دریافت دوز سوم واکسن کووید-19 در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید!

در اواخر ماه اوت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه کرد که افرادی که به طور متوسط ​​یا شدید دچار نقص ایمنی هستند، دوز سوم واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna mRNA را دریافت کنند. به گفته آژانس، این گروه، که شامل افرادی است که از داروهایی استفاده می‌کنند که معمولاً برای بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید (RA) و آرتریت پسوریاتیک (PsA) استفاده می‌شوند، حتی پس از دو بار تزریق در معرض ابتلا به COVID-19 هستند.

کالج روماتولوژی آمریکا برای کمک به مردم در درک معنای این موضوع برای مبتلایان به این بیماری ها مجدداً راهنمای بالینی خود را برای پزشکان به روز کرده است.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید سوالات زیادی در مورد واکسن کووید-19 و به خصوص در مورد این دوز جدید اضافه شده دارند. برای دریافت پاسخ به سوالات متداول، ما با Juan J. Maya-Villamizar، MD، روماتولوژیست در مرکز روماتولوژی پالم بیچ، در دریاچه ورث، فلوریدا، و مشاور پزشکی جامعه آرتریت دیجیتال CreakyJoints صحبت کردیم.

آیا توصیه CDC مبنی بر اینکه افرادی که دچار نقص ایمنی هستند تزریق سوم واکسن mRNA خود را دریافت کنند، برای همه مبتلایان به آرتریت روماتوئید صدق می کند؟

دکتر Juan Maya-Villamizar: این واقعیت نیست که افراد دارای یک بیماری خود ایمنی مانند RA هستند، بلکه افراد مبتلا به این بیماری ها معمولاً داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند. نیاز به واکسن سوم بیشتر داروهایی را که ما برای RA استفاده می‌کنیم، به استثنای داروی هیدروکسی کلروکین، پوشش می‌دهد.

برخی از داروهایی که نیاز به دوز سوم را تحریک می‌کنند عبارتند از: استروئیدها، مهارکننده‌های فاکتور نکروز تومور (TNFi)، مهارکننده‌های اینترلوکین 6 (IL-6)، متوترکسات، سولفاسالازین، لفلونومید، آزاتیوپرین، مایکوفنولات و مهارکننده‌های ژانوس کیناز (JAK). افرادی که به دلیل فعالیت کم بیماری از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده نمی کنند یا فقط هیدروکسی کلروکین مصرف می کنند جزء این گروه نیستند.

چرا افرادی که از این داروها استفاده می کنند از آن سومین دوز سود می برند؟

JMV: داده‌ها تا کنون مقدماتی هستند، اما آنچه نشان داده است این است که آنتی‌بادی‌ها علیه COVID-19 اغلب پس از دوز دوم تولید نمی‌شوند. در برخی از مطالعات، تا 50 درصد از بیمارانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، آنتی بادی تولید نکرده اند. با دریافت نوبت سوم، تعداد افرادی که در نهایت آنتی بادی تولید می کنند افزایش می یابد. با این حال، همه آنها را نمی سازند.

چه زمانی فرد باید دوز سوم را دریافت کند؟

JMV: توصیه این است که واکسن را حداقل چهار هفته پس از تزریق دوم واکسن فایزر یا مدرنا انجام دهید. در صورت امکان، باید به همان چیزی که قبلاً داشتید بچسبید. بنابراین اگر برای دو شات اول خود مدرنا داشتید، باید سعی کنید آن را برای سومین عکس بگیرید. مفهوم کلمات CDC "در صورت امکان" این است که اگر به دلایلی نتوانید همان واکسن را دریافت کنید، می توانید واکسن mRNA دیگر را دریافت کنید.

تا کنون هیچ توصیه رسمی در مورد تزریق دیگری برای افرادی که در ابتدا واکسن جانسون و جانسون را دریافت کرده‌اند، وجود ندارد، اما ما انتظار داریم که این واکسن در راه باشد.

آیا گرفتن یک دوز اضافی خطراتی دارد؟

JMV: برای بیماران دچار نقص ایمنی، هیچ خطری گزارش نشده است، به جز واکنش‌هایی که برای هر واکسنی انتظار می‌رود: درد یا واکنش‌های موضعی بازو، یا علائمی مانند سرماخوردگی مانند دردهای عضلانی، تب یا لرز. اگر به عکس‌های قبلی‌تان واکنش نشان داده‌اید، به این معنی نیست که بعد از سومین عکس، یک عکس را خواهید داشت، اما ممکن است.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز ممکن است کمی درد مفاصل را تشدید کنند. توصیه این است که از داروهای معمولی خود مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آلو استفاده کنید. اگر احساس می کنید که واکنش درد مفصلی شدید دارید، حتما با روماتولوژیست خود صحبت کنید.

البته با هر نوع مداخله ای همیشه درصد بسیار کمی از واکنش های غیرمنتظره وجود دارد. اگر بعد از تزریق سومین واکسن موردی برای شما نگران کننده بود، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا افراد مبتلا به بیماری روماتیسمی چیزهای دیگری در مورد واکسن ها باید بدانند؟

JMV: بدون تردید همه باید واکسینه شوند. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که بیشتر پذیرش‌های بیمارستانی برای COVID-19 در بیماران واکسینه نشده است. واضح است که واکسینه شدن خطر بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد و از ابتلا به انواع قوی‌تر بیماری جلوگیری می‌کند. بیرون ماندن از بیمارستان به دلیل سایر عفونت‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند، مزایای بیشتری برای افراد دارای نقص ایمنی دارد.

اگر نگرانی های خاصی دارید که مانع از واکسینه شدن شما می شود، حتما آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

حتی پس از دریافت سه دوز واکسن، همچنان برای افرادی که دارای نقص ایمنی هستند مهم است که سایر اقدامات پیشگیری از COVID-19 مانند پوشیدن ماسک را با جدیت دنبال کنند. پرهیز از تجمعات بزرگ، به ویژه در فضاهای با تهویه ضعیف؛ و حفظ حداقل یک و نیم متر فاصله از افراد دیگر.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}