انواع سرطان سینه بدخیم

سرطان سینه بدخیم چیست؟

انواع سرطان های بدخیم سینه، شامل سرطان سینه التهابی (IBC) و سرطان پستان سه‌گانه منفی (TNBC)، هستند که احتمال وخامت دارند. اگرچه نوع سرطان سینه نقش زیادی در گسترش و عود آن دارد، اما این تنها عامل نیست. متغیرهای سرطان سینه مانند اندازه تومور و مرحله تشخیص نیز می توانند بر میزان بدخیمی آن و وخامت بیماری تأثیر بگذارند. عوامل شخصی مانند سن و وزن نیز می تواند بر خطر شما تأثیر بگذارد. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به انواع سرطان سینه و سایر عواملی که می‌توانند خطر عود را افزایش دهند، می‌اندازیم.

چه نوعی از سرطان سینه بیشتر احتمال بدخیم شدن را دارد؟

 درمان سرطان های تهاجمی پستان سخت تر، احتمال شیوع بیشتر و احتمال وخامت هم بیشتر است. دو نوع سرطان سینه که احتمال عود دارند عبارتند از:

  • سرطان التهابی سینه (IBC)  
  • سرطان سینه سه گانه منفی (TNBC)

 این سرطان ها در زیر با جزئیات بیشتر توضیح داده شده اند.

سرطان التهابی سینه (IBC) چیست؟

این نوع سرطان نوع نادر و تهاجمی سرطان سینه است. بر اساس نتایج بررسی شده حدود 1 تا 5 درصد سرطان های سینه همه افراد از نوع سرطان IBC است.

سرطان التهابی سینه باعث می شود سلول های سرطانی عروق لنفاوی را در بافت سینه مسدود کنند. عروق لنفاوی لوله های کوچکی هستند که مایع لنفاوی را از سینه شما تخلیه می کنند. این نوع سرطان به سرعت گسترش می یابد و معمولاً در زمان تشخیص در مرحله 3 است.

سرطان سینه سه گانه منفی (TNBC) چیست؟

بر اساس نتایج بررسی شده حدود 10 تا 15 درصد از سرطان های سینه همه افراد از نوع سرطان TNBC است. سلول‌های سرطانی که باعث ایجاد نوع TNBC می‌شوند، گیرنده‌های استروژن (ERs) یا گیرنده‌های پروژسترون (PRs) ندارند و پروتئین مرتبط با سرطان سینه به نام HER2 یا مقدار زیادی از آن را نمی‌سازند.  سرطان سینه سه گانه منفی سریعتر از سایر انواع سرطان سینه گسترش می یابد و گزینه های درمانی کمتری دارد.

چه عواملی بر بدخیم شدن سرطان سینه نقش دارند؟

نوع سرطان سینه شما یک عامل خطر بزرگ برای عود است، اما تنها همین مورد نیست. بسیاری از عوامل دیگر وجود دارند که می توانند احتمال وخامت را افزایش دهند. این شامل:

مرحله تشخیص

مرحله سرطان در هنگام تشخیص بر وخامت بیماری تأثیر می گذارد. مرحله بالا خطر را افزایش می دهد.  

درگیری غدد لنفاوی

سرطان هایی که به غدد لنفاوی سرایت می کنند بیشتر احتمال دارد عود کنند.

اندازه تومور

تومورهای بزرگ خطر عود را افزایش می دهند.

حاشیه تومور

حاشیه تومور مرزی بین تومور و بافت سالمی است که آن را احاطه کرده است. پس از برداشتن تومور، نمونه ای از ناحیه مرزی برداشته شده و در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار می گیرد. اگر هر سلول سرطانی در این ناحیه یافت شود، به آن "حاشیه تومور مثبت" می گویند. این خطر عود را افزایش می دهد.

گیرنده استروژن (ER) مثبت سلول های سرطان سینه

ER مثبت می توانند از استروژن برای رشد و تولیدمثل استفاده کنند. این سرطان ها خطر عود بیشتری دارند و گاهی اوقات می توانند چندین دهه بعد عود کنند.

وضعیت پروتئین HER2 در سرطان سینه

HER2 پروتئینی است که اغلب در افرادی که سرطان سینه دارند یافت می شود. مقادیر بالای این پروتئین می تواند خطر عود را افزایش دهد.

وضعیت ژن BRCA در بیماران سرطان سینه

افراد دارای جهش ژن BRCA1 و BRCA2 در معرض خطر بیشتری برای وخامت و ابتلا به انواع دیگر سرطان هستند.

پرتودرمانی

 انتخاب نکردن پرتودرمانی پس از لامپکتومی ( یک عمل جراحی رایج که در آن بافت سرطانی یا دیگر بافت های غیر طبیعی از پستان حذف می‌ شوند) می تواند این خطر عود را افزایش دهد. تکمیل نکردن یا دریافت نکردن سایر درمان‌های توصیه‌شده، مانند شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی، درمان غدد درون ریز، یا درمان هدفمند نیز می‌تواند خطر عود را افزایش دهد.

 درمان غدد درون ریز

معمولاً توصیه می شود افرادی که سرطان سینه هورمون مثبت دارند، درمان غدد درون ریز را انجام دهند.  تکمیل نکردن یا دریافت نکردن سایر درمان‌های توصیه‌شده، مانند شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی، پرتودرمانی یا درمان هدفمند نیز می‌تواند خطر عود را افزایش دهد.

سرطان سینه از چه سنی شروع می شود؟

ابتلا به سرطان سینه در سن کمتر از 35 سال خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

ارتباط چاقی و اضافه وزن با سرطان سینه

داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر خطر عود را افزایش می دهد.  

سبک زندگی کم تحرک

سبک زندگی کم تحرک می تواند خطر عود را افزایش دهد.

 سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

می توانند در افزایش خطر عود سرطان سینه نقش بسزایی داشته باشند

یک فرد مبتلا به سرطان سینه در حال بهبودی چند بار باید وضعیت بدخیمی سرطان خود را چک کند؟

اگر لامپکتومی یا ماستکتومی جزئی انجام داده اید، معمولاً 6 ماه تا یک سال پس از جراحی و پرتودرمانی ماموگرافی انجام می دهید. در طول سال اول، احتمالاً با پزشک یا انکولوژیست خود قرارمعاینه نیز خواهید داشت. پس از ماموگرافی اولیه پس از سرطان، ماموگرافی سالانه توصیه می شود.  اگر ماستکتومی کامل انجام داده اید، نیازی به ماموگرافی در آن سمت ندارید، اما همچنان باید ماموگرافی سالانه روی سینه باقیمانده خود انجام دهید.

بسته به عوامل خطر سرطان سینه و تراکم سینه شما، پزشک ممکن است سونوگرافی سالانه، MRI یا هر دو را توصیه کند.

سوالات متداول در مورد سرطان سینه

چند درصد از مبتلایان به سرطان سینه در حال بهبودی بیماریشان دوباره عود می کنند؟

تعیین نرخ درصد بازگشت و وخامت بیماری مشکل است. به این دلیل است که بسیاری از عوامل فردی مانند مرحله سرطان در زمان درمان، نوع درمان یا نوع فرعی سرطان بر این نرخ‌ها تأثیر می‌گذارند. بهتر است در مورد خطر عود فردی خود و نحوه غربالگری این احتمال با پزشک صحبت کنید.

آیا خطر عود سرطان سینه با گذشت زمان کاهش می یابد؟

برای افرادی که با لامپکتومی و پرتودرمانی درمان می شوند، میزان عود آنها بین 3 تا 15 درصد است. خطر عود سینه در 2 سال اول پس از دریافت تشخیص اولیه بالاتر است. خطر بازگشت بیماری با گذشت زمان به طور پیوسته کاهش می یابد.

سرطان سينه بدخیم چه علائمي دارد؟

علائم و نشانه های عود سرطان سینه به محل عود سرطان سینه بستگی دارد. گسترش می تواند شامل موارد زیر باشد:

محلی: یعنی در همان محل سرطان اصلی شما ظاهر شده باشد.

منطقه ای: یعنی به غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده باشد.

دور: یعنی به قسمت دور بدن شما سرایت کرده باشد.

جمع بندی

سرطان‌های تهاجمی و سخت‌درمان سینه از انواعی هستند که احتمال وخامت و عود دارند. این شامل سرطان التهابی سینه و سرطان سینه سه گانه منفی می شود. نوع، تنها عامل سرطان سینه نیست که می تواند وخامت را تحت تاثیر قرار دهد.  عواملی مانند اندازه تومور، مرحله تشخیص، حاشیه تومور و درگیری غدد لنفاوی، همراه با انتخاب های درمانی و عوامل شخصی مانند سن و BMI نیز نقش مهمی دارند. احتمال گسترش سرطان سینه در 2 سال اول بیشتر است و هر سال که می گذرد این احتمال کاهش می یابد. اما ماموگرافی منظم همچنان برای افراد مبتلا به سرطان سینه در مرحله بهبودی مهم است و این مهم نیست که چقدر زمان گذشته است.

بطور کلی بعد از انجام آزمایش خون سرطان سینه اگر نتایج نشان دهد که یک نوع مضر در ژن های سرطان سینه BRCA خود دارید، باید با پزشک خود در مورد راه های کاهش خطر سرطان سینه صحبت کنید و در اکثر موارد نیاز به ترکیبی از آزمون‌های تصویربرداری، بیوپسی و مشاوره پزشکی داریم تا تشخیص دقیق تر و برنامه درمانی موثرتری تنظیم شود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}