تقویت کننده واکسن COVID-19، آیا واقعا دوز سوم واکسن مورد نیاز است؟

انگلستان با پوشش واکسن COVID-19 از موفقیت واقعی برخوردار است. حدود 85 درصد از بزرگسالان (44.8 میلیون نفر) یک دوز واکسن و 63 درصد (33 میلیون نفر) هر دو دوز را دریافت کرده اند ، درحالی که حدود 160.000 دوز در روز هنوز تجویز می شود.

واکسیناسیون با دو دوز به جلوگیری از عفونت کمک می کند و در مواردی که هنوز آلوده هستند ، با کاهش شدت بیماری ، انتقال عفونت و مرگ ، تأثیر ویروس را کاهش می دهد. با وجود این ، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی بریتانیا (JCVI) برنامه هایی را برای واکسیناسیون سوم به مردم ارائه کرده است. دو استدلال اصلی برای حمایت از تجویز دوز سوم این است که اثر دو ضربه اول با گذشت زمان کاهش می یابد و نیاز به استفاده از واکسن های جدید برای مقابله با انواع ویروسی مانند نوع دلتا وجود دارد. 

چندین مطالعه دوام ایمنی در برابر COVID-19 را بررسی کرده اند و نتایج آنها دلگرم کننده است. محققان بر روی گلبول های سفید خون تخصصی به نام لنفوسیت تمرکز کرده اند. لنفوسیت ها در دو نوع اصلی وجود دارند: سلول های B که آنتی بادی می سازند و سلول های T که می توانند به پاسخ سلول های B کمک کرده یا مستقیماً ویروس COVID-19 را از بین ببرند.

آنتی بادی ها نقش مهمی در جلوگیری از ورود ویروس ها به سلول های بدن دارند ، این همان کاری است که ویروس برای تکثیر باید انجام دهد. شما می توانید به راحتی سطوح آنتی بادی های فردی را در نمونه خون اندازه گیری کنید ، اما داده ها در مورد میزان آنتی بادی افراد معمولی پس از واکسیناسیون یا عفونت با COVID-19 متغیر است.

اکثر افراد دارای سطح پایدار خوب آنتی بادی هایی هستند که حداقل تا هفت ماه قابل تشخیص هستند. با این حال ، برخی از افراد دارای سطح بسیار کمی از آنتی بادی ها هستند و یا سطح آنها به سرعت پس از عفونت یا واکسیناسیون کاهش می یابد. چنین تنوعی باعث می شود که ندانیم که اطلاعات آنتی بادی به تنهایی برای اندازه گیری ایمنی پایدار در برابر عفونت چقدر مفید است.

پاسخهای عملکردی سلولهای T در برابر COVID-19 شش ماه پس از عفونت تشخیص داده شده است. به طور مشابه ، سلولهای حافظه B-سلولهای با دوام در صورت برخورد سیستم ایمنی در آینده با COVID-19-در افراد حتی زمانی که سطح آنتی بادی آنها به حدی کاهش یافته است که قابل تشخیص نیستند ، تشخیص داده شده اند این نشان می دهد که حتی پس از کم شدن آنتی بادی های آنها در طول زمان ، این افراد در صورت مواجهه مجدد با ویروس کرونا ، وسایل لازم برای تولید سریع آنتی ویروس را دارند.

افراد مسن (بالای 80 سال) اغلب در صورت عفونت یا واکسیناسیون پاسخهای ایمنی موثرتری ندارند ، بدین معنی که ایمنی کلی آنها پایین تر است و ممکن است سریعتر از بین برود. در هر کمپین تقویت کننده ، احتمالاً اولویت بندی می شوند. با این حال ، تا کنون داده های مربوط به افراد مسن دلگرم کننده بوده است. نسخه دیگری که اخیراً چاپ شده است نشان داده است که افراد مسن پس از واکسیناسیون واکنش ایمنی قوی ایجاد می کنند.

همه این مطالعات بی نهایت اطمینان بخش هستند. با افزودن آنچه ما در مورد پاسخهای ایمنی به ویروسها به طور گسترده می دانیم ، این اطمینان روزافزون وجود دارد که ایمنی در برابر COVID-19 پایدار است-اگرچه هنوز مطالعات طولانی مدت مورد نیاز است. با این وجود ، در حال حاضر شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد ایمنی افراد باید با تقویت کننده تقویت شود.

آیا واکسن های فعلی می توانند انواع مختلف ویروس کرونا را کنترل کنند؟

در حال حاضر چندین نوع از ویروس کرونا در گردش است ، که چهار مورد از آنها تا به امروز - آلفا ، بتا ، گاما و دلتا - انواع نگران کننده (VOCs) محسوب می شوند. اینها انواع مختلفی هستند که راحت تر گسترش می یابند ، باعث بیماری بدتری می شوند یا با واکسن کمتر مدیریت می شوند.

مطالعات اولیه در مورد اثربخشی واکسن ها در برابر نوع آلفا - یکی از اولین کشف شده - دلگرم کننده است. و در حالی که داده های اولیه در مورد نوع گاما نشان می دهد که ممکن است تا حدودی بتواند از مصونیت فرار کند ، پیش چاپ بعدی نشان می دهد که واکسن ها هنوز در برابر آن محافظت می کنند.

نگرانی هایی نیز در مورد نوع دلتا وجود دارد ، با این حال داده های بهداشت عمومی انگلستان نشان می دهد واکسن ها محافظت قوی در برابر آن ارائه می دهند. حتی زمانی که واکسن ها محافظت کمتری می کنند - همانطور که در نسخه بتا مشاهده می شود. تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنها هنوز در برابر بدترین آثار بیماری محافظت می کنند.

شواهد نشان می دهد واکسیناسیون موثر است: مصونیت آن پایدار است و از ما در برابر بدترین اثرات COVID-19 محافظت می کند. بنابراین چرا انگلیس در حال برنامه ریزی برای تزریق دوز سوم واکسن تقویت کننده است در حالی که شواهد واضحی مبنی بر نیاز وجود ندارد؟ یک نگرانی بزرگ باید این باشد که اکثریت مردم جهان هنوز واکسینه نشده اند. در بسیاری از کشورهای کم درآمد ، تنها 1 درصد از بزرگسالان واجد شرایط یک دوز واکسن دریافت کرده اند.

پوشش ضعیف واکسن باعث می شود ویروس رشد کند. هنگامی که در هزاران نفر آلوده و تولید مثل می کند ، این امر به ویروس فرصت جهش می دهد ، که می تواند منجر به ظهور انواع جدید شود. تصادفی نیست که VOC ها همه از مناطقی با سطح بالای انتقال ویروس بوجود آمده اند. همچنین حداقل هفت نوع مورد علاقه وجود دارد که از مناطقی با سطح بالای انتقال ویروس پدید آمده است. اینها ویروس هایی هستند که می توانند VOC باشند ، بنابراین در حال بررسی هستند تا ببینند چه تهدیدهایی می توانند ایجاد کنند.

شواهد موجود نشان نمی دهد که نیاز مبرم به تزریق سومین دوز واکسن COVID-19 به مردم در کشورهای ثروتمند مانند انگلستان وجود دارد. بهتر است به جای راه اندازی برنامه تقویت کننده ، این دوزها را به کشورهایی با پوشش کم بدهیم. زیرا تا زمانی که پوشش واکسن بالایی در سراسر جهان نداشته باشیم ، هرگز نمی توانیم واقعاً امیدوار باشیم که از این همه گیری میتوانیم نجات پیدا کنیم.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}