آیا واکسن کووید برای افراد مبتلا به سرطان ریه بی خطر است؟

عفونت SARS-CoV-2 منجر به COVID-19 می‌شود، بیماری که عمدتاً شامل علائم تنفسی است. اگرچه صدها میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، اکثر مردم بدون مشکل بهبود می‌یابند. با این حال، افرادی که مشکلات پزشکی زمینه‌ای دارند، از جمله سرطان ریه یا سیستم ایمنی ضعیف، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های شدید هستند.

واکسیناسیون یک ابزار ضروری برای محافظت در برابر COVID-19 است. ثابت شده است که این دارو در افراد مبتلا به سرطان ریه که در حال حاضر به دلیل عوامل تنفسی آن در معرض خطر مرگ ناشی از این ویروس هستند، ایمن و موثر است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

واکسن COVID-19

توسعه واکسن کووید-19 یکی از حیاتی ترین پیشرفت ها در طول همه گیری همه گیر بوده است. برخی از جمعیت ها می توانند به ویژه از واکسیناسیون سود ببرند، مانند افرادی که در معرض خطر بیماری شدید یا مرگ ناشی از ویروس هستند.

داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می دهد که بزرگسالان واکسینه نشده 16 برابر بیشتر از افراد واکسینه شده به طور کامل در بیمارستان بستری می شوند. به طور کامل واکسینه شده اند و یک دوز تقویت کننده اضافی دریافت کرده اند.

گزینه‌های واکسن کووید-۱۹

چند گزینه مختلف واکسن کووید-19 برای استفاده در ایالات متحده تایید شده است، اما گسترده ترین آنها واکسن های mRNA هستند.

اگرچه فناوری واکسن mRNA برای عموم مردم جدید به نظر می رسد، اما طی دهه ها تکمیل شده و ایمن و موثر بودن آن ثابت شده است.

Pfizer-BioNTech

واکسن Pfizer-BioNTech یک واکسن mRNA است که به دو واکسن به فاصله ۲۱ روز نیاز دارد.

این واکسن 95 درصد در پیشگیری از عفونت در افراد 16 سال به بالا که دو واکسن دریافت می کنند موثر است. این واکسن 90 درصد در پیشگیری از عفونت در کودکان 5 تا 15 ساله و در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای موثر است.

مدرنا

واکسن مدرنا یک واکسن mRNA است که به دو واکسن به فاصله ۲۸ روز نیاز دارد. 94% در پیشگیری از عفونت در افرادی که دو دوز دریافت می کنند موثر است.

واکسن مدرنا برای افراد ۶ ماهه و بالاتر توصیه می شود.

نووواکس

واکسن Novavax یک واکسن مبتنی بر پروتئین است که از پروتئین اسپایک سفارشی ساخته شده استفاده می کند که از پروتئین طبیعی سنبله در ویروس SARS-CoV-2 تقلید می کند.

این واکسن 90 درصد در پیشگیری از عفونت در افرادی که دو دوز دریافت می کنند موثر است. واکسن Novavax برای افراد 12 سال و بالاتر توصیه می شود. 

جانسون و جانسون یانسن

واکسن J&J Janssen یک واکسن ناقل ویروسی است که از نسخه اصلاح شده و بی ضرر ویروس دیگری استفاده می کند که برای نگهداری مواد ژنتیکی SARS-CoV-2 مهندسی شده است. در یک شات داده می شود.

واکسن J&J به اندازه واکسن‌های mRNA موثر نیست و در ایالات متحده کمترین ترجیح را دارد. 66 درصد در پیشگیری از عفونت در افراد 18 سال و بالاتر موثر است. با این حال، این واکسن کارایی بالایی در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ داشت.

آیا واکسیناسیون برای افراد مبتلا به سرطان ریه بی خطر است؟

واکسن‌های کووید-19 در مطالعات اولیه ایمنی، آزمایش‌های بالینی و عمل در دنیای واقعی بی‌خطر و مؤثر بوده‌اند. صدها میلیون نفر واکسن کووید-19 را دریافت کرده اند و اکثر آنها مشکلی با آن تجربه نکرده اند.

عوارض شدید پس از واکسیناسیون نادر است و در افرادی که واکسن J&J's Janssen دریافت کرده اند، شایع تر بوده است. برخی از افراد پس از دریافت واکسن‌های Pfizer-BioNTech یا Moderna دچار میوکاردیت یا پریکاردیت، التهاب عضله قلب یا کیسه‌ای که بیرون قلب را می‌پوشاند، مبتلا شده‌اند. با این حال، اکثر آنها به خوبی به درمان پاسخ دادند و عوارض بیشتری ایجاد نکردند.1110
آزمایش‌های بالینی اولیه که ایمنی و اثربخشی واکسن‌های COVID-19 را ارزیابی کردند، شامل افراد مبتلا به سرطان نمی‌شد. با این حال، از زمان انتشار واکسن‌های اولیه، محققان زمانی را صرف ارزیابی واکسیناسیون در افراد مبتلا به سرطان کرده‌اند.

اکنون، پس از مطالعه بیشتر، کارشناسان توافق می کنند که واکسیناسیون کووید-19 برای افراد مبتلا به سرطان به همان اندازه برای جمعیت عمومی بی خطر است. تحقیقات همچنین تایید کرده است که این واکسن در افراد مبتلا به سرطان ریه بی خطر است.

موارد منع مصرف واکسن COVID-19

تنها منع مصرف (دلیل آسیب) برای دریافت واکسن COVID-19، سابقه واکنش آلرژیک شدید به خود واکسن یا ترکیبات آن است. پلی اتیلن گلیکول یک ماده نگهدارنده در واکسن های mRNA است و پلی سوربات در واکسن J&J Janssen وجود دارد. اگر فردی به این مواد حساسیت دارد، نباید واکسن را دریافت کند.

عوارض جانبی واکسن کووید-۱۹

عوارض جانبی واکسیناسیون کووید-19 مشابه واکسن های دیگر است. مردم می توانند تجربه کنند: 

درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق
خستگی
سردرد
دردهای عضلانی
لرز
تب
حالت تهوع

عوارض جانبی در افراد مبتلا به سرطان یکسان است و شایع ترین آنها درد محل تزریق، خستگی، تب، لرز و دردهای عضلانی است. مشکلات شدید واکسیناسیون نادر است و اگر رخ دهد، معمولاً در عرض شش هفته پس از دریافت دوز واکسن رخ می دهد.

COVID-19 در افراد مبتلا به سرطان ریه

عفونت COVID-19 به ریه ها آسیب می رساند، که به ویژه برای افراد مبتلا به مشکلات ریوی مانند سرطان ریه نگران کننده است.

افراد مبتلا به سرطان ریه 30 درصد نرخ مرگ و میر ناشی از COVID-19 دارند که به طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی است. محققان گمان می کنند که این افزایش خطر مرگ به این دلیل است که این افراد قبلاً آسیب شدید ریه دارند.

دانشمندان قبلاً مشخص کرده‌اند که واکسن‌های COVID-19 حتی در افراد مبتلا به سرطان ریه بی‌خطر هستند. در عوض، نگرانی اصلی آنها این است که آیا واکسن ها در افراد مبتلا به سرطان موثر هستند یا خیر.
آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که مسئول کمک به پیشگیری و مبارزه با عفونت هستند. افراد مبتلا به سرطان ریه اغلب از داروهایی استفاده می کنند که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند، از جمله کورتیکواستروئیدها، درمان هدفمند، شیمی درمانی و ایمونوتراپی.

درمان‌های سرطان توانایی بدن برای ایجاد پاسخ آنتی‌بادی مناسب پس از هر واکسیناسیون را تحت فشار قرار می‌دهند. این به این معنی است که واکسن ها ممکن است در افراد مبتلا به سرطان ریه و سیستم ایمنی ضعیف موثر نباشد.
با این حال، محققان نشان داده‌اند که افراد مبتلا به سرطان ریه که با دو دوز واکسن mRNA واکسینه شده‌اند، ایمنی خوبی در برابر SARS-CoV-2.12 ایجاد می‌کنند. با وجود این، آنها بر نیاز به دوزهای واکسن اضافی و تقویت کننده ها برای کمک به بهبود ایمنی تاکید می کنند.

توصیه های واکسیناسیون در افراد مبتلا به سرطان ریه

اکثر متخصصان و جوامع حرفه ای واکسیناسیون را در افراد مبتلا به سرطان توصیه می کنند، از جمله: 18

انجمن سرطان آمریکا (ACS)
انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان (AACR)
انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO)
انجمن ایمونوتراپی سرطان (SITC)
انجمن اروپایی انکولوژی پزشکی (ESMO)

تحقیقات نشان نمی دهد که واکسیناسیون با درمان سرطان تداخل داشته باشد. با این حال، به افراد مبتلا به سرطان توصیه می شود که اگر در مورد تداخل واکسن در درمان سرطان سؤالی دارند، با متخصص سرطان یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

CDC واکسن mRNA را در دو واکسن به اضافه یک دوز اضافی برای افراد مبتلا به سرطان فعال و سیستم ایمنی ضعیف توصیه می کند. 19 سومین دوز واکسن می تواند به ایجاد ایمنی کمک کند. افراد باید دوز سوم واکسن را حداقل چهار هفته پس از دوز دوم واکسن دریافت کنند.

CDC توصیه می کند که همان واکسن mRNA را دریافت کنید که برای واکسیناسیون اولیه استفاده شد، اما واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna برای دوز سوم کافی است. افراد مبتلا به سرطان و سیستم ایمنی ضعیف که سه دوز واکسن دریافت کرده اند نیز واجد شرایط دریافت دوز تقویت کننده واکسن هستند. افراد باید دوز تقویت کننده را حداقل سه ماه پس از تزریق سوم واکسن دریافت کنند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}