از آزمایش های سرطان سینه بیشتر بدانیم

آزمایش سرطان سینه

سرطان سینه زمانی شروع می‌شود که سلول‌های غیرطبیعی رشد می‌کنند و به‌طور غیرقابل کنترلی در بافت پستان رشد می‌کنند. تشخیص زودهنگام بسیار مهم است، زیرا نتیجه بر اساس وسعت و مرحله سرطان متفاوت است. اگر هنوز ماموگرافی برنامه ریزی شده منظم را شروع نکرده اید، همچنان باید با معاینه سینه آشنا شوید تا تغییرات را شناسایی کرده و به پزشک خود گزارش دهید. تحقیقات سرطان سینه در مرکز پزشکی جان هاپکینز نشان می‌دهد که حداقل 40 درصد سرطان‌های سینه در ابتدا توسط زنانی مشاهده می‌شود که در طی خودآزمایی توده‌ای را احساس می‌کنند. تست های تشخیصی مختلف به ویژه آزمایش ژنتیک سرطان سینه به تشخیص و درمان زودهنگام سرطان سینه کمک می کند. زنان این انتخاب را دارند که از 40 تا 44 سالگی ماموگرافی انجام دهند مگر اینکه در معرض خطر بالایی باشند. تغییرات در سینه‌ها، مانند توده‌ها، فرورفتگی و قرمزی ممکن است نشان‌دهنده بافت غیرطبیعی باشد زنان باید با احساس و ظاهر سینه های خود آشنا باشند تا بتوانند تغییرات را به پزشک متخصص خود گزارش دهند. در اینجا با این تست ها بیشتر آشنا شوید.

 

تست های تصویربرداری تشخیص سرطان سینه

تست های تصویربرداری از ماشین ها یا فناوری های مختلف برای بررسی بافت سینه استفاده می کنند. انواع مختلفی از تست های تصویربرداری وجود دارد، مانند:

 

 ماموگرافی سالیانه

 برای زنان 45 ساله و بالاتر توصیه می شود، اما شما می توانید غربالگری را از 40 سالگی شروع کنید. ماموگرافی یک اشعه ایکس است که فقط از سینه ها عکس می گیرد. این تصاویر به پزشکان کمک می‌کند تا ناهنجاری‌هایی مانند توده‌ها را در سینه‌ها شناسایی کنند که می‌تواند نشان‌دهنده سرطان باشد. به خاطر داشته باشید که یک ناهنجاری در ماموگرافی لزوماً به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست، فقط ممکن است نیاز به آزمایش بیشتری داشته باشید.

 

سونوگرافی سرطان سینه

آزمایشی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از داخل بدن شما استفاده می کند. اگر ماموگرافی شما توده ای را تشخیص دهد، پزشک ممکن است سونوگرافی را تجویز کند. سونوگرافی به تعیین اینکه آیا  توده پر از مایع است یا اینکه جامد است کمک می کند.  توده پر از مایع اغلب یک کیست خوش خیم است که سرطانی نیست اما همیشه هم به این صورت نیست. برخی از توده‌ها می‌توانند ترکیبی از مایع و جامد باشند که معمولاً خوش‌خیم هستند، اما بسته به شکل ظاهری تصویر اولتراسوند، ممکن است به تصویربرداری پیگیری کوتاه‌مدت یا نمونه نیاز داشته باشند.

برای انجام سونوگرافی سینه، پزشک بعد از مالیدن ژل روی سینه از یک پروب دستی برای ایجاد تصویری از بافت سینه استفاده می کند.  اسکن ام آر آی سینه یک ابزار غربالگری معمولی برای سرطان سینه نیست زیرا خطر بالایی برای مثبت کاذب دارد. اما اگر عوامل خطر سرطان سینه را دارید، ممکن است پزشک شما غربالگری MRI را با ماموگرافی سالانه توصیه کند. در این آزمایش از آهنربا و امواج رادیویی برای تولید تصویری از داخل سینه استفاده می شود. MRI به پزشک اجازه می دهد تا بافت نرم سینه ها را مشاهده کند و بنابراین معمولاً برای افرادی که سینه های متراکم یا فیبروتیک دارند استفاده می شود. معمولاً برای غربالگری بیماران پرخطر نیز استفاده می شود.

 

بیوپسی سینه

 بیوپسی یک نمونه بافت را از یک توده جدا می کند تا سرطانی یا خوش خیم بودن آن را مشخص کند. این معمولا یک روش جراحی سرپایی است. روش های مختلفی برای انجام بیوپسی سینه بسته به اندازه و محل تومور وجود دارد. اگر تومور کوچک باشد و مشکوک نباشد، جراح یا رادیولوژیست ممکن است بیوپسی سوزنی انجام دهد. دکتری که این روش را انجام می دهد، سوزن را در سینه شما وارد می کند و یک قطعه نمونه از بافت را برمی داردکه ممکن است با یا بدون راهنمایی تصویربرداری بسته به توصیه پزشک انجام شود.

ممکن است در شرایط خاصی نیاز به بیوپسی جراحی داشته باشید. این کار تمام یا بخشی از توده را از بین می برد. جراح ممکن است غدد لنفاوی بزرگ شده را بردارد. این بیوپسی ها با هم استاندارد طلایی را برای ارزیابی بافت تشکیل می دهند و شامل موارد زیر می شوند:

 

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف

این نوع بیوپسی زمانی استفاده می شود که توده جامد باشد. پزشک یک سوزن نازک را وارد می کند و یک قطعه کوچک از بافت را برای مطالعه توسط آسیب شناس استخراج می کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است بخواهد یک توده کیستیک مشکوک را بررسی کند و تأیید کند که کیست سرطانی نیست.

 

بیوپسی با سوزن مرکزی

 این روش شامل استفاده از یک سوزن و لوله بزرگتر برای استخراج نمونه ای از بافت به اندازه یک قلم است. سوزن توسط ، ماموگرافی یا اولتراسوند هدایت می شود. اگر زنی توده ای داشته باشد که به بهترین وجه توسط ماموگرافی دیده شود، بیوپسی با هدایت ماموگرافی انجام می شود این به عنوان بیوپسی استریوتاکتیک پستان شناخته می شود.

 

بیوپسی جراحی یا باز

 برای این نوع بیوپسی، جراح بخشی (بیوپسی برشی) (بیوپسی اکسیزیونال، برداشتن موضعی گسترده یا لامپکتومی) از یک توده را برای ارزیابی زیر میکروسکوپ برمی دارد. اگر توده کوچک باشد یا به سختی بتوان با لمس آن را پیدا کرد، جراح ممکن است از روشی به نام محلی سازی سیم برای ترسیم مسیر توده قبل از جراحی استفاده کند. سیم را می توان با هدایت اولتراسوند یا هدایت ماموگرافی وارد کرد.

 

بیوپسی غده لنفاوی نگهبان (Sentinel Lymph Node)

 بیوپسی گره نگهبان بیوپسی از یک غده لنفاوی است که در آن سرطان به احتمال زیاد در ابتدا گسترش می یابد. در مورد سرطان پستان، نمونه‌برداری از گره نگهبان معمولاً از غدد لنفاوی زیر بغل گرفته می‌شود.  این آزمایش برای کمک به تعیین وجود سرطان در غدد لنفاوی سینه مبتلا به سرطان استفاده می شود.

 

سونوگرافی بیوپسی

برای بیوپسی هدایت شده با تصویر، پزشک از یک تکنیک تصویربرداری مانند سونوگرافی، ماموگرافی یا MRI استفاده می کند تا تصویری در زمان واقعی از یک ناحیه مشکوک ایجاد کند که به راحتی نمی توان آن را از طریق پوست مشاهده یا احساس کرد.  پزشک از این تصویر برای کمک به هدایت سوزن به بهترین نقطه استفاده خواهد کرد. این نمونه‌برداری‌ها می‌تواند به پزشک کمک کند تا درجه سرطان، ویژگی‌های تومور، و نحوه پاسخ سرطان شما به درمان‌های خاص را تعیین کند.

 

برای ثبت درخواست آزمایش سرطان سینه در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش سرطان سینه در منزل

آزمایش های درجه بندی سرطان سینه

پس از تشخیص سرطان سینه، مرحله بعدی شناسایی درجه یا مرحله بیماری شماست. مزیت شناسایی درجه بیماری این است که پزشک بهترین دوره درمانی را تعیین می کند. مرحله بندی به اندازه و محل تومور و اینکه آیا در خارج از سینه شما به غدد لنفاوی مجاور و سایر اندام ها گسترش یافته است بستگی دارد. سرعت رشد و احتمال گسترش رشد یکی دیگر از معیارهای درجه بندی است.

سلول های سرطانی که به غدد لنفاوی گسترش می یابند می توانند به قسمت های مختلف بدن بروند. در طول درجه بندی سرطان پزشک ممکن است یک پنل کامل خون شامل آزمایشات عملکرد کبد و کلیه و ماموگرافی از سینه دیگر شما را برای بررسی علائم تومور تجویز کند. پزشک ممکن است منبع بیماری را برای نشانگرهای تومور سرطان سینه، CA 27-29 و CA 15-3 آزمایش کند. همچنین ممکن است از یکی از آزمایش‌های زیر برای تعیین میزان سرطان و کمک به تشخیص استفاده کند:

اسکن هسته ای استخوان

این اسکن سرطان سینه می تواند به استخوان ها سرایت کند. اسکن هسته ایی استخوان به پزشک اجازه می دهد تا استخوان های شما را برای شواهد ناهنجاری از طریق ردیاب رادیونوکلئید بررسی کند.

سی تی اسکن

این نوع دیگری از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام های شما با استفاده از کنتراست ید است. پزشک ممکن است از سی تی اسکن استفاده کند تا ببیند آیا سرطان به اندام های خارج از سینه مانند قفسه سینه، ریه یا ناحیه معده گسترش یافته است یا خیر.

اسکن MRI

اگرچه این آزمایش تصویربرداری یک ابزار غربالگری سرطان معمولی نیست، اما برای مرحله بندی سرطان سینه موثر است. MRI تصاویر دیجیتالی از قسمت های مختلف بدن شما ایجاد می کند. این می تواند به پزشک برای تشخیص اینکه آیا سلول های سرطانی به نخاع، مغز و سایر اندام های شما گسترش یافته اند یا خیر کمک کند.

پت اسکن (PET-Scan)

اسکن PET یک آزمایش منحصر به فرد است. پزشک یک رنگ به رگ شما تزریق می کند. همانطور که رنگ در بدن شما حرکت می کند، یک دوربین مخصوص تصاویر سه بعدی از داخل بدن شما تولید می کند اینکار به پزشک کمک می کند تا محل تومورها را شناسایی کند.

 

مرحله دوم

نظریه دوم در طول فرآیند مراقبت از سرطان رایج است. این ایده خوبی است که قبل از شروع درمان،درجه دوم خود را دریافت کنید، زیرا مرحله دوم بیماری می تواند تشخیص و در نتیجه درمان را تغییر دهد. با این حال، شما می توانید مرحله دوم را در هر زمانی از درمان دریافت کنید. در طول مراقبت از سرطان در موارد زیر مرحله دوم را بخواهید:

  • پس از تکمیل گزارش آسیب شناسی
  •  قبل از جراحی
  •  پس از اتمام کار مرحله بندی
  • اگر از برنامه درمانی که پزشک توصیه می کند ناراحت هستید
  •  در حین برنامه ریزی درمان های بعد از جراحی در طول درمان
  • اگر فکر می کنید ممکن است دلیلی برای تغییر مسیر درمان شما وجود داشته باشد
  •  پس از اتمام درمان به خصوص اگر قبل از شروع درمان مرحله دوم را نخواستید

آزمایش ژنتیک سرطان سینه

ژنتیک یک عامل خطر برای سرطان سینه است. متخصصان پزشکی تخمین می زنند که 5 تا 10 درصد سرطان سینه نتیجه ژنتیک است. اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه نگران هستید، ممکن است بخواهید به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید و درباره انجام آزمایش سرطان سینه صحبت کنید. این آزمایشات با جمع آوری خون، بزاق یا نمونه برداری از گونه انجام می شود. اگر متوجه شدید که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستید، اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می توانید انجام دهید. ممکن است بخواهید غربالگری های زودهنگام و مکرر سرطان سینه را انجام دهید، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید، مانند مصرف کمتر الکل و ورزش، انجام جراحی های پیشگیرانه مانند ماستکتومی و موارد دیگر.

جمع بندی

اگر ماموگرافی یا معاینه بالینی شما نگرانی هایی را ایجاد کرد، آزمایش های تشخیصی دیگر نظیر آزمایش ژنتیک سرطان سینه را دنبال کنید برای اینکار لازم است به مشاور ژنتیک مراجعه کنید تا شرایط شما بصورت کامل بررسی شود. سرطان سینه قابل درمان است، اما اگر به موقع تشخیص داده نشود، می تواند تهدید کننده باشد. برای اطلاعات در مورد غربالگری سالانه با پزشک مشاور صحبت کنید، به خصوص اگر سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان سینه دارید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره سرطان سینه با شماره 88198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}