واکسن و ایمن سازی - واکسیناسیون چیست؟

واکسیناسیون یک راه ساده ، ایمن و موثر برای محافظت از شما در برابر بیماریهای مضر ، قبل از تماس با آنها است. از دفاع طبیعی بدن شما برای ایجاد مقاومت در برابر عفونت های خاص استفاده می کند و سیستم ایمنی بدن شما را قوی تر می کند.

واکسن ها سیستم ایمنی شما را برای ایجاد آنتی بادی تربیت می کنند، درست مانند زمانی که در معرض بیماری قرار می گیرد. با این حال ، از آنجا که واکسن ها فقط شامل اشکال کشته یا ضعیف میکروب ها مانند ویروس ها یا باکتری ها هستند ، باعث بیماری نمی شوند و شما را در معرض عوارض آن قرار نمی دهند.

واکسن چگونه کار می کند؟

واکسن ها با همکاری با دفاع طبیعی بدن برای ایجاد محافظت ، خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهند. هنگامی که واکسن دریافت می کنید ، سیستم ایمنی بدن شما پاسخ می دهد. آی تی:

میکروب مهاجم مانند ویروس یا باکتری را تشخیص می دهد.

آنتی بادی تولید می کند. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها تولید می شوند. این بیماری و نحوه مبارزه با آن را به خاطر می آورد. اگر در آینده در معرض میکروب قرار بگیرید ، سیستم دفاعی بدن شما می تواند آن را قبل از اینکه بیمار نشوید به سرعت از بین ببرد. بنابراین واکسن راهی ایمن و هوشمندانه برای ایجاد پاسخ ایمنی در بدن ، بدون ایجاد بیماری است.

سیستم های ایمنی ما به گونه ای طراحی شده اند که به خاطر بسپارند. هنگامی که در معرض یک یا چند دوز واکسن قرار می گیریم ، ما معمولاً سال ها ، دهه ها یا حتی یک عمر در برابر بیماری محافظت می کنیم. این همان چیزی است که واکسن ها را بسیار موثر می کند. واکسن ها به جای درمان بیماری بعد از وقوع آن ، در وهله اول مانع از بیماری ما می شوند.

چه موقع باید واکسن بزنم (یا فرزندم را واکسینه کنم)؟

واکسن ها ما را در طول زندگی و در سنین مختلف ، از تولد تا کودکی ، در سنین نوجوانی و تا کهنسالی محافظت می کنند. در بیشتر کشورها یک کارت واکسیناسیون به شما داده می شود که به شما می گوید شما یا فرزندتان چه واکسن هایی داشته اید و چه زمانی واکسن های بعدی یا دوزهای تقویت کننده در نظر گرفته شده است. مهم است که مطمئن شوید همه این واکسن ها به روز هستند.

اگر واکسیناسیون را به تعویق بیندازیم ، در معرض خطر بیماری شدید قرار داریم. اگر منتظر بمانیم تا فکر کنیم ممکن است در معرض یک بیماری جدی قرار بگیریم- مانند شیوع بیماری ممکن است زمان کافی برای کار واکسن و دریافت همه دوزهای توصیه شده وجود نداشته باشد.

چرا باید واکسن بزنم؟

بدون واکسن ، ما در معرض بیماری جدی و ناتوانی ناشی از بیماری هایی مانند سرخک ، مننژیت ، ذات الریه ، کزاز و فلج اطفال هستیم. بسیاری از این بیماری ها می توانند زندگی را تهدید کنند. WHO تخمین می زند که واکسن های کودکان به تنهایی سالانه بیش از 4 میلیون نفر را نجات می دهند.

اگرچه ممکن است برخی از بیماریها غیرمعمول شده باشند اما میکروبهای ایجاد کننده آنها در برخی یا همه نقاط جهان به گردش خود ادامه می دهند. در دنیای امروز ، بیماریهای عفونی به راحتی می توانند از مرزها عبور کرده و هر کسی که تحت حفاظت قرار نمی گیرد را آلوده کند.

دو دلیل کلیدی برای واکسیناسیون محافظت از خود و محافظت از اطرافیان است. از آنجا که همه نمی توانند واکسینه شوند-از جمله نوزادان بسیار کوچک ، کسانی که به شدت بیمار هستند یا آلرژی خاصی دارند-آنها به واکسیناسیون دیگران وابسته هستند تا از بیماری های قابل پیشگیری از واکسن نیز در امان باشند.

واکسن ها از چه بیماری هایی جلوگیری می کنند؟

واکسن ها در برابر بسیاری از بیماری های مختلف محافظت می کنند ، از جمله:

سرطان دهانه رحم
وبا
کووید -19
دیفتری
بیماری ویروس ابولا
هپاتیت B
آنفولانزا
آنسفالیت ژاپنی
سرخک
مننژیت
اوریون
سیاه سرفه
پنومونی
فلج اطفال
هاری
روتاویروس
سرخجه
کزاز
حصبه
واریسلا
تب زرد

برخی از واکسن های دیگر در حال توسعه یا در حال آزمایش هستند ، از جمله واکسن هایی که در برابر ویروس زیکا یا مالاریا محافظت می کنند ، اما هنوز به طور گسترده در سطح جهان در دسترس نیستند. ممکن است همه این واکسن ها در کشور شما مورد نیاز نباشد. برخی از آنها فقط قبل از سفر ، در مناطق خطرناک یا افرادی که مشاغل پرخطر دارند ، داده می شود. با کارمند مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بدانید واکسیناسیون مورد نیاز شما و خانواده شما چیست.

در واکسن چه چیزی وجود دارد؟

همه اجزای واکسن نقش مهمی در اطمینان از ایمن و موثر بودن واکسن ایفا می کنند. برخی از این موارد عبارتند از: آنتی ژن این یک شکل کشته یا تضعیف شده ویروس یا باکتری است که بدن ما را تربیت می کند تا در صورت مواجه شدن با این بیماری در آینده با آن آشنا شود و با آن مبارزه کند.

مواد کمکی ، که به تقویت پاسخ ایمنی ما کمک می کند. این بدان معنی است که آنها به واکسن ها کمک می کنند تا بهتر عمل کنند. مواد نگهدارنده که از ماندگاری واکسن اطمینان حاصل می کند.

تثبیت کننده هایی که از واکسن در حین نگهداری و حمل محافظت می کنند. وقتی اجزای واکسن روی برچسب ذکر شده باشند ، ممکن است ناآشنا به نظر برسند. با این حال ، بسیاری از اجزای مورد استفاده در واکسن ها به طور طبیعی در بدن ، محیط و غذاهایی که می خوریم وجود دارد. تمام مواد تشکیل دهنده واکسن ها و همچنین خود واکسن ها - کاملاً مورد آزمایش و نظارت قرار می گیرند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}