انتظار عوارض جانبی خفیف را از واکسن های COVID-19 داشته باشید!

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی توسط این گروه تشویق شده‌اند تا با بیماران خود در مورد واکسن‌ها صادق باشند. به‌ویژه در مورد عوارض جانبی احتمالی. بسیاری از مردم مطمئن نیستند که هنگام دریافت واکسن کووید-19 چه انتظاری داشته باشند. کارشناسان بهداشت، از جمله اعضای ACIP، نگران هستند که اگر مردم نگران عوارض جانبی باشند، ممکن است واکسینه نشوند.

در جلسه نوامبر 2020، اعضای کمیته اظهار داشتند که «تجربه اولیه با [واکسن] برای افزایش علاقه و تقاضا بسیار مهم خواهد بود. شفافیت برای بهبود اعتماد و مقبولیت ضروری است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که افراد ممکن است تا چند روز پس از دریافت واکسن کمی احساس ناخوشایندی داشته باشند. آنها ممکن است کمی احساس کنند که آنفولانزا دارند، با تب و خستگی خفیف.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

برخی از افراد پس از دوز دوم واکسن عوارض جانبی را تجربه کرده اند اما اولین دوز را تجربه نکرده اند. اگر بعد از دریافت اولین دوز عوارض جانبی خفیفی دارید، اجازه ندهید که شما را از دریافت دوز دوم بازدارد. برای محافظت باید هر دو دوز را در بازه زمانی توصیه شده دریافت کنید.

در طی یک نشست خبری که به میزبانی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا برگزار شد، کاتلین ام. نیوزیل، MD، MPH، FIDSA، مدیر مرکز توسعه واکسن و سلامت جهانی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، توضیح داد که این عوارض جانبی همه نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد واکسن‌ها پاسخ ایمنی تولید می‌کنند، درست همانطور که ما می‌خواهیم.»

عوارض جانبی در کارآزمایی های بالینی

شرکت‌های سازنده چهار واکسن کووید-19 که در حال حاضر در دسترس هستند - فایزر، مدرنا، جانسون و جانسون، و نووواکس - داده‌هایی را در مورد عوارض جانبی که افراد در طول آزمایش‌های بالینی واکسن تجربه کرده‌اند منتشر کرده‌اند (که مطمئن شدند واکسن‌ها کار می‌کنند و که ایمن بودند).

واکسن‌های فایزر و مدرنا کووید-19 در حال حاضر برای افراد 6 ماه و بالاتر مجاز یا تایید شده است. واکسن‌های جانسون و جانسون و نوواکس کووید-19 فقط برای بزرگسالان 18 سال و بالاتر مجاز است.

عوارض جانبی واکسن فایزر

به طور کلی، اکثر بیش از 43000 شرکت کننده در آزمایش واکسن فایزر، واکسن را به خوبی تحمل کردند. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده که به عنوان شدید (درجه 3) رتبه بندی شد، خستگی (3.8٪ پس از اولین یا دومین دوز) و سردرد (2٪ پس از دوز دوم) بود.

سایر عوارض جانبی که ممکن است افراد در کارآزمایی به عنوان شدید گزارش کرده باشند، کمتر از 2 درصد موارد رخ داده و بنابراین قابل توجه تلقی نمی شوند.

در کارآزمایی بالینی دیگری که روی 3100 فرد 5 تا 11 ساله که واکسن را دریافت کرده بودند، دنبال شد، شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش‌شده عبارت بودند از درد محل تزریق، قرمزی و تورم، خستگی، سردرد، درد ماهیچه‌ها و/یا مفاصل، لرز، تب، تورم غدد لنفاوی. ، حالت تهوع و کاهش اشتها. 6 به طور کلی، آنها خفیف تا متوسط ​​در نظر گرفته شدند و معمولاً ظرف یک یا دو روز از بین رفتند.

سازمان غذا و دارو (FDA) خاطرنشان می کند که عوارض جانبی ممکن است چند روز طول بکشد و به نظر می رسد پس از دریافت دوز دوم واکسن شایع تر باشد. عوارض جانبی رایج می تواند شامل درد در محل تزریق، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، درد مفاصل و تب باشد.

عوارض جانبی واکسن مدرنا

بیشتر عوارض جانبی گزارش شده توسط بیش از 30000 شرکت کننده در کارآزمایی بالینی واکسن مدرنا خفیف بود و مدت زیادی دوام نیاورد. مانند Pfizer، Moderna اشاره کرد که کدام یک از عوارض جانبی شدید ارزیابی شده و با فراوانی 2٪ یا بیشتر گزارش شده است. تفاوت هایی در گزارش عوارض جانبی بین دوز اول و دوم وجود داشت.

شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده که پس از اولین دوز به عنوان شدید ارزیابی شد، درد در محل تزریق (2.7٪) بود. عوارض جانبی دیگری نیز پس از دوز دوم گزارش شد که اکثر آنها خفیف بودند و به زودی از بین رفتند

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده پس از دوز دوم واکسن که به عنوان شدید رتبه بندی شدند عبارتند از:

9.7 درصد خستگی
8.9 درصد درد عضلانی
سفتی مفصل 5.2 درصد
4.5 درصد سردرد
4.1 درصد درد
2% اریتم/قرمزی در محل تزریق

همانطور که در مورد واکسن فایزر، FDA خاطرنشان می کند که افراد ممکن است پس از دریافت هر دو دوز عوارض جانبی را تجربه کنند، اما این عوارض بعد از دوز دوم بیشتر گزارش شده است.

عوارض جانبی واکسن جانسون و جانسون

اطلاعات ایمنی اولیه منتشر شده برای واکسن نشان می دهد که شایع ترین واکنش ها پس از تزریق واکسن عبارتند از: 10

درد، قرمزی یا تورم محل تزریق
خستگی
سردرد
دردهای عضلانی
حالت تهوع
تب

عوارض جانبی واکسن Novavax

از بزرگسالانی که در کارآزمایی‌های فاز 3 Novavax شرکت کردند، خواسته شد هر گونه واکنش موضعی یا سیستمیک را پس از هر دوز واکسن ثبت کنند.

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از: 11

درد، تورم و قرمزی محل تزریق
خستگی
درد عضلانی
سردرد
درد مفاصل
حالت تهوع و استفراغ
تب
لرز

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}