آنچه باید در مورد عوارض جانبی واکسن Moderna COVID-19 بدانید!

واکسن کووید 19 مدرنا یک واکسن دو دوز برای جلوگیری از ویروس کرونا است. این ویژگی Snapshot عوارض جانبی احتمالی و توصیه های ایمنی مرتبط با این واکسن mRNA را بررسی می کند. همه داده ها و آمارها بر اساس اطلاعات عمومی موجود در زمان انتشار است. برخی از اطلاعات ممکن است قدیمی باشند. از مرکز ویروس کرونا ما دیدن کنید و صفحه به روزرسانی های زنده ما را دنبال کنید تا آخرین اطلاعات مربوط به همه گیری COVID-19 را دریافت کنید.

واکسن COVID-19 Moderna ، که با نام mRNA-1273 نیز شناخته می شود ، یک واکسن دو دوز است. دوزها با فاصله 28 روز تجویز می شوند و واکسن سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت های آینده با SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، آموزش می دهد.

واکسن Moderna مجاز به استفاده در 53 کشور جهان است. سازمان غذا و دارو (FDA) این مجوز را برای افراد 18 سال به بالا در ایالات متحده صادر کرده است. این واکسن همچنین پس از توصیه آژانس داروهای اروپایی و همچنین در کانادا و انگلستان مجاز به استفاده در سراسر اتحادیه اروپا است. داده های کارآزمایی بالینی نشان می دهد که این واکسن 94.1 درصد در پیشگیری از علامتدار کووید 19 موثر است.

ویژگی های واکسن mRNA

مانند واکسن Pfizer-BioNTech ، واکسن Moderna یک واکسن mRNA است. در حالی که این دو اولین واکسن mRNA هستند که مجاز به استفاده در انسان هستند ، دانشمندان سالهاست که روی این فناوری تحقیق می کنند. واکسن mRNA با ارائه اطلاعات ژنتیکی به بدن برای تولید پروتئین های ویروسی یا باکتریایی عمل می کند ، در این مورد ، پروتئین سنبله ای که در سطح SARS-CoV-2 یافت می شود. این پروتئین ها باعث واکنش ایمنی و تولید آنتی بادی های خاص می شوند و بدن را برای مقابله با عفونت در صورت تماس با عامل بیماری زا در آینده آماده می کنند.

واکسن فقط اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد بخش کوچکی از ویروس را حمل می کند. حاوی ویروس SARS-CoV-2 نیست و نمی تواند باعث COVID-19 شود. هنگامی که پروتئین سنبله ساخته شد ، آنزیم های سلول های ما به سرعت مولکول های mRNA موجود در واکسن را تخریب می کنند. واکسن نمی تواند اطلاعات ژنتیکی بدن را تغییر دهد.

عوارض جانبی شایع واکسن مدرنا :

برگه اطلاعات FDA برای این واکسن عوارض جانبی کلی زیر را فهرست می کند. همچنین ، درصد فراوانی گزارش شده در داده های کارآزمایی بالینی فاز 3 Moderna را درج کرده ایم:

خستگی (70)
سردرد (64.7))
درد عضلانی (61.5)
درد مفاصل (46.4)
لرز (45.4))
تهوع و استفراغ (23٪)
تب (15.5٪)

آزمایشات بالینی نشان داد که عوارض جانبی بیشتر بعد از دوز دوم گزارش شده و حدود 2 تا 3 روز طول می کشد.

گیرندگان همچنین واکنش های زیر محل تزریق را گزارش کردند:

درد (92%)
تورم (14.7%)
تورم غدد لنفاوی زیر بغل ، به طور خاص (19.8%)
قرمزی (10%)

افرادی که واکسن مجاز دیگری برای COVID-19 داشته اند نیز این عوارض جانبی را گزارش کرده اند. با این حال ، در بین دریافت کنندگان واکسن mRNA ، گزارش های مکرر از عوارض جانبی افرادی که واکسن Moderna را دریافت کرده اند ، گزارش شده است. این مطالعه نشان می دهد که پس از دوز دوم ، 82 of از دریافت کنندگان واکسن Moderna واکنش محل تزریق را گزارش کردند ، در حالی که 69 of از دریافت کنندگان واکسن Pfizer.

همچنین گزارش شده است که افرادی در محل تزریق دچار بثورات قرمز ، خارش دار ، متورم یا دردناک شده اند. این بثورات که به عنوان "بازوی COVID" شناخته می شود ، می تواند چند روز پس از واکسیناسیون ظاهر شود. این گزارش موردی تجربیات چهار نفر را نشان می دهد که 7 تا 10 روز پس از دریافت اولین دوز واکسن Moderna ، دچار بازوی COVID شدند. نویسندگان گزارش خاطر نشان می کنند که بازوی COVID غیر معمول است ، مضر نیست و خود به خود یا با استفاده از استروئیدها یا آنتی هیستامین ها عقب نشینی می کند.

عوارض جانبی نادر: میوکاردیت ، پریکاردیت

پس از دریافت برخی از گزارشات مربوط به میوکاردیت ، یا التهاب عضله قلب ، و پریکاردیت ، که التهاب غشای داخلی قلب است ، پس از دریافت واکسن های mRNA ، FDA تجدید نظر در برگه اطلاعات بیمار و ارائه دهنده خدمات بهداشتی برای واکسن Moderna اضافه کرد. 

در برگه اطلاعات مربوط به واکسن Moderna ، FDA اشاره می کند که علائم میوکاردیت یا پریکاردیت "ظرف چند روز پس از دریافت دوز دوم" ظاهر می شود. با این حال ، FDA می افزاید ، این عوارض جانبی در اکثر افراد بسیار بعید است. آژانس فدرال همچنین توصیه می کند کسانی که پس از واکسیناسیون علائم میوکاردیت یا پریکاردیت را تجربه می کنند ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. این علائم شامل درد قفسه سینه ، تنگی نفس و "احساس ضربان سریع ، تپش قلب یا تپش قلب" است. طبق CDC ، این عوارض جانبی در قلب بیشتر در نوجوانان و جوانان رخ می دهد. آژانس می افزاید که اکثر کسانی که تحت مراقبت فوری قرار می گیرند به خوبی به درمان پاسخ می دهند و وضعیت آنها به سرعت بهبود می یابد.

آلرژی و آنافیلاکسی

واکنشهای آلرژیک ، شدید و غیره ، بعنوان عوارض جانبی احتمالی واکسن ، به عنوان پاسخی به برخی از اجزای واکسن گزارش شده است. آنافیلاکسی ، یک واکنش آلرژیک شدید ، یک عارضه جانبی نادر واکسیناسیون است. از 7،581،429 دوز واکسن Moderna ، 19 مورد آنافیلاکسی گزارش شده است که کمتر از 3 مورد در میلیون است.

برگه واکسن علائم احتمالی زیر را برای واکنش آلرژیک شدید ذکر می کند:

مشکل در تنفس
تورم صورت و گلو
ضربان قلب سریع
بثورات در سراسر بدن
سرگیجه
ضعف

مانند واکسن Pfizer ، واکسن Moderna COVID-19 حاوی ماده ای به نام پلی اتیلن گلیکول (PEG) است که نگرانی هایی را در مورد پتانسیل آن برای ایجاد واکنش آلرژیک ایجاد کرده است. PEG ، که معمولاً در ملین ها یافت می شود ، در واکسن به عنوان یک پوشش محافظ برای مولکول mRNA هنگام ورود به سلول ها عمل می کند. هنوز مشخص نیست که آیا PEG عامل واکنش های آلرژیک گزارش شده است یا آیا غلظت PEG در واکسن برای ایجاد واکنش کافی است.

شایان ذکر است که آلرژی PEG بسیار نادر است. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، هرکسی که سابقه واکنش آلرژیک به PEG را دارد نباید واکسن mRNA COVID-19 دریافت کند و باید در مورد جایگزین با پزشک خود صحبت کند. Moderna سه مورد از تورم لب یا صورت را در شرکت کنندگان در آزمایش بالینی که قبلاً تزریق زیبایی پر کننده پوست انجام داده بودند ، گزارش کرد. این شرکت گفت که واکنش ها احتمالاً مربوط به واکسیناسیون است.

یک توضیح احتمالی برای این عارضه جانبی این است که پروتئین سنبله ویروس SARS-CoV-2 ، که mRNA به بدن در تولید آن کمک می کند ، با نواحی اطراف پرکننده پوستی تعامل داشته و باعث ایجاد پاسخ التهابی می شود.

CDC گزارش می دهد: "به ندرت ، افرادی که فیلرهای پوستی دریافت کرده اند ، ممکن است پس از تجویز دوز واکسن mRNA COVID-19 در محل تزریق پرکننده (معمولاً صورت یا لب) دچار تورم شوند." آژانس می گوید افرادی که دارای پرکننده های پوستی هستند می توانند واکسن mRNA COVID-19 داشته باشند اما اگر پس از واکسیناسیون دچار تورم شدند باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}