آیا سرطان سینه ارثی است؟ انتقال از مادر به فرزند

آیا سرطان سینه ارثی است؟

خطر ابتلا به سرطان سینه اگر مادرتان سرطان سینه داشته باشد چگونه بیماری او و سابقه خانوادگی کلی شما بر شما تأثیر می گذارد .داشتن مادری مبتلا به سرطان سینه احتمال ابتلای شما به این بیماری را افزایش می دهد. در حالی که بیشتر سرطان سینه ارثی نیست، دانستن اینکه آیا اعضای خانواده شما تا به حال به این بیماری مبتلا شده اند یا خیر،بسیار مهم است. زنانی که مادر، خواهر یا دختری دارند که در سنین پایین به سرطان سینه (پیش یائسگی) مبتلا شده است، در مقایسه با کسانی که این سابقه خانوادگی را ندارند، دو برابر خطر ابتلا به این بیماری را دارند.این مقاله اهمیت گرفتن یک سابقه خانوادگی دقیق و اینکه چگونه می تواند بر خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد تأثیر بگذارد را بررسی می کند. نقش آزمایش ژنتیکی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سابقه خانوادگی و خطر ابتلا به سرطان سینه

 سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است که حدود 13 درصد از زنان را در طول زندگی خود مبتلا می کند. سابقه خانوادگی این بیماری خطر ابتلا را افزایش می دهد، اما تا چه حد بستگی به این دارد که چه کسی در خانواده شما سرطان سینه داشته است. در اینجا یک توضیح کلی از چگونگی تأثیر سابقه خانوادگی بر خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان آورده شده است:

  • یکی از بستگان درجه دوم (پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، عمو، خواهرزاده، برادرزاده) پس از سن 50 سالگی تشخیص داده شد میانگین خطر یک یا دو نفر از بستگان درجه اول (والد، خواهر و برادر، فرزند) یا دو بستگان درجه دوم که هر دو بعد از 50 سالگی تشخیص داده می شوند خطر متوسط یک یا چند نفر از بستگان درجه یک یا درجه دوم که در 45 سالگی یا کمتر تشخیص داده شده است خطر قوی یک یا چند نفر از بستگان درجه اول یا دوم مبتلا به سرطان سینه منفی سه گانه در سن 60 سال یا کمتر.
  • خطر قوی یک یا چند نفر از بستگان درجه یک یا درجه دو که مبتلا به سرطان در هر دو پستان تشخیص داده شده است خطر قوی یک یا چند نفر از بستگان درجه یک یا درجه دو که مبتلا به سرطان پستان مردانه تشخیص داده شده اند.
  • سرطان سینه یا سرطان پروستات در خویشاوندان جوانتر (پیش از یائسگی یا زیر 50 سال) خطر شما را بیشتر از داشتن بستگان مسن تر با این شرایط افزایش می دهد.

 بررسی تاریخچه خانوادگی

 اگر مادر شما سرطان سینه قبلا داشته یا داشته باشد، نقش مهمی در نمایه خطر سرطان شما دارد. اما با توجه به موارد فوق، فهمیدن اینکه آیا سرطان سایر اعضای خانواده از جمله پدربزرگ و مادربزرگ، خاله، عمو و عموزاده را تحت تاثیر قرار داده است نیز مفید است. تصور نکنید که این اطلاعات را می‌دانید به طور خاص ارزش پرسیدن دارد. به منظور ایجاد سابقه خانوادگی خود، باید بدانید:

  • یکی از بستگان چه نوع سرطانی داشت
  • در چه سنی تشخیص داده شد
  • اگر آنها درمان شده بودند، هنوز با سرطان زندگی می کردند یا مرده بودند

 اگر مادر یا پدرتان زنده هستند و می‌توانند سوابق خانواده‌تان را با شما به اشتراک بگذارند، پر کردن پرسشنامه تاریخچه خانوادگی سرطان که توسط انجمن انکولوژی بالینی آمریکا ایجاد شده است، می‌تواند به شما در پیگیری اطلاعات کمک کند. هنگامی که سابقه خانوادگی خود را جمع آوری کردید، آن سوابق را برای خود و سایر اعضای خانواده که برخی از سابقه پزشکی خانوادگی شما را به اشتراک می گذارند، نگه دارید.

گفتگو در مورد سرطان سینه

 مهم است که ارتباط با اعضای خانواده خود را از طریق پرسش در مورد چیزهای بیشتر از حقایق مربوط به بیماری آنها در نظر بگیرید. چگونه با ترس و عدم اطمینان کنار آمدند؟ برای حمایت به چه کسی تکیه کردند؟ آنها چگونه سالم بودن را جشن گرفتند؟

بگذارید در مورد موانعی که بر آنها غلبه کرده اند و چیزهایی که در مورد زندگی یاد گرفته اند در هنگام مبارزه با بیماری خود صحبت کنند. در حالی که این مکالمات حقایقی در مورد سلامتی شما اضافه نمی کند، می تواند بحث های ارزشمندی باشد.

استفاده از سابقه خانوادگی

 مطمئناً باید سابقه خانوادگی خود را با تیم پزشکی خود در میان بگذارید. اگر سابقه خانوادگی حاکی از آن است که شما حامل ژن سرطان سینه هستید، ممکن است درمانگر شما آزمایش سرطان سینه یا مشاوره ژنتیک را توصیه کنند. برخی از خط قرمزها عبارتند از :

  • سابقه شخصی
  • سرطان از هر نوع قبل از سن 50 سالگی
  • بیش از یک خویشاوند مبتلا به همان نوع سرطان
  • یکی از اعضای خانواده که بیش از یک نوع سرطان دارد
  • یکی از اعضای خانواده که دارای سرطان غیرمعمول برای جنسیتشان است، مانند سرطان سینه در یک مرد

ترکیبات خاصی از سرطان، مانند ترکیب سرطان سینه با سرطان تخمدان، سرطان رحم، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان پانکراس یا ملانوم سرطان در هر دو یا یک جفت اندام، به عنوان مثال، هر دو سینه یا تخمدان.

چه زمانی نمی توانید سابقه خانوادگی خود را پیدا کنید

 در حالی که بسیاری از زنان از قبل می دانند که آیا مادر، خواهر یا دخترشان سرطان سینه داشته است، ممکن است شما این اطلاعات را نداشته باشید.

  • اگر اعضای نزدیک خانواده شما در سنین پایین فوت کرده اند،
  • اگر برخی از آنها به مراقبت های بهداشتی دسترسی نداشته اند (و ممکن است تشخیص داده نشده باشند)
  • اگر شما به فرزندخواندگی گرفته شده اید
  • یا اگر اعضای خانواده شما به گونه ای دیگر از هم جدا شده اند، شما ممکن است ندانید کدام بیماری در خانواده شما وجود دارد.

در حالی که سابقه خانوادگی اطلاعات مهمی است، غربالگری سرطان پستان (مانند ماموگرافی) مهم ترین ابزار برای تشخیص زودهنگام است، خواه سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید یا نداشته باشید.

آزمایش سرطان سینه

با تکنیک های جدید آزمایش ژنتیکی، ژن های سرطان سینه را می توان حتی قبل از ایجاد بیماری شناسایی کرد. با این حال، چنین آزمایشی تنها عاملی نیست که بر خطر شما تأثیر می گذارد. تعدادی ژن مرتبط با سرطان سینه وجود دارد. شایع ترین آنها جهش های BRCA1 و BRCA2 هستند، اما بیش از 70 جهش ژنی شناسایی شده مرتبط با سرطان سینه وجود دارد و بین ژن های سرطان سینه و نتیجه بیماری ارتباط وجود دارد. در حالی که سابقه خانوادگی شما سابقه بیماری هایی است که اعضای خانواده شما به آن مبتلا شده اند، آزمایش ژنتیک کمی متفاوت است.

با در نظر گرفتن این موضوع، آزمایش ژنتیک نیازمند یک فرآیند تصمیم گیری پیچیده است. ژن هایی که باید برای آنها آزمایش شوند ارزش کلی آزمایش به عوامل مختلفی از جمله سن، سابقه سلامتی، سابقه خانوادگی، نژاد و پیشینه قومی بستگی دارد.آزمایشات سرطان سینه با امکان نمونه گیری در خانه برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز است، زیرا این آزمایش‌ها ممکن است به آن‌ها کمک کند از حضور در کلینیک اجتناب کنند و در عین حال حامی سلامتی خود باشند. برای این مورد می توانید با شماره 88198077 تماس بگیرید و یا از طریق لینک آزمایش سرطان سینه در منزل درخواست خود را ثبت نمایید تا به سادگی و با رعایت همه پروتکل های لازم انجام آزمایش ما در اسرع وقت انجام شود.

جهش‌های BRCA، همه این جهش‌های کوچک را نمی‌خوانند

نکته اصلی در این آزمایش این است که برای زنان یهودی اشکنازی، یک آزمایش مثبت ممکن است به آنها بفهماند که باید به پزشک خود مراجعه کنند، اما نتیجه منفی بی معنی است. برای اکثر زنان، این آزمایش مفید نیست و اگر به نتایج اعتماد داشته باشند و آزمایش رسمی نداشته باشند، در واقع می تواند مضر باشد.

 آزمایش ژنتیک

 آزمایش ژنومی و توالی یابی کل اگزوم آزمایش های ژنتیکی هستند که می توانند اطلاعاتی در مورد همه ژن های شما و نه فقط ژن های سرطان سینه در اختیار شما قرار دهند. این نوع آزمایش می تواند مفید باشد، اما ممکن است هزینه آن توسط بیمه پوشش داده نشود.علاوه بر این، نتایج "خوب" می تواند احساس امنیت کاذب را ایجاد کند. حتی اگر یک ژن شناخته شده سرطان سینه نداشته باشید، می توانید به سرطان سینه مبتلا شوید.

مشاوره ژنتیک

در حالت ایده‌آل، همه در هنگام آزمایش مشاوره ژنتیکی داشته باشند. یک مشاور ژنتیک ممکن است زمینه های نگران کننده ای را پیدا کند و می تواند در مورد معنای آزمایش با شما صحبت کند. برای مثال، همه جهش‌های ژنی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند، به یک میزان انجام نمی‌شوند. یک جهش خاص ممکن است این خطر را افزایش دهد به طوری که 70 درصد از زنان مبتلا به این جهش در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شوند، در حالی که سایر جهش ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 50 درصد افزایش دهند و خطر ابتلا به این بیماری را در طول زندگی یک زن به جای 1 در 6 - 1 در 8 درصد افزایش دهند

خلاصه

داشتن یک سابقه خانوادگی دقیق می تواند ابزار مهمی در تعیین خطر ابتلا به سرطان سینه باشد. با توجه به اینکه میانگین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان حدود 13٪ است، دانستن اینکه آیا خطر افزایش یافته است می تواند برای درمانگر شما مهم باشد.

آزمایش ژنتیکی که به دنبال ژن‌های سرطان سینه است، می‌تواند برای برخی از زنان مفید باشد، به‌ویژه اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه در سنین پایین یا هر گونه سابقه خانوادگی سرطان پستان مردانه داشته باشند. با درمانگر خود صحبت کنید تا بدانید آیا آزمایش ژنتیک برای شما پیشنهاد شده است یا خیر.

نتیجه گیری

چه سابقه خانوادگی سرطان سینه داشته باشید چه نداشته باشید، راه هایی وجود دارد که می توانید خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید. مطمئن شوید که درمانگر شما می داند که آیا مادر، خواهر، دختر یا سایر اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا بوده اند یا اینکه شما یا هر یک از بستگان حامل ژن این بیماری هستند. زنان و مردان بیشتری در مراحل اولیه سرطان سینه تشخیص داده می شوند، درمان موثرتری دریافت می کنند و سال ها پس از تشخیص زنده می مانند. در حالی که اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید، باید مراقب باشید، نیازی نیست در ترس و اضطراب زندگی کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}