از اثرات فیزیکی سکته مغزی چه می دانید؟

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خون حامل اکسیژن نتواند به قسمتی از مغز برسد. سلول های مغزی آسیب می بینند و در صورت عدم اکسیژن حتی برای چند دقیقه می میرند. سکته مغزی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد ، به طور بالقوه کشنده است و می تواند چندین قسمت از بدن را به خوبی پس از پایان رویداد تحت تأثیر قرار دهد. بهترین شانس برای کاهش آسیب ناشی از سکته مغزی این است که در اسرع وقت درمان پزشکی انجام شود. علائم طولانی مدت و زمان بهبودی بستگی به نواحی مغز دارد.

دستگاه تنفسی

آسیب به ناحیه ای از مغز که غذا و بلع را کنترل می کند ، می تواند با این عملکردها مشکل داشته باشد. به این می گویند دیسفاژی. این یک علامت شایع پس از سکته مغزی است ، اما اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد.

اگر ماهیچه های گلو ، زبان یا دهان شما قادر به هدایت غذا به مری نباشند، غذا و مایعات می توانند وارد مجرای تنفسی شده و در ریه ها مستقر شوند. این می تواند عوارض جدی مانند عفونت و ذات الریه ایجاد کند. سکته مغزی که در ساقه مغز اتفاق می افتد ، جایی که عملکردهای حیاتی بدن شما مانند تنفس، ضربان قلب و دمای بدن کنترل می شود نیز می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این نوع سکته مغزی بیشتر به کما یا مرگ منجر می شود.

سیستم ادراری

آسیب ناشی از سکته مغزی می تواند باعث اختلال در ارتباط بین مغز و ماهیچه های کنترل کننده مثانه شود. وقتی این اتفاق می افتد ، ممکن است لازم باشد بیشتر به دستشویی بروید ، یا ممکن است در خواب یا هنگام سرفه یا خنده ادرار کنید. مانند بی اختیاری روده ، این معمولاً یک علامت اولیه است که با گذشت زمان بهبود می یابد.

سیستم تناسلی

سکته مغزی به طور مستقیم نحوه عملکرد سیستم تولید مثل شما را تغییر نمی دهد ، اما می تواند نحوه تجربه رابطه جنسی و احساس شما در مورد بدن شما را تغییر دهد. افسردگی ، کاهش توانایی برقراری ارتباط و داروهای خاص نیز ممکن است میل شما به فعالیت جنسی را کاهش دهد.

یکی از مسائل فیزیکی که می تواند بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد ، فلج است. فعالیت جنسی هنوز امکان پذیر است ، اما شما و شریک زندگی خود احتمالاً باید تعدیلاتی را انجام دهید. انواع مختلف سکته مغزی وجود دارد. علائم و توانبخشی می تواند بر اساس نوع سکته و شدت آن متفاوت باشد.

سیستم عضلانی

بسته به ناحیه ای از مغز که آسیب دیده است ، سکته مغزی می تواند بر انواع مختلف گروه های عضلانی تأثیر بگذارد. این تغییرات می تواند از عمده تا جزئی باشد و معمولاً برای بهبود نیاز به توانبخشی دارد. سکته مغزی به طور معمول بر یک طرف مغز تأثیر می گذارد. سمت چپ مغز سمت راست بدن و سمت راست مغز سمت چپ بدن را کنترل می کند. اگر آسیب زیادی به سمت چپ مغز وارد شود ، ممکن است در سمت راست بدن دچار فلج شوید.

وقتی پیام ها نمی توانند به درستی از مغز به عضلات بدن برسند ، این می تواند باعث فلج و ضعف عضلانی شود. ماهیچه های ضعیف در حمایت از بدن مشکل دارند ، که به مشکلات حرکتی و تعادل می افزاید. احساس خستگی بیشتر از حد معمول یکی از علائم شایع پس از سکته مغزی است. به آن خستگی پس از سکته می گویند. ممکن است لازم باشد بین فعالیتها و توانبخشی استراحت بیشتری داشته باشید.

دستگاه گوارش

در دوران نقاهت اولیه سکته مغزی ، معمولاً مانند همیشه فعال نیستید. همچنین ممکن است داروهای متفاوتی مصرف کنید. یبوست یکی از عوارض جانبی شایع برخی از داروهای مسکن ، عدم نوشیدن مایعات کافی یا عدم فعالیت بدنی است. همچنین ممکن است سکته مغزی بر قسمتی از مغز شما که روده شما را کنترل می کند ، تأثیر بگذارد. این می تواند باعث بی اختیاری شود ، به این معنی که کنترل عملکرد روده از بین می رود. در مراحل اولیه بهبود شایع تر است و اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}