تفسیر جواب آزمایش پاتولوژی سرطان سينه

تفسیر نتیجه آزمایش سرطان سینه

یک پاتولوژیست (پزشکی که بافت های بدن را مطالعه می کند) با شناسایی سلول های سرطانی در بافت پستان، سرطان سینه را تشخیص می دهد. این بافت ممکن است از جراحی یا بیوپسی (نمونه‌ای از بافت غیرطبیعی سینه) به دست آید. هنگامی که سرطان سینه تشخیص داده شد، پاتولوژیست آزمایش های اضافی را روی بافت پستان انجام می دهد.هدف آزمایش سرطان سینه درک بهتر سرطان، از جمله نوع آن، سرعت رشد آن و درمان هایی است که ممکن است به آن پاسخ دهد.  تجزیه و تحلیل درست در تشخیص سرطان سینه و انبوه اطلاعاتی که با آن همراه است اغلب پیچیده است. امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر و "رمزگشایی" زبان پزشکی که ممکن است در گزارش تفسیر جواب آزمایش پاتولوژی سينه بخوانید، کمک کند.

نمونه برداری سرطان سینه

 یک پاتولوژیست جزئیاتی در مورد نمونه بافت پستان ارائه می دهد که اغلب نمونه نامیده می شود. چنین اطلاعاتی ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

  • تاریخی که نمونه بافت برداشته شد.
  • محل سینه که نمونه برداشته شد (مثلاً سینه راست یا چپ)
  • نوع بیوپسی یا جراحی (مانند ماستکتومی یا لامپکتومی) انجام شده.

تاریخچه بیمار سرطان سینه

این بخش از گزارش پاتولوژی، چگونگی کشف سرطان، از جمله از طریق ماموگرافی غربالگری، را خلاصه می کند. سابقه پزشکی مرتبط، مانند سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پستان، نیز توضیح داده شده است.

توضیحات اولیه

توصیف چیزی است که پاتولوژیست قبل از مشاهده بافت زیر میکروسکوپ با چشمان غیرمسلح خود می بیند. در این بخش، پاتولوژیست اندازه بافت را بر حسب میلی‌متر، وزن، رنگ، بافت و قوام گزارش می‌کند. آنها همچنین گزارش می دهند که  چه تعداد غدد لنفاوی دریافت شده است.

 

نتیجه غیر تهاجمی در مقابل تهاجمی بودن سرطان سینه

این بخش از گزارش بیان می‌کند که آیا سرطان غیرتهاجمی یا تهاجمی است.سرطان پستان غیرتهاجمی سرطان سینه درجا نیز نامیده می شود، به این معنی که سرطان در همان جایی که شروع به رشد کرده است باقی مانده است. کارسینوم مجرای درجا (DCIS) یک سرطان غیرتهاجمی پستان است که شروع شده و در مجرای شیر باقی می‌ماند. این اولین نوع سرطان سینه است که حدود 20 درصد از تشخیص های جدید سرطان سینه را تشکیل می دهد. کارسینوم لوبولار در محل (LCIS) یک بیماری غیر سرطانی (خوش خیم) پستان است که با سلول‌هایی شبیه سلول‌های سرطانی در پوشش لوبول‌ها (غدد تولیدکننده شیر) مرتبط است. در مقایسه با جمعیت عمومی، LCIS خطر ابتلا به سرطان سینه مهاجم را در آینده تقریباً 9 تا 10 برابر افزایش می دهد.سرطان تهاجمی پستان حدود 75 درصد از تمام سرطان‌های سینه را تشکیل می‌دهد و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی به بافت سینه اطراف گسترش یافته باشند.

برای ثبت درخواست آزمایش سرطان سینه در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید و یا برای دریافت مشاوره ژنتیک سرطان سینه با شماره 88198077 تماس بگیرید 

آزمایش سرطان سینه در منزل

 

مرحله تومور سرطان سینه

 مرحله تومور به گسترش یا وسعت سرطان در بدن فرد اشاره دارد. مراحل سرطان پستان از مرحله 0 (سرطان درجا) تا مرحله 4 (متاستاتیک) متغیر است. سرطان سینه متاستاتیک زمانی است که سرطان به نقاط دورتر بدن، معمولاً استخوان ها، مغز، ریه ها یا کبد گسترش یافته است. به طور کلی، هرچه تعداد مراحل کمتر باشد، سرطان کمتر گسترش یافته است. سیستم تومور، گره، متاستاز (TNM) یک روش پذیرفته شده بین المللی برای تعیین مرحله سرطان پستان است.  

حرف T  مخفف اندازه تومور است و به صورت زیر تعریف می شود:

Tis : سرطان درجا

T1  قطر تومور کمتر از 2 سانتی متر  است.

T2  تومور بیش از 2 سانتی متر است اما عرض آن کمتر از 5 سانتی متر است.

T3  تومور بزرگتر از 5 سانتی متر است.

T4  تومور با هر اندازه ای که در پوست یا دیواره قفسه سینه رشد می کند.

حرف N نشان می دهد که آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است، غدد لنفاوی که ساختارهای کوچک لوبیایی شکل هستند که لنف را فیلتر می کنند (مایع شفافی که از بافت ها خارج می شود).

پاتولوژیست "N" را N0، N1، N2 یا N3 گزارش می کند. هر چه عدد بعد از N بیشتر باشد، درگیری غدد لنفاوی بیشتر است.

حرف M نشان دهنده متاستاز است، به این معنی که آیا سرطان فراتر از پستان و غدد لنفاوی مجاور به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها یا مغز گسترش یافته است. آزمایش خون سرطان سینه و تصویربرداری به تعیین متاستاز کمک می کند.

درجه تومور و توده سرطان سینه

درجه تومور درجه ای را توصیف می کند که سلول های سرطانی شبیه سلول های طبیعی و سالم هستند. به طور کلی، هر چه درجه کمتر باشد، سرطان سینه تهاجم کمتری دارد. هر چه نمره بالاتر باشد، تهاجمی یک سرطان تهاجمی احتمالاً به سرعت رشد کرده و گسترش می یابد

کارسینوم مجرای درجا پستان (DCIS)

 درجه DCIS به صورت 1، 2 یا 3 نمره گذاری می شود. اصطلاحات "درجه پایین"، "درجه متوسط" یا "درجه بالا" نیز گاهی در گزارش آسیب شناسی استفاده می شود.

  • درجه 1 یا درجه پایین: سلول های سرطانی شبیه سلول های سالم پستان هستند و به کندی رشد می کنند
  • درجه 2 یا درجه متوسط: سلول های سرطانی از نظر ظاهر و رشد شبیه سلول های پستان بین درجه 1 و 3 هستند.
  • درجه 3 یا درجه بالا: سلول های سرطانی شبیه سلول های سالم پستان نیستند و به سرعت در حال رشد هستند.

درجه کارسینوم لوبولار درجا پستان (LCIS)

برخلاف DCIS، LCIS در صورت عدم درمان به ندرت به سرطان سینه مهاجم تبدیل می شود. داشتن LCIS به طور کلی یک عامل خطر در نظر گرفته می شود، نه یک تشخیص پیش سرطانی. آسیب‌شناس سلول‌های LCIS را بررسی می‌کند و اگر پلئومورفیک یا نکروز به نظر می‌رسند، گزارش آسیب‌شناسی را رد می کنند زیرا این ویژگی‌ها می‌توانند بر طرح درمان تأثیر بگذارند.

نوع LCIS پلئومورفیک با LCIS کلاسیک متفاوت است زیرا سلول ها بزرگتر و غیر طبیعی تر هستند.  LCIS ​​با نکروز  همچنین به عنوان LCIS فلورید شناخته می شود  نوع دیگری است که در آن سلول ها با هم رشد می کنند و توده ای با ناحیه ای از سلول های مرده در وسط تشکیل می دهند. درجه سرطان سینه مهاجم سیستم درجه بندی برای سرطان مهاجم پستان شامل آسیب شناس است که به دنبال سه ویژگی درون تومور زیر میکروسکوپ است.  

این سه ویژگی ابتدا به صورت جداگانه امتیاز می گیرند:

تشکیل غده (1 2 یا 3) مقدار ساختارهای غده ای/لوله ای موجود در بافت نرمال سینه. هر چه این امتیاز کمتر باشد، ناحیه سرطانی بیشتر شبیه بافت طبیعی سینه است.

درجه هسته ای: هسته سلول ها، که حاوی DNA سلولی است، از نظر اندازه و شکل چقدر شبیه به سلول های طبیعی پستان است. هر چه امتیاز کمتر باشد، شباهت بیشتری به سلول های طبیعی سینه دارند.

شمارش میتوتیک: تعداد سلول های سرطانی تقسیم شده در فعال ترین قسمت تومور. هر چه امتیاز کمتر باشد تعداد سلول های تقسیم کننده کمتر است.

سپس، پاتولوژیست امتیازات فردی را جمع می کند تا عددی (به نام نمره بافت شناسی ناتینگهام) بین 3 تا 9 بدست آید، به شرح زیر:

نمره ناتینگهام در سرطان سینه

  • درجه 1 یا به خوبی تمایز یافته: نشان دهنده امتیاز 3 تا 5 است، به این معنی که سلول های سرطانی شبیه سلول های سالم پستان هستند و به کندی رشد می کنند.
  • درجه 2 یا با تمایز متوسط: نشان دهنده امتیاز 6 یا 7 است، به این معنی که سلول های سرطانی از نظر ظاهر و رشد شبیه سلول های پستان بین درجه 1 و 3 هستند.
  • درجه 3 یا با تمایز ضعیف: نشان دهنده نمره 8 یا 9 است، به این معنی که سلول های سرطانی شبیه سلول های پستان سالم نیستند و به سرعت در حال رشد هستند.

وضعیت گیرنده هورمون

گیرنده های هورمونی پروتئین های روی سطح سلول های سرطان سینه هستند. استروژن یا پروژسترون می توانند به گیرنده ها متصل شوند و رشد سلولی را تحریک کنند. دانستن اینکه آیا تومور پستان گیرنده های هورمونی دارد یا نه، به تعیین مرحله سرطان و اینکه آیا تومور را می توان با درمان غدد درون ریز (هورمون) درمان کرد، کمک می کند.  تومورهای سینه دارای گیرنده های استروژن (ER+) یا گیرنده های پروژسترون (PR+) گیرنده هورمونی مثبت (HR+) هستند.  تومورهای دارای گیرنده های استروژن یا پروژسترون بسیار کم یا بدون گیرنده، گیرنده هورمونی منفی (HR-) هستند.وجود گیرنده های هورمونی بر روی تومورهای سینه توسط ایمونوهیستوشیمی (IHC) اندازه گیری می شود، یک آزمایش آزمایشگاهی که در آن پاتولوژیست از آنتی بادی ها (مولکول های نشانگر) برای شناسایی پروتئین های مختلف در سطوح سلولی استفاده می کند.

آزمایشگاه‌های پاتولوژی مختلف می‌توانند روش‌های متفاوتی برای گزارش وضعیت گیرنده هورمونی تومور پستان داشته باشند. به عنوان مثال، وضعیت گیرنده هورمونی ممکن است به صورت عدد یا درصدی بین 0 تا 100 یا یک عدد (0، 1+، 2+، 3+) گزارش شود. صرف نظر از امتیازدهی منحصربه‌فرد، زمانی که امتیاز 0 باشد، سرطان به طور قطعی HR- است. علاوه بر این، هر چه این عدد بیشتر باشد، گیرنده‌های هورمونی بیشتری روی سلول‌های سرطان سینه وجود دارد.

مثبت یا منفی بودن HER2

تومورهای تهاجمی یا متاستاتیک (به نقاط دوردست بدن گسترش یافته) برای گیرنده 2 فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (HER2) آزمایش می شوند. HER2 پروتئینی است که رشد سلولی را تنظیم می کند و در سطح سلول های طبیعی یافت می شود. سرطان‌های سینه‌ای که پروتئین HER2 بیش از حد تولید می‌کنند HER2 مثبت هستند، در حالی که سرطان‌های پستانی که حداقل پروتئین HER2 را تولید می‌کنند یا اصلا پروتئین HER2 تولید نمی‌کنند HER2 منفی هستند. همچنین یک نوع فرعی به نام HER2-low وجود دارد که دارای مقداری پروتئین HER2 در سطح سلول های سرطانی است، اما به اندازه ای نیست که HER2-مثبت در نظر گرفته شود.

مانند وضعیت گیرنده هورمونی، وجود و سطح پروتئین HER2 به تعیین مرحله سرطان و اینکه آیا سرطان را می توان با داروهای خاص، یعنی درمان های هدفمند HER2 درمان کرد، کمک می کند. وضعیت HER2 با انجام ایمونوهیستوشیمی (IHC) و امتیازدهی ذهنی مقدار پروتئین HER2 موجود در سلول‌های سرطانی تعیین می‌شود.

اگر امتیاز 0 یا 1+ باشد، سرطان HER2 منفی است. اگر امتیاز 3+ باشد، سرطان HER2 مثبت است. اگر امتیاز 2+ باشد، نتیجه مبهم در نظر گرفته می شود و آزمایش دوم، هیبریداسیون فلورسانس درجا (FISH) انجام می شود. FISH تعداد نسخه های ژن HER2 را در سلول های سرطانی تشخیص می دهد. اگر FISH مثبت باشد (دو نسخه از ژن موجود باشد) سرطان HER2 مثبت است.  اگر منفی باشد، تومور HER2-low است.

حاشیه های تومور سرطان سینه

حاشیه های تومور تنها در صورتی گزارش می شود که تومور سینه با جراحی برداشته شود، نه بیوپسی. پاتولوژیست حاشیه های تومور را با بررسی لبه های بیرونی نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا ببیند آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر. حاشیه ها ممکن است یکی از موارد زیر باشد: حاشیه های مثبت نشان می دهد که سلول های سرطانی در لبه نمونه، نزدیک بافت سالم سینه وجود دارد. حاشیه های منفی نشان می دهد که لبه های نمونه خالی از سلول های سرطانی است.

التهاب عروق لنفاوی در سرطان پستان

 اصطلاح (التهاب عروق لنفاوی) وجود سلول‌های سرطانی را در رگ‌های خونی کوچک و/یا عروق لنفاوی (کانال‌هایی که لنف را از بافت‌ها دور می‌کنند) توصیف می‌کند. سلول های سرطانی در عروق خونی یا لنفاوی ممکن است سرطان تهاجمی تری را نشان دهند.

تشخیص نهایی

 علاوه بر اشاره به نوع سرطان پستان، این بخش از گزارش پاتولوژی، ویژگی‌های کلیدی تومور، از جمله درجه سرطان، وضعیت گیرنده هورمون، وضعیت HER2 و درگیری غدد لنفاوی را خلاصه می‌کند. انواع سرطان سینه مهاجم عبارتند از:  

  • کارسینوم مجرای مهاجم از مجرای شیر شروع می شود و از طریق دیواره مجرای شیر به بافت اطراف پستان حمله می کند. ممکن است به غدد لنفاوی و اندام های دور گسترش یابد.
  • کارسینوم لوبولار مهاجم از لوبول ها (غدد شیر) شروع می شود و به بافت سینه نزدیک و احتمالا فراتر از آن گسترش می یابد.
  • سرطان سینه التهابی یک زیرگروه نادر از کارسینوم مجرای مهاجم است. سلول های سرطانی عروق لنفاوی پوست سینه را مسدود کرده و باعث تورم، درد و قرمزی سینه می شود.

سرطان پستان سه گانه منفی یک سرطان سینه مهاجم است که گیرنده هورمونی (استروژن و پروژسترون) منفی و HER2 منفی است. انواع نادر سرطان سینه عبارتند از:

  • بیماری پاژه پستان (نوع خاصی از سرطان سینه که نوک پستان را درگیر می کند) از اطراف مجاری پستان شروع می شود و به پوست نوک پستان و آرئول (ناحیه تیره اطراف نوک پستان) گسترش می یابد.
  • آنژیوسارکوم پستان در سلول هایی که رگ های خونی و لنفاوی را پوشانده اند شروع می شود.
  •  تومور فیلود یا فیلوئیدس در بافت پیوندی پستان رشد کرده و کمتر از ۱ درصد کل تومورهای پستان را تشکیل می دهند. این تومورها از بافت همبند پستان شروع می شود و ممکن است خوش خیم یا سرطانی باشد.

جمع بندی

گزارش پاتولوژی سرطان پستان، ویژگی‌های تومور سینه و گاهی اوقات بافت مجاور (مانند غدد لنفاوی) را که از طریق بیوپسی یا عمل به دست می‌آیند، توصیف می‌کند. این ویژگی‌ها - برای مثال، ظاهر سلول‌های سرطانی و اینکه آیا آنها حاوی پروتئین‌های خاصی هستند یا خیر - برای هدایت تصمیم‌های درمانی و تعیین پیش آگهی (احتمال بهبود یا بقا) در نظر گرفته شده‌اند. برای اطمینان از نقش آگاهانه و پیشگیرانه در مراقبت از سرطان، گزارش آسیب شناسی خود را با انکولوژیست (پزشک سرطان) یا پاتولوژیست به دقت بررسی کنید و در صورتی که نگرانی در مورد این بیماری دارید به راحتی می توانید با شماره 88198077 برای انجام مشاوره ژنتیک سرطان سینه تماس بگیرید.

منبع: Verywell Health
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}