هورمون آنتی مولرین و توانایی باروری در زنان

تفسیر آزمایش هورومون آنتی مولرین

سلول های موجود در فولیکول های تخمدان، هورمون آنتی مولرین (AMH) را تولید می کنند. به طور معمول، سطوح بالاتر این هورمون نشان دهنده تعداد بیشتر تخمک ها و شانس بیشتر فرد برای باردار شدن است.اندازه گیری سطح این هورمون می تواند در شناسایی مشکلات باروری به پزشک کمک کند.

 

هورمون آنتی مولرین نشان دهنده چیست؟

افراد مونث با تعداد مشخصی تخمک به دنیا می آیند. آنها در بدو تولد حدود 300000 تا 500000 تخمک دارند، اما این تعداد با افزایش سن کاهش می یابد به طوریکه در زمان یائسگی، ممکن است در برخی از زنان تنها 1000 تخمک باقی مانده باشند.

 

سطوح هورمون AMH بر اساس سن

اندازه گیری هورمون آنتی مولرین بر حسب نانوگرم بر میلی لیتر (ng/mL) است. در جدول زیر سطوح هورمون آنتی مولرین در سنین مختلف آورده شده است.

سطح هورمون آنتی مولرین سن
4.23 ng/mL 25-20 سال
3.48 ng/mL 30-26 سال
2.43 ng/mL 35-31 سال
1.28 ng/mL 40-36 سال
0.52 ng/mL 44-41 سال

 

علت بالا بودن هورمون آنتی مولرین

سطح بالای هورمون آنتی مولرین ممکن است به این معنی باشد که فرد تعداد زیادی تخمک در دسترس داشته و شانس بیشتری برای پاسخ به درمان های باروری خواهد داشت. سطوح بالای این هورمون همچنین می تواند نشان دهنده ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS باشد که به دلیل عدم تعادل هورمون ها اتفاق می افتد.افراد مبتلا به PCOS تعداد فولیکول‌های بیشتری در مرحله رشد دارند که می‌توانند هورمون AMH بیشتری را تولید کنند. با این حال، مشکلات باروری در این افراد می تواند به دلیل ناتوانی این تخمک ها در تبدیل شدن به یک فولیکول غالب و آزاد شدن یا تخمک گذاری از آن ایجاد شود.حدود 10% زنان بین 15 تا 44 سال به بیماری PCOS مبتلا هستند. بر اساس تحقیقات سال 2020 بر روی زنان مبتلا به PCOS، سطح هورمون AMH در این افراد ممکن است از دو تا چهار برابر بیشتر از حد انتظار افزایش یابد.

پزشکان ممکن است برای کاهش سطح هورمون AMH و مدیریت آن توصیه ای نداشته باشند. با این حال، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که 8 هفته پس از مصرف قرص متفورمین، سطح هورمون آنتی مولرین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS کاهش یافته است. متخصصان پزشکی معمولاً متفورمین را برای کمک به مدیریت مقاومت به انسولین و دیابت تجویز می کنند.

برای ثبت درخواست آزمایش هورمون آنتی مولرین در منزل بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

نمونه گیری در منزل

 

سطح پایین هورمون AMH

سطوح پایین هورمون آنتی مولرین ممکن است به این معنی باشد که فرد دارای تعداد تخمک کمتری می باشد. هورمون AMH از سلول های اطراف تخمک در فولیکول ها آزاد می شود و با گذشت زمان و کاهش تعداد فولیکول ها یا تخمک ها، سطح هورمون نیز کاهش می یابد. همچنین برخی از شرایط پزشکی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند شیمی درمانی می تواند باعث کاهش سطح هورمون شود. بر اساس تعریف کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، مقادیر  کمتر از 1 نانوگرم در میلی لیتر به عنوان سطوح پایین هورمون آنتی مولرین در نظر گرفته می شود.

 

تفسیر هورمون آنتی مولرین برای ناباروری

طبق گزارش ACOG، حدود 15 درصد از زوج ها پس از تلاش برای باردار شدن، ناباروری را تجربه می کنند. اندازه گیری سطح هورمون AMH می تواند در تشخیص اینکه آیا علت ناباروری، تعداد کم تخمک ها است یا خیر به پزشکان کمک کند و تعیین می کند که در صورت کم بودن تعداد تخمک ها، علل احتمالی آن چیست.با این حال، سطح پایین هورمون AMH لزوماً به معنای نابارور بودن یک زن نیست. سطح این هورمون نشان دهنده میزان ذخیره تخمدان ها است، نه توانایی باردار شدن فرد.همچنین سطح هورمون AMH تعداد تخمک های بالقوه یک زن را نشان می دهد. سطح بالای هورمون نشان می دهد که فرد ممکن است ذخیره تخمدان بالایی داشته باشد و تعداد زیادی تخمک بالقوه در تخمدان ها باقی مانده باشد. این موضوع ممکن است به معنی شانس بیشتر باردار شدن برای این افراد باشد.

 

نحوه آزمایش هورمون آنتی مولرین AMH

آزمایش بررسی سطح هورمون AMH شامل یک آزمایش خون برای اندازه گیری میزان ذخیره تخمدان ها است. نمونه خون با استفاده از یک سوزن کوچک وارد رگ شده و برای انجام آزمایش در لولهای مخصوص جمع آوری می شود.افرادی که آزمایش هورمون AMH برای آنها تجویز می شود، نیازی به انجام کاری برای آماده شدن ندارند. سطوح هورمون آنتی مولرین در طول چرخه قاعدگی ثابت می ماند به طوری که پزشک می تواند آزمایش را در هر روز یا زمانی در طول چرخه انجام دهد.

 

چرا باید آزمایش هورمون آنتی مولرین را انجام داد؟

پزشک ممکن است به دلایل مختلفی سطوح هورمون AMH را مورد آزمایش قرار دهد. یکی از دلایل بررسی سطح این هورمون، تعیین در حال کاهش بودن یا نبودن تعداد تخمک های یک زن می باشد. همچنین اندازه گیری سطح هورمون AMH ممکن است به تشخیص برخی از شرایط پزشکی که بر ذخیره تخمدان فرد تأثیر می گذارد کمک کند.

پزشکان همچنین ممکن است این آزمایش را به منظور ارزیابی پاسخ های احتمالی به درمان های باروری انجام دهند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2022 انجام شد، پزشکان معمولاً از اندازه گیری سطح این هورمون برای پیش بینی پاسخ تخمدان های زنان تحت درمان باروری استفاده می کنند. با این حال، اندازه گیری سطح هورمون AMH تصویر کاملی را از احتمال بارداری یک فرد ارائه نمی دهد.

 

سوالات متداول

  • تفاوت بین هورمون آنتی مولرین و هورمون FSH چیست؟

هورمون AMH و هورمون محرک فولیکول FSH نشانگرهایی برای ارزیابی باروری هستند. هورمون FSH فولیکول های تخمدان ها را تحریک می کند تا در طول چرخه قاعدگی رشد کنند. هورمون آنتی مولرین توسط سلول های گرانولوز که تخمک ها را در داخل فولیکول ها احاطه کرده اند، تولید می شود. سطوح بالاتر هورمون AMH تعداد تخمک ‌های بیشتری را نشان می‌ دهد، در حالی که سطوح پایین ‌تر این هورمون نشان ‌دهنده تعداد کمتر تخمک ها می باشد. بر خلاف هورمون آنتی مولرین، سطوح بالای هورمون FSH معمولاً نشان دهنده تعداد کم تخمک ها است. در صورت کم شدن تعداد تخمک ها، مغز به تخمدان سیگنال می دهد که هورمون FSH بیشتری تولید کند.

 

  • چگونه سطوح هورمون AMH بر شانس دوقلو زایی تأثیر می گذارد؟

سطوح بالاتر هورمون آنتی مولرین ممکن است نشان دهنده احتمال بیشتر دوقلو زایی باشد. یک مطالعه قدیمی نشان می دهد که غلظت هورمون AMH در زنان دارای فرزند دوقلو در مقایسه با زنان دارای فرزندان تک قلو 1.4 برابر بیشتر است.

 

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}