ، مانند سندرم داون ، تریزومی 13 و تریزومی 18 از این غربالگری استفاده می شود. این غربالگری همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد جنسیت جنین به شما بدهد.

نکته : برای انجام آزمایش nipt در بارداری کافیست برروی لینک کلیک کنید.

غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد برای زنانی که حداقل 10 هفته باردار هستند و در مورد گزینه ها ، مزایا و محدودیت های غربالگری سه ماهه اول و دوم و آزمایش تشخیصی ، مشاوره کافی دارند ، توصیه می شود. ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا مشاور ژنتیکی شما درمورد اینکه غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر ، نحوه تفسیر نتایج را بررسی می کنند.

غربالگری DNA بدون سلول قبل از زایمان در دسترس همه افراد باردار است. می توان از آن برای غربالگری برخی اختلالات کروموزومی استفاده کرد :

سندرم داون (تریزومی 21)
تریزومی 18
تریزومی 13
همچنین می تواند برای غربالگری جنسیت جنین استفاده شود.

برخی از آزمایشات غربالگری DNA بدون سلول قبل از زایمان نیز ممکن است احتمال افزایش موارد زیر را بررسی کنند:

تریزومی 16
تریزومی 22
تریپلوئید
آنوپلوئیدی کروموزوم جنسی
برخی اختلالات ناشی از حذف کروموزومی (سندرم میکرودلیتشن)
برخی از اختلالات تک ژنی

غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد ممکن است حساس تر و خاص تر از غربالگری سه ماهه اول و دوم سنتی باشد ، مانند غربالگری سه ماهه اول و صفحه چهار. علاوه بر این ، غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد ممکن است به زنانی که دارای عوامل خطر خاصی هستند کمک کند تا در مورد آزمایش تهاجمی تصمیم گیری کنند که خطر اندکی سقط را شامل می شود ، از جمله آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS).

با این حال به یاد داشته باشید که نشان داده شده است که غربالگری DNA بدون سلول قبل از زایمان در صورت عدم تأثیر:

بارداری چند قلو
دارای شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر (چاقی)
کمتر از 10 هفته باردار هستند
داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید

حدود 1٪ تا 5٪ آزمایش های غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد هیچ نتیجه ای نمی دهد ، احتمالاً به دلیل نداشتن نمونه DNA کافی یا سایر مواد لازم برای آزمایش. در این موارد ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما گزینه های شما را با شما در میان می گذارد.

خطرات تست سل فری

غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد هیچ خطری از نظر جسمی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی کند.

در حالی که غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد ممکن است باعث اضطراب شود ، اما ممکن است به شما کمک کند از انجام آزمایشات تهاجمی ، درمان یا نظارت بیشتر در دوران بارداری خود جلوگیری کنید.

به خاطر داشته باشید ، با این وجود ، غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد ، تمام شرایط کروموزومی یا ژنتیکی را غربال نمی کند. نتیجه آزمایش منفی حاملگی بدون تأثیر را تضمین نمی کند.

چگونه آماده می شوید؟

اگر به غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد علاقه دارید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد موجود بودن آن صحبت کنید. همچنین ، بررسی کنید که آیا بیمه درمانی شما هزینه غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد را پوشش می دهد یا خیر.

قبل از انجام آزمایش غربالگری DNA بدون سلول قبل از زایمان ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا مشاور ژنتیک نتایج احتمالی و معنی آنها را برای شما و کودک توضیح می دهد. در مورد س questionsالات یا نگرانی هایی که در مورد روند آزمایش دارید ، حتماً بحث کنید.

آنچه شما می توانید از آزمایش سل فری انتظار داشته باشید

غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد را می توان از اوایل هفته 10 بارداری انجام داد.

در طی غربالگری DNA بدون سلول قبل از تولد ، یک نمونه خون مادر گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال می شود. این آزمایشگاه DNA مادر و جنین را در نمونه خون تجزیه و تحلیل می کند. نسبت بالاتر از حد انتظار توالی های کروموزوم 21 ، به عنوان مثال ، افزایش خطر تریزومی 21 در جنین را نشان می دهد. تریزومی 21 شایعترین علت سندرم داون است.

به طور معمول ، نتایج آزمایش در طی پنج تا هفت روز در دسترس است.

نتایج آزمایش سل فری دی ان ای :

گزارش نتایج بسته به آزمایشگاه متفاوت است. نتایج ممکن است به صورت مثبت یا منفی ، به عنوان پرخطر یا کم خطر یک ناهنجاری ، یا به عنوان یک احتمال گزارش شود.

اگر نتایج آزمایش نشان می دهد که جنین خطر ابتلا به ناهنجاری کروموزومی را افزایش می دهد ، برای تأیید تشخیص ممکن است به آمنیوسنتز یا CVS نیاز داشته باشید.

ناهنجاری های کروموزومی قابل اصلاح نیستند. در صورت تشخیص ناهنجاری کروموزومی در کودک ، باید تصمیم بگیرید که آیا به بارداری خود ادامه دهید یا اقدامات لازم را برای مراقبت از کودک در دوران بارداری و بعد از تولد وی انجام دهید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا مشاور ژنتیک می تواند به شما در پاسخ به سوالات شما کمک کند.

صرف نظر از نتایج غربالگری DNA بدون سلول قبل از زایمان ، اگر فاکتورهایی خطرناک دارید که نشان می دهد کودک شما ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کروموزومی یا ژنتیکی قرار داشته باشد ، امکان انجام آمنیوسنتز یا CVS را دارید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}