همه چیز درباره سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس و میکروب

یک سیستم ایمنی با عملکرد عادی با محافظت از بافت سالم بدن و مبارزه با مزاحمان خارجی مضر مانند باکتری ها و ویروس ها، ما را به خوبی حفظ می کند. اگرچه سیستم ایمنی بدن ما به خوبی تنظیم شده است تا از ما محافظت کند، اما راه هایی برای تقویت آن با واکسن های توصیه شده و عادات سالم وجود دارد. به خواندن ادامه دهید تا همه چیزهایی را که باید در مورد نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن، نحوه کمک واکسن ها به ایمنی بدن، و کارهایی که می توانید انجام دهید تا سیستم ایمنی بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید، بدانید، ادامه دهید.

سیستم ایمنی چیست؟

سیستم ایمنی شبکه ای از سلول ها در سراسر بدن ما (در پوست، خون و جاهای دیگر) است که برای جلوگیری یا محدود کردن عفونت از عوامل بیماری زا بالقوه مضر و جلوگیری از آسیب ناشی از عوامل غیر عفونی (مانند آفتاب سوختگی و غیره) با هم کار می کنند. سرطان). 

نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن

چندین مؤلفه در سیستم ایمنی بدن وجود دارد، از جمله موارد زیر: فلش سمت راست
پوست می تواند از ورود بسیاری از میکروب ها به بدن جلوگیری کند.
غشاهای مخاطی این پوشش‌های داخلی مرطوب مکان‌هایی مانند دهان، بینی و ریه‌ها هستند که مخاط و سایر موادی را تولید می‌کنند که میکروب‌ها را جذب کرده و با آنها مبارزه می‌کنند.
سلول های سفید خون بدن این گلبول ها را برای مبارزه با عفونت و سایر بیماری ها تولید می کند.
اندام ها و بافت های سیستم لنفاوی تیموس، طحال، لوزه ها، غدد لنفاوی، عروق لنفاوی و مغز استخوان قسمت هایی از بدن هستند که گلبول های سفید خون را می سازند، ذخیره می کنند و حمل می کنند.
دکتر مایکل ان. استارنباخ، می گوید: دانشمندان سلول های ایمنی مختلف را در دو گروه دسته بندی می کنند: سلول های ایمنی ذاتی و سلول های سازگار.

هنگامی که مهاجمان خارجی مانند باکتری ها یا ویروس ها وارد بدن شما می شوند، تکثیر می شوند و حمله می کنند که می تواند منجر به عفونت، بیماری و بیماری شود. دکتر استارنباخ می گوید سلول های ایمنی ذاتی اولین خط دفاعی در برابر مهاجمان هستند. اینها شامل موانعی مانند پوست و غشاهای مخاطی است که برخی از پاتوژن‌ها را از ورود به بدن بازمی‌دارد. پیکان راست رو به بالا سیستم ایمنی ذاتی همچنین شامل برخی سلول‌ها و مواد شیمیایی است که میکروب‌ها و سایر تهدیدات بالقوه را شناسایی می‌کنند و واکنشی برای خلاص شدن از شر آنها ایجاد می‌کنند. 

سلول های ایمنی تطبیقی ​​در بخش دوم یک پاسخ ایمنی نقش دارند. او توضیح می‌دهد: «اینها سلول‌های خاصی هستند که به «پاک کردن» باقی مانده ارگانیسم‌های باقی مانده پس از پاسخ ایمنی ذاتی پاسخ می‌دهند.

بخش جالب اینجاست: سیستم ایمنی تطبیقی ​​دارای چیزی است که به عنوان "حافظه ایمنی" شناخته می شود، به این معنی که وقتی آن سلول ها پاتوژنی را می بینند که قبلاً وارد بدن شده است، نه تنها به خلاص شدن از مهاجم کمک می کنند، بلکه کپی های بیشتری نیز می سازند. استارنباخ می‌گوید که از خود به ساخت دفاعی قوی‌تر در آینده ادامه می‌دهند تا بدن آمادگی بیشتری برای مبارزه با پاتوژن در صورت ظهور مجدد داشته باشد.

این ممکن است حتی زمانی اتفاق بیفتد که از میکروب یا ویروس بیمار نشوید. به‌عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض آنفولانزا همچنان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند، حتی اگر به آن مبتلا نشوید، دکتر Eili Klein، دانشیار پزشکی اورژانس در پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور و یکی از همکاران مرکز بیماری‌ها می‌گوید. دینامیک، اقتصاد و سیاست در واشنگتن دی سی. او توضیح می‌دهد: «این قرار گرفتن در معرض به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا آنتی‌بادی‌هایی بسازد که ویروس و نحوه حمله به آن را «به یاد می‌آورد».

او می‌گوید که این دلیل بزرگی است که چرا یک بزرگسال مسن‌تر نسبت به بزرگسالان جوان‌تر در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر است - زیرا آنتی‌بادی‌های آنها سریع‌تر از بین می‌رود. دکتر کلاین می گوید: «به همین دلیل است که افراد مسن بیشتر احتمال دارد به آنفولانزا مبتلا شوند، سیستم ایمنی آنها به خوبی کار نمی کند.

استارنباخ می‌گوید زمانی که یک ویروس جدید ظاهر می‌شود، مانند زمانی که SARS CoV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود) برای اولین بار شروع به انتشار کرد، هیچ‌کس واکنش شدیدی به آن نداشت، زیرا حافظه ایمنی هیچ‌کس با آن مواجه نشده بود. او می افزاید که این باعث شد بیشتر ما مستعد ابتلا باشیم.

نحوه عملکرد واکسن ها برای ایجاد ایمنی و تقویت سیستم ایمنی

واکسیناسیون یکی از راحت‌ترین و ایمن‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها است، طبق گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC). فلش سمت راست یک واکسن با دفاع طبیعی بدن شما کار می‌کند تا به شما در ایجاد ایمنی در برابر بیماری به روشی ایمن کمک کند. بدون اینکه واقعاً بیمار شوید.

استارنباخ می گوید واکسن ها به دلیل حافظه ایمنی کار می کنند. وقتی واکسنی مانند واکسن آنفولانزا دریافت می‌کنید، سیستم ایمنی خود را در معرض نسخه‌ای از ویروس قرار می‌دهید که باعث می‌شود بدن تعداد سلول‌های ایمنی را افزایش دهد که می‌توانند به ویروس پاسخ دهند و در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس با آن مبارزه کنند. چیز واقعی استارنباخ می گوید واکسن ها تقویت کننده سیستم ایمنی ما هستند که در واقع کار می کنند.

اما شایان ذکر است که واکسن تقویت کننده کل سیستم ایمنی ما نیست. واکسن آنفولانزا شما را در برابر سرماخوردگی و سایر بیماری ها مقاوم نمی کند. پاسخ ایمنی شما را به سویه های خاص آنفولانزا که واکسن برای محافظت از شما طراحی شده است، تقویت می کند.

استارنباخ می گوید: «واکسن بسیار خاص است و برای مبارزه با یک پاتوژن خاص مانند آبله مرغان، فلج اطفال یا آنفولانزا طراحی شده است. نوع جدیدی از واکسن در طول همه‌گیری پدیدار شد - واکسن‌های RNA پیام‌رسان یا واکسن‌های mRNA - و متفاوت از واکسن‌هایی که قبل از آن‌ها کار می‌کردند. واکسن‌های Pfizer-BioNTech و Moderna COVID-19 به‌جای استفاده از نسخه‌ای از ویروس برای اینکه بدن قادر به تشخیص و ایجاد یک پاسخ ایمنی باشد، با معرفی قطعه‌ای از mRNA که مربوط به پروتئین ویروسی است، کار می‌کنند. این واکسن به سلول ها می آموزد که چگونه پروتئین هایی بسازند که پاسخ ایمنی را تحریک کنند. کارشناسان معتقدند که فناوری mRNA روش درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها را متحول خواهد کرد. در حال حاضر آزمایش‌هایی برای آزمایش ایمنی و اثربخشی واکسن آنفولانزای mRNA در حال انجام است. 

چگونه واکسن‌ها می‌توانند از شما در برابر برخی بیماری‌ها محافظت کنند و از سایر بیماری‌ها به طور کلی پیشگیری کنند. برنامه واکسیناسیون برای محافظت از کودکان در برابر بسیاری از بیماری های جدی (و گاهی کشنده) تنها چند ماه پس از تولد آنها آغاز می شود. DTaP، که کودکان را در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه ایمن می کند، معمولاً برای اولین بار در 2 ماهگی تجویز می شود. فلج اطفال، هپاتیت، سرخک، اوریون، واریسلا (واکسن آبله مرغان) و آنفولانزا از دیگر بیماری هایی هستند که کودکان در ایالات متحده علیه آنها واکسینه می شوند.

اگرچه بسیاری از ما واکسن‌ها و واکسن‌ها را با نوزادان و دوران کودکی مرتبط می‌دانیم، شما در تمام طول زندگی خود به واکسن نیاز دارید. ایمنی ای که از واکسن های دوران کودکی دریافت می کنید ممکن است به مرور زمان از بین برود و خطر ابتلا به برخی بیماری ها با افزایش سن افزایش می یابد. واکسن کووید-19 برای همه افراد بالای 5 سال با استثنائات بسیار کمی تایید و توصیه می شود. واکسیناسیون گسترده برای کمک به توقف همه‌گیری ضروری است. فلش سمت راست بالا شواهد نوظهوری وجود دارد که نشان می‌دهد اگرچه واکسن کووید-19 در پیشگیری از بیماری شدید مؤثر است، اما این اثربخشی به مرور زمان کاهش می‌یابد. یک واکسن تقویت کننده، که به افرادی داده می شود که سری اولیه خود را شش ماه زودتر به پایان رسانده اند، می تواند پاسخ ایمنی را افزایش دهد.

CDC توصیه می کند که همه بزرگسالان (به استثنای بسیار اندک) هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. هر ساله محققان از به روزترین اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد گونه هایی که باید در واکسن استفاده کنند استفاده می کنند. به گفته آژانس، اکثر واکسن های آنفولانزا در ایالات متحده در برابر سه یا چهار ویروس مختلف آنفولانزا محافظت می کند. همه بزرگسالان اگر در دوران نوجوانی برای محافظت در برابر سیاه سرفه (سیاه سرفه) DTaP را دریافت نکرده اند، باید یک بار DTaP دریافت کنند و سپس هر 10 سال یک بار DT (دیفتری، کزاز) یا تقویت کننده DTaP تزریق کنند.  توصیه می شود افراد بالای 50 سال واکسن زونا را دریافت کنند که از زونا و عوارض مرتبط با این بیماری محافظت می کند. بزرگسالان بالای 65 سال باید واکسن پلی ساکارید پنوموکوکی (PPSV23) را دریافت کنند که از بیماری های جدی پنوموکوکی، از جمله مننژیت و عفونت های جریان خون محافظت می کند.

اگرچه این یک استثنا است تا یک قاعده، مواردی وجود دارد که در آن فرد نباید واکسن های خاصی را که برای اکثر افراد سالم توصیه یا مورد نیاز است، دریافت کند. این ممکن است به دلایلی مانند سن، شرایط سلامتی یا عوامل دیگر باشد. معمولاً به دلیل مکالمه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود از این موضوع آگاه خواهید شد، اما اگر مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید.

کارهایی که می توانید برای تقویت سیستم ایمنی خود به طور طبیعی انجام دهید :

به گفته استارنباخ، تقویت سیستم ایمنی در سطح جهانی - مقاوم‌تر کردن خود در برابر هر چیزی که ممکن است وجود داشته باشد - ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما می‌تواند تعادل پاسخ ایمنی را به هم بزند.

او توضیح می دهد: «سیستم ایمنی ما بسیار دقیق تنظیم شده است. سلول های ایمنی مختلف برای شناسایی چیزهایی در بدن ما که به طور بالقوه مضر هستند و برای پاک کردن آن چیزها طراحی شده اند.

برخی از محققان بررسی کرده‌اند که آیا مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی خاص در برابر سرماخوردگی و ویروس‌ها محافظت می‌کنند یا خیر، اما داده‌ها نشان می‌دهند که اگر مکمل‌ها مفید باشند، ممکن است در کاهش شدت عفونت یا بیماری به‌جای پیشگیری از آن، پس از ابتلا به آن کمک کنند.

بنابراین برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا و سایر میکروب ها چه کاری می توانید انجام دهید؟ یوفانگ لین، پزشک متخصص داخلی در کلینیک کلیولند در اوهایو، می‌گوید اول از همه، روی جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا و گسترش آن تمرکز کنید. او می‌گوید: «دست‌هایتان را بشویید، و اگر سرفه یا عطسه می‌کنید، این کار را در دستمال کاغذی انجام دهید و آن را دور بیندازید».

به گفته دکتر لین و استارنباخ، بخش دیگر معادله این است که رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی را انجام دهید که سیستم ایمنی بدن شما را در بهترین حالت خود حفظ می کند (و به جلوگیری از مشکلات مزمن سلامتی که در نهایت شما را مستعد ابتلا به عفونت می کند، کمک می کند) به طور خاص:

به اندازه کافی خوابیدن : لین می‌گوید خواب سالم به روش‌های بسیار حیاتی از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. تحقیقات نشان داده اند که بخش های بسیار مهمی از پاسخ ایمنی در مراحل مختلف رخ می دهد و توسط ریتم شبانه روزی بدن ما تنظیم می شود.

غذاهای سالم بخورید : این شامل بسیاری از میوه ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذای ما راه‌هایی هستند که تمام سیستم‌های بدن ما برای عملکرد خوب (از جمله سیستم ایمنی) به آن‌ها وابسته هستند. هر چه بهتر بدن را با مواد مغذی مورد نیاز تغذیه کنید، عملکرد بهتری دارد و می تواند از بیماری های مزمن و حاد جلوگیری کند. همچنین از مصرف بیش از حد الکل که می تواند در عملکرد سیستم ایمنی اختلال ایجاد کند، خودداری کنید.

از خطرات محیطی دوری کنید : قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوای سمی می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد، که می‌تواند شامل آسیب به سیستم ایمنی باشد. طبق اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست. سایر سموم، که می‌توانند شامل آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و مختل‌ کننده‌های غدد درون ریز باشند، بر رشد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند. 

فعالیت کنید : محققان هنوز مکانیسمی را مشخص نکرده اند که از طریق آن فعال ماندن باعث می شود سیستم ایمنی به بهترین شکل عمل کند، اما آنها می دانند که ورزش به عملکرد صحیح سایر سیستم های بدن کمک می کند، بنابراین آنها مشکوک هستند که یک پیوند وجود دارد. افراد مسن‌تری که به طور منظم ورزش می‌کنند می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی خود را مانند افرادی که ده‌ها سال جوان‌تر به طور منظم ورزش نمی‌کنند، حفظ کنند. 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}