آنچه باید درباره تقویت کننده های به روز شده COVID-19 بدانید!

شات های تقویت کننده COVID-19 در حال ارتقا هستند. مقامات بهداشتی فدرال هفته گذشته برای افراد 12 ساله و بالاتر، تقویت کننده های دوباره فرموله شده توسط Moderna و Pfizer را سبز کردند. واکسن های تقویت کننده برای محافظت بهتر از افراد واکسینه شده در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از انواع ویروسی جدیدتر اصلاح شده اند. آنها دو ظرفیتی هستند، به این معنی که می توانند سویه اصلی COVID-19 و همچنین Omicron BA.5، نوع غالب در ایالات متحده را هدف قرار دهند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

مقامات بهداشتی بر به‌موقع بودن عرضه تقویت‌کننده به‌روزرسانی شده تأکید کردند، زیرا مردم زمان بیشتری را در پاییز و زمستان در داخل خانه می‌گذرانند. محققان هفته گذشته به یک پانل مشاوره CDC گفتند که عرضه واکسن های تقویت کننده جدید در ماه سپتامبر از هزاران مرگ و بستری شدن در بیمارستان در مقایسه با کمپین ماه نوامبر جلوگیری می کند.

چه کسی واجد شرایط جدید بوستر شات است؟

نوجوانان و بزرگسالان واجد شرایط برای تقویت کننده فقط می توانند شات فرمول بندی شده را به جلو ببرند. اگر سری‌های اولیه Novavax یا Johnson & Johnson دریافت کرده‌اید، همچنان می‌توانید توسط Pfizer یا Moderna یک عکس تقویت‌کننده دریافت کنید.

این تقسیم بندی بر اساس گروه های سنی است:

کمتر از 12 سال: این گروه هنوز واجد شرایط تقویت کننده های دو ظرفیتی نیستند.
12 تا 17 سال: می توانید واکسن تقویت کننده فایزر را حداقل دو ماه پس از سری اولیه یا جدیدترین واکسن تقویت کننده خود دریافت کنید.
18 تا 49 سال: می‌توانید دوز تقویت‌کننده به‌روزرسانی‌شده را از Moderna یا Pfizer حداقل دو ماه پس از سری اولیه یا آخرین تزریق تقویت‌کننده دریافت کنید.
50 سال و بالاتر: حداقل دو ماه پس از فیلمبرداری سری اولیه یا آخرین تقویت کننده، می توانید یک تقویت کننده به روز شده از هر شرکت دریافت کنید. هر کسی در این گروه ممکن است تقویت کننده را دریافت کند، صرف نظر از اینکه قبلاً چند عکس داشته اید.
اگر دچار نقص ایمنی هستید، ممکن است قبلاً بیش از یک واکسن تقویت کننده دریافت کرده باشید، و می توانید تقویت کننده جدید را دو ماه پس از آخرین واکسن خود دریافت کنید.

چه چیزی این تقویت کننده را متفاوت می کند؟

تقویت کننده های دو ظرفیتی واکسن های کاملا جدیدی نیستند. Moderna و Pfizer واکسن های موجود خود را برای هدف قرار دادن نسخه های مختلف ویروس COVID-19 تغییر دادند. تقویت کننده جدید برای محافظت در برابر سویه اصلی و زیرشاخه های Omicron BA.4 و BA.5 طراحی شده است.

هر دو تقویت کننده دو ظرفیتی فایزر و مدرنا به اندازه دوز نسخه قبلی هستند. واکسن فایزر حاوی 30 میکروگرم آنتی ژن است، در حالی که واکسن مدرنا حاوی 50 میکروگرم است. در هر واکسن، نیمی از دوز در برابر انواع جدیدتر Omicron محافظت می کند، در حالی که نیمی دیگر فرمول اصلی واکسن است.

تقویت کننده جدید چقدر خوب کار می کند؟

در اوایل سال جاری، Moderna و Pfizer داده‌های بالینی را در مورد واکسن‌های دو ظرفیتی برای Omicron BA.1 انجام دادند که در ابتدای سال 2022 به اوج رسید.
هر دو شرکت همچنین داده‌هایی را درباره نحوه عملکرد واکسن‌های دو ظرفیتی که BA.4 و BA.5 را هدف قرار می‌دهند - سویه‌های فعلی‌تر - در موش به اشتراک گذاشتند. واکسن دو ظرفیتی مدرنا آنتی بادی های خنثی کننده را در موش ها بیش از 4 برابر افزایش داد، در حالی که موش های تلقیح شده با تقویت کننده دو ظرفیتی فایزر شاهد افزایش 2.6 برابری در آنتی بادی ها بودند.
هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه تقویت کننده های تأیید شده در حال حاضر چقدر خوب در انسان کار می کنند وجود ندارد. Moderna شرکت کنندگان را در مطالعه بالینی خود برای آزمایش واکسن BA.4/BA.5 ثبت نام کرده است و گفته است که انتظار دارد تا پایان سال اطلاعاتی دریافت کند. فایزر همچنین تقویت کننده خود را در آزمایشات بالینی و همچنین تقویت کننده دو ظرفیتی BA.1 خود را در کودکان 6 ماهه تا 5 ساله آزمایش می کند.

اگر تازه مبتلا به کووید هستید، چه زمانی باید تقویت کننده جدید را دریافت کنید؟

پس از بهبودی از COVID-19، بدن شما دارای سطح بالایی از سلول های ایمنی است که برای محافظت در برابر عفونت مجدد آماده شده اند. سلول‌های B حافظه این اطمینان را می‌دهند که بدن تا چند ماه پس از آن به یاد می‌آورد که چگونه آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بسازد.

CDC گفت افراد مبتلا به عفونت قبلی می توانند به محض بهبودی از نظر فنی یک تقویت کننده دریافت کنند. با این حال، یک مطالعه پیش از چاپ اخیر نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن با دریافت یک تقویت‌کننده در عرض دو ماه پس از بهبودی، افزایش چندانی پیدا نمی‌کند.
والتر اورنشتاین، پروفسور و دانشیار مرکز واکسن Emory در یک تماس مطبوعاتی گفت: «برای افرادی که قبلاً کووید-19 داشته‌اند، توصیه می‌شود که معمولاً حداقل سه ماه قبل از تزریق دوز واکسن صبر کنند.» 

صرف نظر از فاصله زمانی، بهتر است در مورد واکسیناسیون خود به روز باشید، حتی اگر محافظت اضافی به دلیل عفونت دارید. داده‌های اخیر از قطر نشان می‌دهد افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند و قبلاً عفونت کووید-19 داشته‌اند، در برابر ابتلای مجدد به کووید-19 بهترین محافظت را دارند.

آیا می توانید تقویت کننده ها را با هم ترکیب کنید؟

Moderna و Pfizer اطلاعاتی در مورد میزان مؤثر بودن گرفتن یک شات تقویت کننده دو ظرفیتی که با سری اصلی شما مطابقت ندارد جمع آوری نکرده اند.

با این حال، مطالعات بالینی روی رژیم‌های اولیه و تقویت‌کننده‌های اولیه نشان می‌دهد که دریافت مخلوطی از دو واکسن mRNA می‌تواند حتی موثرتر از دریافت همه واکسن‌ها از یک سازنده باشد.

کاترین ام. ادواردز، MD، FIDSA، استاد اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت و یکی از اعضای انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا، گفت که مخلوط کردن و تطبیق انواع واکسن‌ها احتمالاً وسیع‌ترین مصونیت را ایجاد می‌کند. در نهایت، شما باید هر تقویت کننده به روز شده ای را که در دسترس شماست، دریافت کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}