چگونه می توان برای آبله میمون واکسینه شد؟

وزارت بهداشت و خدمات انسانی (HHS) هفته گذشته آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد. در بحبوحه کمبود عرضه واکسن، مقامات بهداشتی در حال بررسی راهبردهای جدید برای واکسینه کردن هر چه بیشتر جوامع در معرض خطر هستند. HHS 1.1 میلیون دوز را به ایالت ها و حوزه های قضایی اختصاص داده است و قول داده است که تحویل دوزها را تسریع کند.

واکسن آبله میمون چیست؟

واکسن ترجیحی آبله میمون Jynneos نام دارد، واکسن دو دوز تایید شده برای پیشگیری از آبله یا آبله میمون در بزرگسالان پرخطر.

چه کسانی واجد شرایط واکسن آبله میمون هستند؟

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، واکسن Jynneos برای افراد زیر 18 سال و بالاتر توصیه می شود:

افرادی که از طریق بررسی های موردی، ردیابی تماس و ارزیابی قرار گرفتن در معرض خطر به عنوان تماس با فردی که آبله میمون دارد شناسایی می شود.
افرادی که می دانند شریک جنسی در 14 روز گذشته به آبله میمون مبتلا شده است
افرادی که در 14 روز گذشته چندین شریک جنسی با آبله میمون داشتند
CDC همچنین توصیه می کند که ظرف چهار روز از تاریخ مواجهه خود واکسینه شوید تا بهترین شانس برای جلوگیری از آبله میمون باشد. اگر بین 4 تا 14 روز پس از تماس واکسینه شوید، واکسیناسیون ممکن است از بیماری جلوگیری نکند اما علائم را کاهش می دهد.

برخی از ایالت ها و محلات واکسن Jynneos را برای ساکنانی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند ارائه می دهند. شهر نیویورک اولین کشوری بود که واجد شرایط بودن واکسیناسیون خود را گسترش داد.

آیا به شات دوم نیاز دارید؟

طبق گفته CDC، شما در حدود 14 روز پس از دوز دوم Jynneos به حداکثر محافظت در برابر آبله میمون خواهید رسید. در حالت ایده‌آل، طبق توصیه CDC، باید واکسن دوم را 28 روز پس از اولین واکسن دریافت کنید.
با این حال، کارشناسان می گویند که شما از یک دوز واکسن Jynneos مصونیت خواهید داشت. ایده تزریق تقویت کننده این است که به تقویت پاسخ ایمنی شما کمک می کند، چه یک ماه پس از اولین واکسن تزریق شود و چه بعد.

طبق گفته CDC، مدیران واکسن ممکن است در صورت نیاز فاصله دو دوز را تا 35 روز افزایش دهند. اگر تأخیر ادامه داشت، واکسن باید در اسرع وقت تزریق شود

اگر نتوانید قرار ملاقات بگیرید چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر فوراً به قرار ملاقات با واکسن دسترسی ندارید، به یاد داشته باشید که موارد ابتلا به آبله میمون ها هنوز به نسبت کم در ایالات متحده است. کاخ سفید تخمین می زند که 1.6 میلیون نفر - کمتر از 1٪ از جمعیت ایالات متحده - در معرض خطر بالایی هستند.
به گزارش STAT، مؤسسه ملی بهداشت (NIH) در حال آزمایش است که آیا تجویز یک پنجم دوز Jynneos می تواند به افزایش عرضه کمک کند یا خیر.

از آنجایی که HHS عرضه واکسن آبله میمون را در ماه‌های آینده افزایش می‌دهد، ممکن است بخواهید با بررسی به‌روزرسانی‌های بخش بهداشت خود از نحوه و زمان دریافت واکسن در محل خود مطلع شوید.

 

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}