از واکسن ایرانی استرالیایی اسپایکوژن چه می دانید؟

واکسن کرونا ویروس Spicogen که توسط محققان ایرانی و استرالیایی ساخته شده است ، مرحله آزمایشی دوم را در ایران با موفقیت پشت سر گذاشته و برای مرحله سوم آزمایش آماده است. در صورت تأیید نتایج مرحله دوم توسط سازمان غذا و دارو ، مرحله سوم تا پایان تابستان روی 16800 داوطلب انجام می شود.

مرحله اول کارآزمایی بالینی بر روی استرالیایی های داوطلب انجام شد. واکسن های ضد ویروس ها را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: واکسن های ضعیف شده زنده ، غیرفعال شده / کشته شده و واکسن های زیر واحد. واکسن های زیر واحد پروتئینی نوترکیب حداقل از 1 نوع آنتی ژن ویروسی تشکیل شده اند. این واکسنها به طور قابل توجهی از واکسنهای ضعیف شده و غیرفعال زنده ایمن ترند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

واکسن ایرانی استرالیایی اسپایکوژن

Spicogen یک واکسن زیر واحد پروتئینی نوترکیب است. ایران همچنین به طور مشترک با کوبا و روسیه واکسن تولید می کند که ممکن است تا سپتامبر نیز منتشر شود. درواقع واکسن مشترک ایران و استرالیا علیه ویروس کرونا مراحل آزمایشی حیوانات و انسان را در استرالیا پشت سر گذاشته است و مرحله دوم آزمایشات بالینی در ایران در دست مطالعه است.

پیام طبرسی ، یکی از محققان ایرانی شرکت کننده در این پروژه ، روز چهارشنبه گفت : مجوز مرحله دوم مطالعات بالینی صادر شد و بدین ترتیب 400 ایرانی دو دوز واکسن اسپایکوژن دریافت کردند و امروز و دیروز نمونه خون از این افراد گرفته شد و نتایج مطالعات به سازمان ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه واکسن اسپیکوژن بر روی پلت فرم ایمنی دو دوز کار می کند ، افزود: "مرحله دوم مطالعات بالینی بر روی 16800 داوطلب انجام می شود." طبرسی گفت: "ظرفیت تولید این واکسن 5 میلیون دوز در ماه است و خوشبختانه زیرساخت ها آماده شده و تولید انبوه مجوزهای لازم صادر می شود."

کیانوش جهانپور ، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران در اظهارات مربوطه ماه گذشته گفته بود که مراحل دوم و سوم مطالعات بالینی واکسن اسپیکوژن ایرانی-استرالیایی برای کرونا در ایران انجام می شود. وی گفت: اولین مرحله کارآزمایی بالینی بر روی استرالیایی های داوطلب انجام شد و دو مرحله بعدی برای 400 ایرانی اجرا می شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد که اسپایکوژن یک واکسن زیر واحد پروتئینی نوترکیب است. وی گفت: یک شرکت دارویی ایرانی واکسن را به طور مشترک با یک شرکت استرالیایی در ایران تولید خواهد کرد.

عملکرد واکسن اسپایکوژن چگونه است؟

نحوه تولید واکسن اسپایکوژن با واکسن های دیگر تولیدی در ایران متفاوت می باشد. درواقع این واکسن ایرانی استرالیایی دارای ویروس کشته شده نیست و همین ویژگی یک مزیت به حساب می آید. در روند ساخت این واکسن از نوعی پروتئین نوترکیب، به نام اسپایک استفاده میکنند که درواقع دانشمندان و محققان پروتئین ‌ها را از طریق راه‌ های مهندسی ژنتیک و سلول ‌های خاص، آماده ‌سازی می‌کنند.

پس از تزریق این واکسن، پروتئین ها توسط سلول های ایمنی بدن که آنتی ژن را تولید میکنند، جمع آوری می شوند و قسمت هایی از پروتئین اسپایک در سطح سلول ها نمایان می شود پس از آن این پروتئین به واسطه سلول های تی شناسایی شده، سلول های تی جزو سلول های کمک کننده به سیستم ایمنی و درواقع جزوی از سیستم ایمنی بدن می باشند که با فعال شدنشان بخش‌ های مختلف سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا فعال می شوند.

سلول‌های کمک کننده سیستم ایمنی منجر به فعال شدن سلول‌های دیگری به نا‌م‌های B و T می‌شوند. سلول‌های B، آنتی‌ بادی‌ هایی را علیه پروتئین نوترکیب و سلول‌ های‌ T نیز مکانیزم‌ هایی برای ایجاد ایمنی در بدن ترشح می‌کنند. با توجه به همه فرآیند هایی که توسط سیستم ایمنی انجام می شود بعد از تزریق واکسن اسپایکوژن، سلول ‌های آلوده به ویروس توسط پادتن های ترشح شده از سیستم ایمنی غیر فعال می شود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}