درمان سرماخوردگی: چه چیزی موثر است، چه چیزی موثر نیست؟

داروهای سرماخوردگی تقریباً به اندازه سرماخوردگی رایج هستند، اما آیا آنها مؤثر هستند؟ هیچ چیز نمی تواند سرماخوردگی را درمان کند. اما برخی از درمان ها ممکن است به کاهش علائم شما کمک کنند و شما را از احساس بدبختی دور نگه دارند. در اینجا نگاهی به برخی از داروهای رایج سرماخوردگی و آنچه در مورد آنها می‌دانیم آورده شده است.

درمان سرماخوردگی

داروهای سرماخوردگی که موثر هستند

اگر سرما خورده اید، می توانید انتظار داشته باشید که یک تا دو هفته بیمار باشید. این بدان معنا نیست که شما باید بدبخت باشید. این درمان ها ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید:

هیدراته بمانید. آب، آب، آبگوشت شفاف یا آب لیمو گرم با عسل به رفع احتقان و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند. از نوشیدنی های الکلی، قهوه و نوشابه های کافئین دار خودداری کنید که می توانند کم آبی بدن را بدتر کنند.
باقی مانده. بدن شما برای بهبودی نیاز به استراحت دارد.
تسکین گلو درد غرغره آب نمک - 1/4 تا 1/2 قاشق چایخوری نمک حل شده در یک لیوان 8 اونس آب گرم - می تواند به طور موقت گلو درد یا خراشیدگی را تسکین دهد. کودکان کمتر از 6 سال بعید است که بتوانند به درستی غرغره کنند.

همچنین می توانید چیپس های یخ، اسپری های گلودرد، قرص های پاستیل یا آب نبات های سخت را امتحان کنید. هنگام دادن پاستیل یا آب نبات سفت به کودکان احتیاط کنید زیرا ممکن است آنها را خفه کنند. به کودکان کمتر از 6 سال پاستیل یا آب نبات سفت ندهید.

مبارزه با گرفتگی قطره ها و اسپری های بینی نمکی بدون نسخه می توانند به رفع گرفتگی و احتقان کمک کنند.

در نوزادان، متخصصان توصیه می کنند که چند قطره نمک را در یک سوراخ بینی بریزید، سپس آن سوراخ بینی را با یک سرنگ حباب به آرامی مکش کنید. برای انجام این کار، لامپ را فشار دهید، نوک سرنگ را به آرامی در سوراخ بینی در حدود 1/4 تا 1/2 اینچ (حدود 6 تا 12 میلی متر) قرار دهید و به آرامی لامپ را رها کنید. اسپری بینی سالین ممکن است در کودکان بزرگتر استفاده شود.

تسکین درد : برای کودکان 6 ماهه یا کمتر فقط استامینوفن بدهید. برای کودکان بزرگتر از 6 ماه استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید. از پزشک کودک خود بخواهید که دوز مناسب را با توجه به سن و وزن کودکتان تعیین کند.

بزرگسالان می توانند استامینوفن (تیلنول، سایرین)، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) یا آسپرین مصرف کنند.

هنگام دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بزرگتر از 3 سال تایید شده است، کودکان و نوجوانانی که از آبله مرغان یا علائم مشابه آنفولانزا بهبود می یابند هرگز نباید آسپرین مصرف کنند. این به این دلیل است که آسپرین با سندرم ری، یک بیماری نادر اما بالقوه تهدید کننده زندگی، در چنین کودکانی مرتبط است.

مایعات گرم را جرعه جرعه بنوشید. یک داروی سرماخوردگی که در بسیاری از فرهنگ ها استفاده می شود، مصرف مایعات گرم، مانند سوپ مرغ، چای یا آب سیب گرم، ممکن است تسکین دهنده باشد و با افزایش جریان مخاط، احتقان را کاهش دهد.
عسل را امتحان کن عسل ممکن است به سرفه در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 1 سال کمک کند. آن را در چای داغ امتحان کنید.

رطوبت را به هوا اضافه کنید. یک دستگاه بخور سرد یا مرطوب کننده می تواند رطوبت را به خانه شما اضافه کند، که ممکن است به رفع گرفتگی کمک کند. آب را روزانه عوض کنید و دستگاه را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید.
داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه (OTC) را امتحان کنید. برای بزرگسالان و کودکان 5 ساله و بالاتر، داروهای ضداحتقان OTC، آنتی هیستامین ها و مسکن ها ممکن است برخی علائم را تسکین دهند. با این حال، آنها از سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کنند یا مدت آن را کوتاه نمی‌کنند و اکثر آنها عوارض جانبی دارند.

کارشناسان موافقند که اینها نباید به کودکان کوچکتر داده شود. استفاده بیش از حد و سوء استفاده از این داروها می تواند آسیب جدی ایجاد کند. قبل از دادن هر دارویی با پزشک کودک خود صحبت کنید.

داروها را فقط طبق دستور مصرف کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی حاوی ترکیبات متعددی هستند، مانند یک ضد احتقان و یک مسکن، بنابراین برچسب داروهای سرماخوردگی را که مصرف می‌کنید بخوانید تا مطمئن شوید که هیچ دارویی بیش از حد مصرف نمی‌کنید.

داروهای سرماخوردگی که موثر نیستند

فهرست داروهای بی اثر سرماخوردگی طولانی است. برخی از رایج‌ترین مواردی که کار نمی‌کنند عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها. این ها به باکتری ها حمله می کنند، اما در برابر ویروس های سرماخوردگی کمکی نمی کنند. از درخواست آنتی بیوتیک از پزشک برای سرماخوردگی یا استفاده از آنتی بیوتیک های قدیمی خودداری کنید. شما سریعتر خوب نخواهید شد و استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها به مشکل جدی و رو به رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند.
داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه در کودکان خردسال. داروهای سرماخوردگی و سرفه OTC ممکن است عوارض جانبی جدی و حتی تهدید کننده زندگی در کودکان ایجاد کند. قبل از دادن هر دارویی با پزشک کودک خود صحبت کنید.
علیرغم مطالعات در حال انجام، هیئت منصفه علمی هنوز در مورد برخی از داروهای محبوب سرماخوردگی مانند ویتامین C و اکیناسه حاضر نیستند. در اینجا یک به روز رسانی در مورد برخی از داروهای جایگزین رایج است:

ویتامین C : به نظر می رسد که مصرف ویتامین C معمولاً به افراد عادی کمک نمی کند تا از سرماخوردگی پیشگیری کنند.

با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C قبل از شروع علائم سرماخوردگی ممکن است مدت زمان بروز علائم را کوتاه کند. ویتامین C ممکن است برای افرادی که در معرض خطر بالای سرماخوردگی هستند به دلیل قرار گرفتن در معرض مکرر مفید باشد - به عنوان مثال، کودکانی که در طول زمستان به مراقبت از کودکان گروهی می روند.

روی یا زینک : چندین مطالعه نشان داده‌اند که مکمل‌های روی ممکن است طول سرماخوردگی را کاهش دهند. اما تحقیقات نتایج متفاوتی در مورد روی و سرماخوردگی به دست آورده است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که قرص‌ها یا شربت‌های روی طول سرماخوردگی را حدود یک روز کاهش می‌دهند، به‌خصوص زمانی که ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از اولین علائم و نشانه‌های سرماخوردگی مصرف شوند. روی همچنین دارای عوارض جانبی بالقوه مضر است. قبل از استفاده از روی برای پیشگیری یا کاهش طول مدت سرماخوردگی، با پزشک خود مشورت کنید.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}