آیا رژیم های غذایی و شیوه زندگی می تواند بر کارآیی واکسن COVID-19 تأثیر بگذارد؟

نحوه عملکرد واکسن های کووید -19 برای تقویت پاسخ ایمنی بدن شما چگونه است ؟ در حال حاضر ، سه واکسن COVID-19 تأیید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) و در ایالات متحده موجود است. در میان آنها ، دو نوع واکسن وجود دارد ، mRNA (Pfizer-BioNTech و Moderna) و ناقل ویروسی (جانسون و جانسون جانسون).

واکسن ها یک شگفتی پزشکی هستند. آنها به سیستم ایمنی ما اجازه می دهند یاد بگیرند که چگونه مهاجمان عفونی مانند باکتری ها و ویروس ها را تشخیص دهند بدون اینکه در این روند بیمار شوند. " ، گروه ویژه مقابله با COVID-19 آسم و ایمونولوژی.

واکسن های کووید -19 Pfizer و Moderna

روشی که واکسن های mRNA انجام می دهد این است که به سلول های شما دستور می دهد تا یک قطعه بی ضرر از پروتئین سنبله ویروس بسازند. دکتر استوکوس می گوید: "سیستم ایمنی سازگار ما در تشخیص مهاجمان خارجی بسیار خوب عمل می کند و اگر در زندگی واقعی با این عفونت ها روبرو شویم ، به ساخت آنتی بادی کمک می کند." سپس سیستم ایمنی بدن شما به سرعت ویروس را تشخیص می دهد و می تواند با آن مبارزه کند.

بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، واکسن COVID-19 Pfizer-BioNTech 95 درصد در پیشگیری از عفونت علامت دار و 100 درصد در پیشگیری از بیماری های م effectiveثر مثر است. CDC می گوید واکسن Moderna 94 درصد م andثر و 89 درصد در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان موثر است.

واکسن کووید -19 جانسون و جانسون

واکسن Janssen از جانسون و جانسون از روش سنتی تری استفاده می کند و نسخه اصلاح شده آدنوویروس را معرفی می کند (این غیرفعال است ، بنابراین نمی تواند شما را بیمار کند) تا به سلول دستور دهد پروتئین سنبله تولید کند. استوکوس می گوید: "هنگامی که در آنجا هستیم ، سیستم ایمنی بدن ما پروتئین سنبله را تشخیص می دهد و ما همان پاسخ ایمنی را ایجاد می کنیم." طبق مقاله ای که در مارس 2021 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد ، واکسن یانسن 66 درصد در پیشگیری از عفونت متوسط ​​تا شدید و 100 درصد در جلوگیری از بستری شدن و مرگ ناشی از COVID-19 موثر بود.

علیرغم میزان اثربخشی متفاوت واکسن ها ، هنوز تحقیقات در مورد نحوه عملکرد آنها هنگام مواجهه با عفونت ناشی از گونه های جدید COVID-19 ادامه دارد. به علاوه ، مقامات بر اهمیت تهیه اولین واکسن در دسترس شما به منظور ارتقاء ایمنی گله تأکید کرده اند ، همانطور که سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان می کند زمانی که جمعیتی از عفونت یا واکسیناسیون قبلی محافظت می شود.

آیا BMI می تواند بر واکسن COVID-19 تأثیر بگذارد؟

وقتی صحبت از تحقیقات در حال انجام است ، سوالاتی در مورد تاثیر شاخص توده بدنی (BMI) شما بر پاسخ شما به واکسن باقی می ماند. همانطور که Pfizer اشاره می کند ، اثربخشی در عوامل مختلف ، از جمله سن ، جنس ، BMI ، چاقی و بیماریهای زمینه ای زمینه ای (داشتن دو یا چند وضعیت پزشکی به طور همزمان) یکسان بود.

گفته می شود ، افرادی که در گروه BMI چاق (BMI بالای 30) قرار می گیرند ، ممکن است بسته به قوانین ایالتی خود واجدین شرایط واکسیناسیون باشند. CDC خاطرنشان می کند که این به این دلیل است که چاقی با بیماری شدیدتر ناشی از COVID-19 مرتبط است.

آیا عوامل سبک زندگی می توانند بر تأثیر واکسن ها برای COVID-19 تأثیر بگذارند؟

همانطور که گفته شد ، مهم است که بفهمیم دانشمندان در مورد چه اطلاعاتی - و هنوز در حال بررسی چه چیزی هستند. "در مورد واکسن های کووید -19 ، هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر عوامل سبک زندگی بر پاسخ واکسن وجود ندارد. این بسیار جدید است و در آن شبه علم برتری دارد "، استوکوس می گوید.

مراقب محصولاتی باشید که در جهت بهبود پاسخ واکسن یا تقویت سیستم ایمنی بدن شما هستند. در واقع ، استوکوس می گوید ، "تقویت سیستم ایمنی بدن" یک اصطلاح بازاریابی است ، نه واژه ای که ایمونولوژیست ها از آن استفاده می کنند. "به طور کلی ، سیستم ایمنی ما قوی و بسیار پیچیده است. اکثریت قریب به اتفاق مردم باید نگران این باشند که سیستم ایمنی بدن آنها به خوبی به این واکسن ها پاسخ نمی دهد. "

استوکوس می گوید: موارد استثنا شامل محرومیت شدید از خواب ، سوء تغذیه ، اعتیاد به الکل یا بیماری مزمن شدید است که همه آنها ممکن است بر پاسخ شما تأثیر بگذارد. او توضیح می دهد که یک راه مبتنی بر شواهد برای "تقویت سیستم ایمنی بدن" در برابر COVID-19 استفاده از واکسن است.

چگونه عواملي مانند استرس ، رژيم غذايي و خواب مي توانند بر ايمني فرد تاثير بگذارند

بین مواردی که می توانند ایمنی شما را "تقویت" کنند و عواملی که ممکن است عملکرد و پاسخ سیستم ایمنی شما را کاهش دهد ، تفاوت وجود دارد. مطالعه ای که در ژانویه 2021 در Perspectives on Psychological Science منتشر شد و 30 سال داده و 49 مورد واکسن روی انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد ، نشان می دهد که در آنجا ممکن است بتوانید اقدامات لازم را برای حمایت از بدن خود انجام دهید. نکته مهم: محققان واکسن های کووید -19 را تجزیه و تحلیل نکردند ، اگرچه ممکن است یافته ها همچنان مرتبط باشند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که استرس های مهم زندگی شما را مستعد ابتلا به بیماری می کند. در مطالعه جدید ، محققان می خواستند بررسی کنند که آیا عوامل استرس زای روزانه تأثیر مشابهی دارند و چه اهمیت بالینی در مورد واکسن ها وجود دارد. "ما دریافتیم افرادی که برای مدت کوتاهی قبل از واکسن استرس و اضطراب بیشتری داشتند ، تولید آنتی بادی های واکسن بیشتر طول می کشید. و این در مورد دانشجویان جوان و سالم صدق می کند.

نویسندگان مطالعه همچنین شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد دانش آموزان تحت فشار عوارض جانبی بیشتری (مانند خستگی) واکسن را مشاهده می کنند. مدیسون خاطرنشان می کند که مدت زمان ایمنی پس از واکسن نیز ممکن است کاهش یابد ، که شاید مستلزم واکسیناسیون تقویت کننده مکرر باشد. ممکن است تغییرات عصبی یا غدد درون ریز یا التهابی باشد که با استرس و شرایط روانی مانند افسردگی در پشت این اثر ایجاد می شود. او می گوید افرادی که تحت استرس یا افسردگی هستند نیز به طور کلی عادات سالمی از جمله خواب با کیفیت ، تغذیه مناسب و ورزش منظم ندارند.

اول ، مهم است بدانید که مطالعات گذشته آنها تجزیه و تحلیل شامل واکسن COVID-19 نبود. (با این حال ، آنها شامل واکسن هایی برای بیماری هایی مانند هپاتیت B ، آنفولانزا و ذات الریه می شوند.) مدیسون می گوید ، باید تحقیقات در مورد واکسن های COVID-19 به طور خاص انجام شود تا درک شود که چگونه عوامل روانشناختی و رفتاری می توانند بر پاسخ تأثیر بگذارند. این واکسن ها بسیار مfficثر هستند ، به ویژه در مورد پیشگیری از بیماری های شدید ، بنابراین محققان باید بررسی کنند که این عوامل چقدر اهمیت دارند.

عادات سالم برای تمرین قبل و بعد از واکسیناسیون COVID-19 

همیشه برای بدن مفید است که عادات بهداشتی خوبی را رعایت کنید - چه در تقویم قرار ملاقات واکسن داشته باشید یا خیر. در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است بخواهید در حال حاضر به آنها توجه کنید:

سیگار نکشید و از الکل سوء استفاده نکنید

بر اساس CDC و تحقیقات گذشته ، سیگار کشیدن و سوء مصرف الکل به ترتیب با ضعف ایمنی مرتبط هستند. CDC پیشنهاد می کند که در مورد الکل ، اگر مرد هستید بیش از دو نوشیدنی در روز نخورید. در همین حال ، زنان باید فقط یک نوشیدنی الکلی در روز بنوشند. به طور کلی ، هرچه الکل کمتر بنوشید ، ممکن است از سلامت بیشتری برخوردار باشید.

از رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از غذاهای کامل استفاده کنید

همانطور که مقاله Perspectives on Psychological Science اشاره می کند ، "اگرچه یک ماده مغذی یا کمبود مواد مغذی ممکن است تأثیر کمی بر پاسخ واکسن داشته باشد ، رژیم غذایی کلی ممکن است ملاحظات مهمی باشد." این بدان معناست که از رژیم غذایی استاندارد آمریکایی در مورد غذاهای فرآوری شده و شکر افزوده دور شده و به سمت رویکرد تازه تر و مبتنی بر غذاهای کامل بروید. بهتر است روی این الگوی غذا خوردن مادام العمر تمرکز کنید تا زمان مشخصی.

Dawn Jackson Blatner ، RDN ، مستقر در شیکاگو ، توصیه می کند از مصرف مکمل های خاصی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن طراحی شده اند ، استفاده کنید و در عوض بر خوردن میوه و سبزیجات ، غلات کامل ، لوبیا و عدس و آجیل و دانه ها تمرکز کنید. او همچنین پیشنهاد می کند که قندها و آرد تصفیه شده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید تا از تمام سیستم بدن شما ، از جمله ایمنی بدن پشتیبانی کند.

در حالی که مشخص نیست آیا خوردن این روش قبل یا بعد از دریافت واکسن COVID-19 تأثیر قابل توجهی خواهد داشت یا خیر ، انتخاب رژیم غذایی سالم ضرری ندارد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}