ایمنی واکسن ها چگونه است؟

واکسیناسیون یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از بیماری ها است. در کل ، تخمین زده می شود که واکسن ها سالانه بین 2 تا 3 میلیون نفر را نجات می دهند. همراه با دولت ها ، تولیدکنندگان واکسن ، دانشمندان و متخصصان پزشکی ، برنامه ایمنی واکسن WHO به طور مداوم به نظارت بر ایمنی واکسن ها کمک می کند. این به اطمینان از ایمن بودن واکسن ها برای شما و خانواده شما کمک می کند.

از کجا می دانیم که واکسن بی خطر است؟

متداول ترین واکسن هایی که امروزه استفاده می کنیم ده ها سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و میلیون ها نفر سالانه آن را با خیال راحت دریافت می کنند. علاوه بر این ، چندین واکسن جدید در دست توسعه است. در صورت تأیید ، این موارد به جلوگیری از بیماری های تهدید کننده زندگی - مانند ویروس های زیکا یا نیپاه - کمک می کند یا اثر واکسن های موجود را بهبود می بخشد.

مانند همه داروها ، هر واکسنی قبل از اینکه در کشوری معرفی شود ، باید آزمایش های گسترده و دقیق را پشت سر بگذارد. پس از استفاده ، آنها باید به طور مداوم تحت نظارت قرار گیرند تا مطمئن شوند که برای افرادی که آنها را دریافت می کنند ایمن هستند.

آیا واکسن ها عوارض جانبی دارند؟

واکسن ها بسیار بی خطر هستند. مانند سایر داروها ، عوارض جانبی نیز می تواند پس از دریافت واکسن ایجاد شود. با این حال ، اینها معمولاً بسیار جزئی و کوتاه مدت هستند ، مانند درد دست یا تب خفیف. عوارض جانبی جدی تری وجود دارد ، اما بسیار نادر است.

به احتمال زیاد یک فرد به طور جدی از بیماری آسیب می بیند تا واکسن. بیماریهای قابل پیشگیری از واکسن مانند سرخک ، مننژیت یا فلج اطفال می تواند کشنده باشد یا باعث بیماری و ناتوانی شدید شود. عوارض احتمالی این بیماری ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

نابینایی 
ناشنوایی 
فلج 
ضربه مغزی
ناباروری 
سرطان
نقائص هنگام تولد
مرگ

واکسن ها چگونه آزمایش می شوند؟

هنگامی که یک واکسن امیدوار کننده شناسایی شد ، ابتدا تحت آزمایشات دقیق آزمایشگاهی قرار می گیرد. این شامل بررسی دقیق و آزمایش واکسن و اجزای آن است. این آزمایش ها ایمنی واکسن و میزان پیشگیری از بیماری را ارزیابی می کند. در صورت دستیابی به نتایج مثبت در آزمایشگاه ، تولید کننده می تواند برای انجام آزمایشات بالینی اقدام کند. این آزمایشات معمولاً چندین هزار داوطلب سالم شرکت کننده را به صورت داوطلبانه درگیر می کند ، که ایمنی آنها توسط مقامات نظارتی ملی تضمین می شود. محاکمات تحت مقررات سختگیرانه قرار دارند و در سه مرحله اصلی انجام می شوند:

در مرحله اول ، گروه های کوچک (به عنوان مثال ، تقریباً 20-50 نفر) واکسن را دریافت می کنند. این مرحله ایمنی ، عوارض جانبی ، دوز مناسب ، روش تجویز و ترکیب واکسن را ارزیابی می کند. در صورت موفقیت آمیز ، به مرحله دوم می رود. در این مرحله معمولاً واکسن به چند صد نفر تزریق می شود. این گروه دارای ویژگی های مشابه (مانند سن ، جنس) با افرادی است که واکسن برای آنها در نظر گرفته شده است.
در مرحله سوم ، واکسن معمولاً به هزاران نفر داده می شود تا از ایمن و م forثر بودن آن برای استفاده گسترده تر اطمینان حاصل شود.
نتایج همه این مطالعات زمانی ارزیابی می شود که نهادهای نظارتی درباره تأیید واکسن تصمیم بگیرند.

همچنین ممکن است پس از معرفی واکسن مطالعاتی انجام شود. آنها دانشمندان را قادر می سازند تا در یک بازه زمانی طولانی تر ، بر کارآیی و ایمنی تعداد بیشتری از افراد نظارت کنند.

چه کسی واکسن را تایید می کند؟

در کشورهایی که واکسن تولید می شود ، تنظیم کننده های ملی یا منطقه ای بر توسعه واکسن نظارت می کنند. این شامل تایید آزمایشات بالینی ، ارزیابی نتایج آنها و تصمیم گیری در مورد مجوز است. در تصمیم گیری ، تنظیم کننده ها باید به استانداردهای بین المللی بسیار سختگیرانه در مورد اقدامات بالینی اخلاقی قابل قبول مراجعه کنند. پس از تولید واکسن ، تنظیم کننده های ملی تصمیم می گیرند که آیا واکسن را در کشورهای خود معرفی کنند یا خیر. WHO اطلاعاتی را برای پشتیبانی از این فرایند ، از طریق ارزیابی جامع شواهد موجود ، و مقالات موضعی خود به طور مرتب در مورد واکسن ها ارائه می دهد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}