چه زمانی میتوانید واکسن تقویت کننده برای ویروس کرونا دریافت کنید؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 38.7 درصد از آمریکایی‌هایی که کاملاً واکسینه شده‌اند، اکنون یا دوز تقویت‌کننده کووید-19 یا سومین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. زمان، با تاکید بر نیاز افراد کاملاً واکسینه شده برای تزریق واکسن تقویت کننده خود.

اگر پنج ماه از تکمیل سری واکسیناسیون اولیه خود با واکسن‌های mRNA دو دوز یا دو ماه پس از دریافت واکسن جانسون و جانسون تک‌شات می‌گذرد، می‌توانید دوز تقویتی خود را دریافت کنید.

با این حال، اگر اخیراً به COVID-19 مبتلا شده اید، باید قبل از تزریق واکسن تقویت کننده خود کمی صبر کنید. حتی اگر قبلاً آلوده شده اید، کارشناسان توصیه می کنند برای به حداکثر رساندن محافظت خود در برابر ویروس، یک واکسن تقویت کننده دریافت کنید.

چه زمانی می توانید دوز تقویت کننده واکسن را دریافت کنید؟

اگر مبتلا به کووید-۱۹ هستید، به محض پایان دوره انزوا، می‌توانید واکسن تقویتی دریافت کنید.

ویلیام ماس، MD، مدیر اجرایی دسترسی بین المللی به واکسن، افراد مبتلا به کووید-19 - اعم از افراد علامت دار و بدون علامت - باید منتظر بمانند تا پس از بهبودی از بیماری خود و معیارهای قطع ایزوله قبل از واکسینه شدن با دوز تقویت کننده عمل کنند.

افراد علامت دار می توانند پس از پنج روز کامل به قرنطینه خود پایان دهند، با توجه به اینکه علائم آنها در حال بهبود است و بدون استفاده از داروهای کاهش دهنده تب به مدت 24 ساعت تب نداشته اند. برای افراد بدون علامت، ایزوله حداقل پنج روز کامل پس از مثبت شدن آزمایش COVID-19 آنها پایان می‌یابد

کسانی که به شدت مبتلا به کووید-19 بودند باید حداقل به مدت 10 روز ایزوله شوند. قبل از پایان دوره انزوا و تزریق واکسن تقویت کننده، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود مشورت کنید.

علاوه بر این، اگر در بیمارستان بستری شده اید و تحت درمان با آنتی بادی های مونوکلونال یا پلاسمای نقاهت کننده قرار گرفته اید، نمی توانید فوراً واکسن تقویت کننده دریافت کنید. برای اطمینان از موثر بودن واکسن باید 90 روز صبر کنید.

ماس می‌گوید: «اگر تحت درمان با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا پلاسمای دوران نقاهت قرار می‌گرفتید، دلیل اینکه باید ۹۰ روز قبل از دریافت دوز تقویت‌کننده صبر کنید، این است که این درمان‌ها ممکن است با پاسخ ایمنی شما به واکسن تداخل کنند.» «این درمان‌ها واکسن را کم‌ایمن نمی‌کنند، اما می‌توانند واکسن را کمتر مؤثر کنند. پس از 90 روز، این درمان‌ها دیگر نباید با پاسخ واکسن تداخل داشته باشند.

چرا باید یک واکسن تقویت کننده دریافت کرد؟

طبق CDC، محافظت شما در برابر COVID-19 ممکن است در طول زمان به دلیل جهش های ویروس کاهش یابد.

ماس گفت: "دو دوز واکسن کووید-19 در پیشگیری از عفونت با Omicron نسبت به انواع قبلی کمتر موثر است و دوزهای تقویت کننده تا حدی این محافظت را بازیابی می کنند." نکته مهم این است که واکسن ها در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت می کنند.

حتی اگر قبلاً کووید-19 داشته‌اید، تزریقات تقویت‌کننده همچنان توصیه می‌شود زیرا ایمنی طبیعی همیشه قابل اعتماد نیست. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ایمنی طبیعی می‌تواند تا 8 ماه محافظت کند.5 اما مطالعات دیگر نشان داده‌اند که افراد واکسینه نشده با عفونت قبلی بیش از 5 برابر بیشتر از افراد واکسینه شده احتمال ابتلا به کووید-19 مثبت دارند.

ناتاشا بویان، پزشک خانواده وان مدیکال، گفت: «این یک تصور اشتباه رایج است که افرادی که به عفونت کووید مبتلا شده‌اند، اکنون ایمنی قوی دارند. واقعیت این است که افراد به دنبال عفونت کووید، سطوح مختلفی از ایمنی را ایجاد می‌کنند و ما نمی‌دانیم مصونیت پس از عفونت چه مدت طول می‌کشد.»

وی افزود: ویروس ها نیز به طور طبیعی جهش می یابند، بنابراین آلوده شدن به یک سویه لزوماً به این معنی نیست که شما در برابر سویه های دیگر محافظت می کنید.

محققان تیم پاسخ کووید-19 امپریال کالج لندن دریافتند که Omicron با بیش از 5 برابر بیشتر خطر عفونت مجدد در مقایسه با دلتا مرتبط است، که نشان می دهد عفونت قبلی COVID-19 ممکن است برای محافظت از شما کافی نباشد.

"مطالعات نشان می دهد که دریافت یک تقویت کننده پس از عفونت کاملاً محافظتی است، بنابراین حتی اگر قبلاً عفونت COVID-19 داشته اید، همچنان توصیه می شود که کاملاً واکسینه شوید و در صورت واجد شرایط بودن آن را تقویت کنید، که ثابت شده است که به طور قابل توجهی ایمنی شما را افزایش می دهد و Bhuyan گفت: خطر عفونت مجدد و/یا پیامدهای شدیدتر را کاهش دهید. ما نباید به آن عفونت قبلی به عنوان نشانه ای از مصونیت پایدار تکیه کنیم.»

بهترین راه برای به حداکثر رساندن محافظت خود - حتی پس از ابتلا به COVID-19 - این است که پس از واجد شرایط بودن، واکسن تقویت کننده خود را دریافت کنید.

"اگر در مورد تقویت کننده، اثربخشی آن در برابر انواع مختلف یا بهترین زمان ابتلا به آن پس از آلوده شدن به عفونت COVID-19 سوالی دارید، توصیه می کنم با پزشک خانواده خود تماس بگیرید، که می تواند به شما کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید. Bhuyan افزود: بر اساس نیازهای پزشکی شما.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}