درمان و واکسن تب دنگی

واکسن تب دنگی

 

تب دنگی و علائم آن چیست؟

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط هر یک از چهار ویروس نزدیک به هم ایجاد می شود: ویروس دانگی 1، 2، 3 و 4. همه افراد آلوده به تب دنگی بیمار نمی شوند: تنها حدود یک نفر از هر چهار نفر علائمی را تجربه می کنند که از حداقل ناراحتی تا مشکلات جدی متغیر است. از آزمایش خون برای تایید تشخیص استفاده می شود.زمانی که علائم رخ می دهد، تمایل دارند مانند آنفولانزا احساس کنند. شروع احساس ناخوشی معمولاً ظرف دو تا سه روز پس از گزش توسط یک پشه آلوده آغاز می شود، اما می تواند تا شش تا نه روز طول بکشد.پشه ها فقط یک مزاحمت تابستانی وزوز نیستند. آنها می توانند بیماری های جدی مانند ویروس نیل غربی، مالاریا و زیکا را حمل کنند. در ماه های اخیر، ایالات متحده شاهد افزایش غیرمعمول بیماری تب دنگی ناشی از پشه بوده است که به عنوان تب شکستگی استخوان نیز شناخته می شود.


اگر اخیراً به منطقه ای با خطر ابتلا به تب دنگی سفر کرده اید و تب (101 درجه فارنهایت یا بالاتر) همراه با هر یک از این علائم دارید، به دنبال مشاوره پزشکی باشید:

  • درد و درد (اغلب سردرد یا درد پشت چشم یا در عضلات، مفاصل یا استخوان ها)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • راش (لکه های قرمز کم رنگ).
  • تقریباً از هر 20 نفری که بیمار می شوند، یک نفر به تب دنگی شدید مبتلا می شود که نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد. افرادی که در معرض خطر ابتلا به تب دنگی شدید هستند شامل نوزادان یک ساله یا کمتر، زنان باردار، بزرگسالان 65 سال یا بالاتر و افرادی که قبلاً به عفونت تب دنگی مبتلا شده اند، می شود.
  • علائم تب دنگی شدید نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. آنها عبارتند از:
  • احساس ضعف و سبکی سر به دلیل فشار خون پایین
  • خونریزی از بینی یا لثه
  • تورم معده
  • استفراغ
  • خستگی مفرط.

تب دنگی چگونه درمان می شود؟

تب دنگی توسط ویروس ایجاد می شود و هیچ داروی خاصی برای مبارزه با آن در دسترس نیست. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، علائم خفیف تر تب دنگی معمولا دو تا هفت روز طول می کشد. علائم به صورت حمایتی کنترل می شوند: مایعات فراوان، داروهای مسکن بدون نسخه و استراحت.تب دنگی شدید معمولاً نیاز به درمان در بیمارستان با مایعات داخل وریدی (IV) دارد. بیماران تا زمانی که تب آنها قطع شود و علائم شروع به کاهش کنند، تحت نظر هستند. این معمولا در حدود سه تا پنج روز اتفاق می افتد. بهبودی در خانه می تواند روزهای بیشتری طول بکشد تا قدرت فرد بازگردد.

آیا تب دنگی واگیر دارد؟

ویروس هایی که باعث تب دنگی می شوند به طور مستقیم از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کنند. پشه های گونه آئدس می توانند زمانی که فردی را که ویروس دارد نیش می زنند به ویروس دانگ آلوده شوند. پشه های آلوده سپس ویروس را به افراد دیگر منتقل می کنند.مسافران از کشورهای پرخطر ممکن است ناخواسته ویروس را با خود به خانه بیاورند و به عفونت تب دنگی فرصتی برای گسترش بیشتر بدهند. به عنوان مثال، یک فرد آلوده تا یک هفته پس از گزش، ویروس دانگ را در جریان خون خود خواهد داشت. بیایید بگوییم که فرد زودتر از هفت روز به ایالات متحده باز می گردد، جایی که توسط یک پشه گزیده می شود. آن پشه در ایالات متحده اکنون ناقل ویروس است و می تواند شخص دیگری را نیش بزند و در نتیجه عفونت را گسترش دهد.

مشخص نیست چه چیزی باعث افزایش ناگهانی موارد تب دنگی شده است. دکتر رایان می گوید که این می تواند به دلیل عوامل متعددی باشد، مانند سفرهای فصلی بیشتر، افراد بیشتری که در مناطق شهری نزدیک به هم زندگی می کنند، و این واقعیت که پشه های بیشتری حامل تب دنگی هستند.


آیا واکسن تب دنگی وجود دارد؟

در حال حاضر، هیچ واکسن تب دنگی در دسترس برای مسافران ایالات متحده وجود ندارد. یک واکسن تایید شده توسط FDA، Dengvaxia، از کودکان 9 تا 16 ساله در برابر هر چهار نوع تب دنگی محافظت می کند. این واکسن فقط برای کودکانی استفاده می شود که قبلاً عفونت داشته اند و در مناطقی زندگی می کنند که تب دنگی شایع است. با این حال، این واکسن در سپتامبر 2025 متوقف خواهد شد و دوزهای نهایی آن در سپتامبر 2026 منقضی می شود.


برای پیشگیری از تب دنگی چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟

بهترین راه برای پیشگیری از تب دنگی هنگام بازدید از مناطق پرخطر و پس از بازگشت به خانه، محافظت از خود در برابر نیش پشه است. در اینجا چند نکته از CDC آورده شده است:
از مواد دافع حشرات ثبت شده EPA با یکی از مواد فعال زیر استفاده کنید: DEET; پیکاریدین؛ IR3535; روغن اکالیپتوس لیمو (OLE) یا 2-undecanone (مواد تشکیل دهنده مشتق شده از گیاه)؛ یا پارا-منتان-دیول (PMD).
پیراهن و شلوار گشاد و آستین بلند بپوشید.
لباس و وسایل آغشته به پرمترین (حشره کشی که پشه ها را می کشد یا دفع می کند) بپوشید.
روی پنجره ها و درها توری قرار دهید.
هنگام سفر، در مکان هایی با تهویه مطبوع و صفحه نمایش بمانید. در صورت عدم وجود اتاق های دارای تهویه مطبوع یا صفحه نمایش یا در صورت خواب در فضای باز از پشه بند استفاده کنید.
برای جلوگیری از تخم گذاری پشه ها در داخل یا نزدیک آب اطراف خانه، وسایل بیرونی که آب را نگه می دارند را خالی و بشویید، برگردانید، بپوشانید یا دور بریزید. این شامل لاستیک، سطل، اسباب بازی، استخر بچه، حمام پرندگان، نعلبکی گلدان گل یا ظروف زباله می شود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}