هر آنچه باید از MRI سینه در سرطان پستان بدانیم

ام آر آی سینه

MRI سینه یک آزمایش تصویربرداری است که تصاویر بسیار واضحی از بافت پستان ایجاد می کند. پزشکان عمدتاً از آن برای ارزیابی سرطان پستان استفاده می کنند. اما از آن علاوه بر ماموگرافی و سونوگرافی برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان و سایر ناهنجاری ها نیز استفاده می کنند.MRI سینه همراه با ماموگرافی غربالگری در زنان با حداقل 20 درصد خطر ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی انجام می شود. اغلب در زنانی که قبلاً سرطان پستان تشخیص داده شده است، برای اندازه گیری اندازه و وسعت سرطان سینه انجام می شود. انجمن سرطان آمریکا MRI سینه و ماموگرافی سالانه را برای بیماران پرخطر توصیه می کند.

MRI پستان نباید به جای بیوپسی پستان برای تمایز بین نواحی خوش خیم (غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی) استفاده شود. به دلیل نتایج مثبت کاذب، این آزمایش ممکن است تعداد بیوپسی های سینه را که باید انجام شود افزایش دهد.  اگرچه MRI ممکن است تومورها را در بافت متراکم پستان تشخیص دهد، وجود بافت متراکم پستان دلیلی برای انجام اسکن MRI پستان نیست. اسکن ام آر آی سینه نمی تواند لکه های ریز کلسیم (معروف به میکروکلسیفیکاسیون) که نیمی از سرطان های شناسایی شده توسط ماموگرافی را تشکیل می دهد، تشخیص دهد.

MRI سینه چیست؟

MRI سینه (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) نوعی مطالعه تصویربرداری است که از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از بافت پستان استفاده می‌کند. برخلاف ماموگرافی، ام آر آی سینه از اشعه ایکس (اشعه) استفاده نمی کند. برخی از رایج ترین دلایل انجام ام آر آی سینه عبارتند از:

  • برای غربالگری افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، زیرا دارای سابقه خانوادگی قوی هستند، ژن هایی را حمل می کنند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد و یا بافت سینه متراکمی دارند.
  • ام آر آی مهم است زیرا ممکن است سرطان هایی را که ماموگرافی یا سونوگرافی نمی توانند تشخیص دهند را شناسایی کند.
  • برای ارزیابی میزان سرطان در افرادی که تشخیص جدید سرطان سینه دارند.
  • برای ارزیابی پارگی ایمپلنت سینه سیلیکونی

بسته به دلیل MRI سینه، ممکن است نیاز به تزریق رنگ کنتراست (به نام گادولینیوم) داشته باشد یا نباشد. برای بسیاری از MRI ​​های سینه، یک تکنسین یا پرستار یک IV را در بازوی شما قرار می دهد تا بتواند رنگ کنتراست را در طول آزمایش تزریق کند. این به رادیولوژیست کمک می کند تا ساختارهای طبیعی و غیر طبیعی در سینه شما را واضح تر ببیند. این رنگ با رنگ مورد استفاده در سی تی اسکن متفاوت است.

تفاوت بین ام آر آی سینه و ماموگرافی در سرطان پستان چیست؟

پزشکان از ماموگرافی و ام آر آی سینه (و سونوگرافی) برای کمک به تشخیص سرطان سینه و سایر ناهنجاری ها استفاده می کنند. با این حال، ماموگرافی معمولاً اولین گزینه برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان است، به خصوص که ماموگرافی تنها آزمایش تصویربرداری است که می تواند میکروکلسیفیکاسیون ها را به طور قابل اعتماد شناسایی کند، نشانه اولیه برخی از سرطان های سینه ونیز تفاوت هایی در نحوه عملکرد دو تست تصویربرداری وجود دارد.

چرا پزشک باید ام آر آی سینه را تجویز کند؟

پزشک شما ممکن است ام آر آی سینه را به دلایل مختلفی توصیه کند، از جمله:

  • به عنوان بخشی از غربالگری سرطان سینه علاوه بر ماموگرافی اگر در معرض خطر بالای سرطان پستان هستید (معمولاً به دلیل سابقه خانوادگی قوی یا جهش های ژنتیکی مانند BRCA1 یا BRCA2).
  • برای جمع آوری اطلاعات بیشتر پس از تشخیص سرطان سینه.
  • برای ارزیابی بیشتر ناهنجاری های پستان که ارزیابی آنها با ماموگرافی و سونوگرافی پستان دشوار است.
  • برای ارزیابی ایمپلنت سینه MRI بهترین آزمایش تصویربرداری برای تشخیص پارگی ایمپلنت سینه سیلیکونی است.

ام آر آی سینه و سرطان سینه پزشکان اغلب این آزمایش را برای ارائه جزئیات بیشتر پس از تشخیص سرطان سینه توصیه می کنند. می تواند:

وسعت سرطان را اندازه بگیرد و ببیند آیا به نوک پستان، پوست یا ماهیچه زیرین دیواره قفسه سینه شما کشیده شده است یا خیر. به دنبال سرطان یا بافت غیر طبیعی دیگر در سینه خود باشید. بررسی کنید که آیا غدد لنفاوی بزرگی در زیر بغل خود دارید، که می تواند نشانه گسترش (متاستاز) سرطان به آن ناحیه باشد. پیشرفت درمان سرطان سینه، به ویژه شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی (شیمی درمانی نئوادجوانت) را کنترل کنید.

MRI پستان همچنین ممکن است یک آزمایش مفید برای ارزیابی بیشتر محل‌های لامپکتومی در سال‌های پس از درمان سرطان پستان باشد. این به این دلیل است که جای زخم و سرطان مکرر پستان می تواند در ماموگرافی و سونوگرافی یکسان به نظر برسد.

 

برای ثبت درخواست آزمایش سرطان سینه در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید و یا برای دریافت مشاوره ژنتیک سرطان سینه با شماره 88198077 تماس بگیرید 

آزمایش سرطان سینه در منزل

 

آیا تست MRI سینه بی خطر است؟

MRI سینه بی خطر است. در صورت رعایت دستورالعمل های ایمنی مناسب، این آزمایش هیچ خطری برای بیمار عادی ندارد. افرادی که جراحی قلب انجام داده اند و افرادی که از وسایل پزشکی زیر استفاده می کنند می توانند با خیال راحت با MRI معاینه شوند:

  • گیره یا بخیه
  • جراحی
  • مفاصل مصنوعی
  • اکثر تعویض های دریچه قلب
  • پمپ های دارویی قطع شده
  • فیلترهای ورید کاوا
  • لوله های شنت مغزی برای هیدروسفالی

برخی شرایط ممکن است معاینه ام آر آی را غیرممکن کند. در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

ضربان ساز قلب گیره آنوریسم مغزی (گیره فلزی روی رگ خونی در مغز) پمپ انسولین کاشته شده (برای درمان دیابت) پمپ مواد مخدر (برای داروهای ضد درد) یا محرک های عصبی کاشته شده ("TENS") برای کمردرد فلز در چشم یا حدقه چشم کاشت حلزون (گوش) برای آسیب شنوایی میله های تثبیت کننده ستون فقرات کاشته شده است. بیماری شدید ریه رفلاکس معده به مری کنترل نشده (بیماری که باعث سوزش سر دل شدید می شود) سابقه قبلی حساسیت به گادولینیوم کاهش عملکرد کلیه گسترش دهنده بافت با پورت مغناطیسی پس از ماستکتومی.

تا زمانی که شما و اپراتور MRI دستورالعمل های ایمنی را رعایت کنید، خطر بسیار کمی برای گرفتن MRI پستان وجود دارد. این احتمال وجود دارد که واکنش آلرژیک به رنگ کنتراست (گادولینیم) داشته باشید، اما این بسیار نادر است. واکنش‌ها معمولاً خفیف هستند و تیم پزشکی شما به سرعت آن را درمان می‌کنند. اگر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید مهم است که به پزشک خود بگویید.

آیا تشخیص سرطان با MRI ممکن است؟

MRI می تواند برخی از تومورهای کوچک سینه را پیدا کند که ممکن است در ماموگرافی از بین برود، اما می تواند نتایج مثبت و منفی کاذب ایجاد کند. به عنوان مثال، گاهی اوقات، یک بافت خوش خیم (غیر سرطانی) در سینه شما می تواند به عنوان یک نقطه روشن روی تصویر ظاهر شود، دقیقاً مانند سرطان سینه. این یک نتیجه مثبت کاذب خواهد بود. در هر صورت، اگر رادیولوژیست چیزی را در بافت سینه شما ببیند که طبیعی به نظر نمی رسد، ممکن است آزمایش های اضافی مانند سونوگرافی سینه یا بیوپسی را برای تشخیص درخواست کند.

 از طرف دیگر، همه سرطان‌ها همیشه در MRI نشان داده نمی‌شوند که رادیولوژیست‌ها ممکن است بتوانند در سایر آزمایش‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی بهتر ببینند. این یک نتیجه منفی کاذب خواهد بود. این یکی از دلایلی است که انجمن سرطان آمریکا ام آر آی سینه را به عنوان یک آزمایش غربالگری به تنهایی توصیه نمی کنند.

قبل از ام آر آی سینه چه اتفاقی می افتد؟

 قبل از انجام ام آر آی سینه، وسایل شخصی مانند ساعت، جواهرات و کیف پول شما از جمله کارت های اعتباری با نوارهای مغناطیسی (که توسط آهنربا جذب می شوند) باید در خانه بمانند.  سمعک ها باید قبل از انجام آزمایش برداشته شوند، زیرا ممکن است در اثر میدان مغناطیسی آسیب ببینند. کمدهای ایمن معمولاً برای نگهداری وسایل شخصی در دسترس هستند.

در طول ام آر آی سینه چه اتفاقی می افتد؟

 در طول MRI سینه از شما خواسته می شود که لباس بیمارستان بپوشید. همچنین باید در طول عمل بی حرکت دراز بکشید.

با شروع اسکن MRI، صدای تپش خفه‌ای از دستگاه را می‌شنوید که چند دقیقه طول می‌کشد. به غیر از صدا، در طول اسکن نباید هیچ حس غیرعادی را تجربه کنید. برخی از معاینات MRI نیاز به تزریق ماده حاجب به نام گادولینیوم دارند. این به شناسایی ساختارهای آناتومیک خاصی در تصاویر اسکن کمک می کند. در صورت داشتن هر گونه نگرانی می توانید سوالات خود را بپرسید یا به متخصص فنی یا پزشک خود بگویید.

چه کسی ام آر آی سینه انجام می دهد؟

 رادیولوژیست یا تکنسین رادیولوژی MRI سینه را انجام می دهد. یک تکنسین رادیولوژی یک متخصص پزشکی است که برای انجام اسکن MRI به طور ویژه آموزش دیده و دارای گواهینامه است، اما آنها نتایج را تفسیر نمی کنند یا نظرات یا توصیه های پزشکی ارائه نمی دهند. رادیولوژیست پزشکی است که آزمایش های تصویربرداری را برای تشخیص انجام می دهد و تفسیر می کند. آنها توصیه های پزشکی را بر اساس یافته ها ارائه می دهند.

چگونه برای ام آر آی سینه آماده شوم؟

 قبل از MRI ​​پستان، مهم است که به پزشک خود بگویید: باردار هستید یا در حال شیردهی هستید. نمی توانید به مدت 30 تا  60 دقیقه روی شکم خود دراز بکشید. در گذشته نسبت به رنگ کنتراست واکنش آلرژیک داشته باشید. دارای کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته یا باریک). ممکن است بتوانید از یک آرام بخش استفاده کنید تا درام آر آی به آرامش برسید.

اسکنر تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از یک آهنربای قوی و سیگنال های امواج رادیویی استفاده می کند که می تواند باعث گرم شدن یا حرکت احتمالی برخی از اجسام فلزی در بدن شما شود. که می تواند منجر به مشکلات ایمنی و بهداشتی شود. همچنین می تواند باعث اختلال در عملکرد برخی از دستگاه های پزشکی الکترونیکی کاشته شده شود. اگر اشیاء حاوی فلز یا وسایل پزشکی کاشته شده در بدن خود دارید، درمانگر باید قبل از معاینه در مورد آنها بداند.

لطفاً در صورت داشتن هر یک از موارد زیر به ارائه دهنده و تکنسین MRI خود اطلاع دهید:

ضربان ساز/دفیبریلاتور قلب. محرک‌ها یا وسایل الکترونیکی/کاشته‌شده، مانند محرک عصب واگ. کاشت حلزون یا سایر کاشت های گوش. گیره و کویل آنوریسم.  استنت ها در قلب شما قرار ندارند. فیلترها، مانند فیلترهای لخته شدن خون.  قطعات فلزی در بدن یا چشم شما مانند گلوله، ترکش فلزی یا تراشه و غیره.

شما نمی توانید در طول MRI از وسایل زیر استفاده کنید: مانیتور مداوم قند (CGM)، پمپ انسولین، پچ های دارویی با ارائه دهنده ای که برای این دستگاه ها می بینید (مانند متخصص غدد ) صحبت کنید تا نحوه انجام MRI را بیاموزید.

 در حالی که دستگاه در حال گرفتن تصاویر است، مهم است که تا حد امکان ثابت بمانید تا مطمئن شوید که تصاویر تار نیستند. دستگاه MRI در تمام طول معاینه صدای کوبیدن بلندی ایجاد می کند. این بدان معنی است که دستگاه به درستی کار می کند. تکنسین به شما گوش گیر می دهد تا در ایت آزمایش به شما کمک کند. اگر آزمایش MRI شما نیاز به رنگ کنتراست داشته باشد، تکنسین آن را پس از یک سری اسکن اولیه تزریق می کند. آنها تصاویر بیشتری در طول تزریق یا بعد از تزریق می گیرند.

پس از انجام آزمایش، ممکن است تکنسین از شما بخواهد که منتظر بمانید تا رادیولوژیست تصاویر را در صورت نیاز بیشتر بررسی کند. هنگامی که آنها به اندازه کافی عکس گرفتند، تکنسین خط IV شما را برمی دارد و یک بانداژ را روی محل قرار می دهد.  اکنون تست به پایان رسیده است.  بسیاری از مردم در مورد اسکن MRI عصبی هستند زیرا می ترسند در یک فضای تنگ محصور شوند. درست است که ماشین‌های قدیمی‌تر باریک با فضای سر تا سقف بسیار کم بودند. اما ماشین های جدیدتر بزرگتر هستند و به طور قابل توجهی از نظر راحتی بهبود یافته است. به عنوان مثال، دستگاه های MRI جدیدتر در هر دو انتها باز هستند. آنها همچنین دارای دهانه‌های وسیع‌تر، طول کلی کوتاه‌تر، فضای سر تا سقف بیشتر و تهویه کامل هستند (پنکه جریان ملایمی از هوا را به سمت شما می‌برد). اگر نگران هستید که ممکن است در طول عمل خیلی مضطرب باشید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید قبل از عمل یک آرام بخش مصرف کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

بعد از ام آر آی سینه چه انتظاری باید داشته باشم؟

 به طور کلی، می توانید پس از MRI ​​پستان، فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید. با این حال، اگر معاینه شما بیوپسی سینه MRI بود دستورالعمل‌هایی را که درمانگرتان در خانه به شما می‌دهد، دنبال کنید. اگر برای آزمایشتان داروی آرام بخش مصرف کرده اید، به همراه دیگری نیاز دارید که شما را به خانه برساند.

MRI سینه چقدر طول می کشد؟

 اگرچه بسیاری از امکانات برای MRI سینه  40 تا 60 دقیقه برنامه ریزی می کنند، اما خود اسکن تنها تا 20 دقیقه طول می کشد.  زمان اضافی برای غربالگری پرسشنامه ها، قرار دادن IV و موقعیت مناسب برای امتحان استفاده می شود.

نتیجه MRI سینه در سرطان پستان

 بسته به اینکه آیا MRI پستان را برای اهداف غربالگری، اهداف تشخیصی یا ارزیابی سرطان شناخته شده انجام داده اید، گزارش MRI شما ممکن است متفاوت به نظر برسد. در هر صورت،پزشک شما که دستور MRI سینه را داده است، نتایج را با شما در میان می گذارد.رادیولوژیست ها همگی از سیستم استاندارد یکسانی برای توصیف نتایج غربالگری و تصویربرداری تشخیصی پستان (از جمله ماموگرافی، سونوگرافی و MRI) استفاده می کنند. این سیستم، سیستم گزارش و داده تصویربرداری پستان (BI-RADS) نامیده می شود. این سیستم نتایج را در مقیاس 0 تا 6 دسته بندی می کند.

منبع: Cleveland clinic
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}