واکسن‌ های آبله میمون اکنون به صورت داخل پوستی تجویز می‌شوند!

موارد ابتلا به آبله میمون در حال افزایش است و ایالات متحده واکسن کافی برای محافظت از همه افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند، ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای افزایش عرضه فعلی واکسن آبله میمون به نام Jynneos در 10 اوت اعلام کرد که ارائه دهندگان اکنون می توانند از یک ویال تک دوز برای تزریق 5 واکسن استفاده کنند.

دوز کمتر باید در زیر بالاترین لایه پوست داده شود تا در بافت چربی زیر. این روش واکسیناسیون داخل پوستی نامیده می شود.

حداقل 1.6 میلیون نفر در ایالات متحده وجود دارند که تخمین زده می شود در معرض خطر بالای ابتلا به آبله میمون باشند. حفاظت از کل این گروه به حداقل 3.2 میلیون دوز واکسن دو دوز نیاز دارد. انتظار می‌رود فقط نیمی از این مبلغ تا پایان سال در دسترس باشد.

رویکرد صرفه جویی در دوز به دولت این امکان را می دهد که هزاران دوز را برای میلیون ها نفر قابل استفاده کند. اما داده‌هایی که از این حرکت حمایت می‌کنند عمدتاً از یک مطالعه به دست می‌آیند و برخی از کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد اینکه آیا استراتژی جدید به اندازه کافی از واکسن‌ها محافظت می‌کند یا خیر، مطرح می‌کنند.

از یک واکسن داخل پوستی چه انتظاری باید داشت؟

بیشتر واکسن‌های معمول در ایالات متحده به صورت عضلانی یا درون لایه عضلانی زیر پوست و چربی تزریق می‌شوند.1 برای این نوع تزریق‌ها، سوزن با زاویه 90 درجه به بازوی شما برخورد می‌کند. برای مثال، واکسن‌های کووید-۱۹ و آنفولانزا، تزریق عضلانی هستند.

Jynneos ابتدا در سال 2019 مورد تایید قرار گرفت تا به روشی متفاوت تجویز شود: زیر جلدی. لایه زیرین پوست شما که هیپودرم نیز نامیده می شود از چربی و سایر بافت ها تشکیل شده است. این عمیق ترین لایه از سه لایه پوست است و محل ایده آلی برای تزریق داروهایی مانند انسولین، اپی نفرین و مورفین است. از آنجایی که این عضله به عمق عضله شما نیست، سوزن در زاویه 45 درجه برای تزریق قرار می گیرد.

مجوز استفاده اضطراری جدید برای آبله میمون تزریق زیر جلدی را فقط برای خردسالان در نظر گرفته است. هر فردی 18 ساله و بالاتر که واجد شرایط واکسن باشد، 0.1 میلی لیتر از Jynneos - یک پنجم دوز اولیه - را به صورت داخل جلدی دریافت می کند.
تزریق داخل جلدی واکسن یا دارو را به درم - بالاترین لایه پوست - می رساند. این تکنیک نسبتاً نادر است زیرا انجام صحیح آن چالش برانگیز است. اما این احتمال وجود دارد که قبلاً تزریق داخل پوستی انجام داده باشید. معمولاً برای آزمایش سل و آلرژی استفاده می شود.

تزریق داخل جلدی بسیار کم عمق تر از تزریق زیر جلدی یا داخل عضلانی است. پزشک پوست نگهدارنده شما را محکم نگه می دارد و سوزن را با زاویه 5 تا 15 درجه در درم فرو می کند. یک نیشگون گرفتن سریع احساس خواهید کرد.

CDC در توضیح ویدیویی می‌گوید واکسن را تا زمانی که "برافراشتگی محسوس و رنگ پریده پوست" ایجاد شود، تزریق شود. جوش کوچک و پر از واکسن حاصل باید در عرض چند روز ناپدید شود.

چرا واکسیناسیون داخل پوستی با میزان واکسن کمتری کار می کند؟

واکسن ها با وارد کردن بدن به یک ماده خارجی به نام آنتی ژن عمل می کنند. این آنتی ژن سیستم ایمنی را تحریک می کند تا آنتی بادی ها و سایر سلول های ویژه ایجاد کند که می توانند آن آنتی ژن را شناسایی کنند و در صورت مواجهه مجدد با آن، مانند عفونت ویروسی، به آن حمله کنند.
وقتی فردی واکسینه می‌شود، سلول‌های خاصی در نزدیکی محل واکسیناسیون آنتی‌ژن را به سلول‌های ایمنی در عمق‌تر بدن حمل می‌کنند. این فرآیند دفاعی بدن را شروع می کند.

سلول های دندریتیک، که در پوست فراوان هستند، به ویژه در انتقال آنتی ژن ها به سلول های ایمنی سریع عمل می کنند. پل آفیت، MD، مدیر مرکز آموزش واکسن و پزشک معالج در بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان گفت: به لطف کارایی این سلول‌ها، واکسیناسیون داخل پوستی می‌تواند با استفاده از واکسن کمتر، سریع‌تر از سایر تکنیک‌ها پاسخ ایمنی ایجاد کند. 

اما آیا به اندازه کافی خوب کار می کند؟

تصمیم FDA برای تغییر به استراتژی کاهش دوز عمدتاً بر اساس یک مطالعه در سال 2015 روی حدود 523 شرکت‌کننده است که در آن 191 شرکت‌کننده Jynneos را به صورت داخل جلدی دریافت کردند.
آن مطالعه سطح آنتی بادی های خنثی کننده ناشی از رویکردهای مختلف واکسیناسیون را اندازه گیری کرد. سطح آنتی بادی یک معیار کلیدی برای درک اینکه یک واکسن چقدر خوب کار می کند است. اما این نوع مطالعات همیشه پیش بینی کننده میزان عملکرد واکسن در محیط های واقعی نیستند.
آفیت گفت، بسیار مهم است که محققان با افرادی که واکسن را به صورت داخل پوستی دریافت کرده‌اند پیگیری کنند تا ببینند که استراتژی کاهش دوز در واقع چقدر محافظت‌کننده است.
همچنین احتمال خطا هنگام تزریق داخل جلدی واکسن وجود دارد. اگر زاویه سوزن خیلی تیز باشد، واکسن با دوز پایین خیلی عمیق فرستاده می شود و باعث می شود که اثربخشی آن کمتر شود.

آفیت گفت: "FDA در حال ارائه مطالعات انجام شده در شرایط کنترل شده است." هنگامی که آن را در دنیای واقعی قرار دهید، افرادی هستند که بهتر خواهند شد و دیگرانی که در انجام تلقیح داخل جلدی چندان خوب نیستند.

باواریا نوردیک، شرکت تولید کننده Jynneos، در مورد داده های حمایت کننده از رویکرد داخل پوستی تردید ابراز کرده است.

پل چاپلین، رئیس جمهور نوردیک باواریا، نامه ای به کمیسر FDA و وزیر بهداشت و خدمات انسانی پس از تصمیم برای تقسیم دوز نوشت. او نوشت، این شرکت "کاملاً از رویکردهای کاهش دوز، مانند به تعویق انداختن واکسیناسیون دوم" حمایت می کند، اما "مقدارهایی" در مورد رویکرد داخل پوستی دارد.

با این حال، چاپلین گفت که این شرکت با مقامات ایالات متحده برای اجرای مجوز همکاری خواهد کرد و به انجام مطالعات در مورد ایمنی و اثربخشی رویکردهای مختلف واکسیناسیون ادامه خواهد داد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}