از هیدروپس جنینی چه می دانید؟

Hydrops fetalis یک بیماری جدی است. زمانی اتفاق می افتد که مقادیر غیر طبیعی مایع در دو یا چند ناحیه بدن جنین یا نوزاد جمع شود. این نشانه مشکلات اساسی است.

این نوع هیدروپس زیاد رایج نیست. ممکن است به دلیل بیماری Rh در مادر ایجاد شود. اگر Rh منفی دارید و نوزاد Rh مثبت دارید، سیستم ایمنی بدن شما به گلبول های قرمز خون نوزاد متولد نشده شما حمله می کند. این باعث کم خونی می شود. اگر اندام های کودک در حال رشد نتوانند بر کم خونی غلبه کنند، هیدروپس می تواند رخ دهد. قلب شروع به از کار افتادن می کند. مقدار زیادی مایع در بافت ها و اندام های کودک جمع می شود. این نوع هیدروپس امروزه رایج نیست زیرا زنان Rh منفی معمولاً برای جلوگیری از این مشکل با ایمونوگلوبولین Rh درمان می شوند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

هیدروپس غیر ایمنی

این نوع رایج‌تر هیدروپس است. این نوع شامل تمام بیماری ها یا عوارض دیگری است که ممکن است در نحوه مدیریت مایعات توسط کودک شما اختلال ایجاد کند. برخی از بیماری ها یا شرایطی که می توانند باعث هیدروپس غیر ایمنی شوند عبارتند از:

کم خونی شدید

عفونت های قبل از تولد

نقایص قلبی یا ریوی

ناهنجاری های کروموزومی و نقایص مادرزادی

بیماری کبد

علت هیدروپس جنینی

دو نوع هیدروپس فتالیس وجود دارد، ایمنی و غیر ایمنی. نوع آن به علت مایع غیرطبیعی بستگی دارد.

هیدروپس جنینی ایمنی اغلب یک عارضه از نوع شدید ناسازگاری Rh است که می توان از آن پیشگیری کرد. این وضعیتی است که در آن مادری که گروه خونی Rh منفی دارد، آنتی‌بادی‌هایی را علیه سلول‌های خونی Rh مثبت جنینش می‌سازد و آنتی‌بادی‌ها از جفت عبور می‌کنند. ناسازگاری Rh باعث از بین رفتن تعداد زیادی گلبول قرمز در جنین می شود (این بیماری به عنوان بیماری همولیتیک نوزاد نیز شناخته می شود.) این منجر به مشکلاتی از جمله تورم کل بدن می شود. تورم شدید می تواند در نحوه عملکرد اندام های بدن اختلال ایجاد کند.

هیدروپس جنینی غیر ایمنی بیشتر شایع است. تا 90 درصد موارد هیدروپس را تشکیل می دهد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که یک بیماری یا شرایط پزشکی بر توانایی بدن در مدیریت مایعات تأثیر بگذارد. سه دلیل اصلی برای این نوع وجود دارد، مشکلات قلبی یا ریوی، کم خونی شدید (مانند تالاسمی یا عفونت)، و مشکلات ژنتیکی یا رشدی، از جمله سندرم ترنر.

تعداد نوزادانی که به هیدروپس فتالیس ایمنی مبتلا می شوند به دلیل دارویی به نام RhoGAM کاهش یافته است. این دارو به صورت تزریقی برای مادران باردار در معرض خطر ناسازگاری Rh تجویز می شود. این دارو از ساختن آنتی بادی علیه گلبول های قرمز نوزادشان جلوگیری می کند. (ناسازگاری های گروه خونی بسیار نادرتر دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث هیدروپس جنینی ایمنی شود، اما RhoGAM به این موارد کمک نمی کند.)

نکته : کاربر گرامی توجه فرمایید در صورتی که تمایل به انجام مشاوره ژنتیک دارید کافیست برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با متخصصین مندل ارتباط برقرار کنید. برای ارتباط تلفنی می توانید با شماره 02188198077 تماس حاصل فرمایید و برای مشاوره حضوری به آدرس تهران، خیابان توانیر، ساختمان پزشکان شماره 4، واحد 5 مراجعه بفرمایید. 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}