پیش آگهی یک بیماری ژنتیکی چیست؟

پیش آگهی یک بیماری ژنتیکی شامل سیر احتمالی ، مدت زمان و نتیجه آن است. وقتی متخصصان بهداشت به پیش آگهی بیماری اشاره می کنند ، ممکن است احتمال بهبودی نیز باشد. با این حال ، بیشتر شرایط ژنتیکی مادام العمر هستند و به جای اینکه درمان شوند ، کنترل می شوند.

توجه : برای انجام مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

پیش آگهی بیماری جنبه های مختلفی دارد از جمله:

  • چه مدت فرد مبتلا به این اختلال احتمالاً زنده خواهد ماند (امید به زندگی)
  • وقتی علائم و نشانه ها ایجاد می شوند و اینکه آیا با گذشت زمان بدتر می شوند (و چه سریع) یا پایدار هستند
  • کیفیت زندگی ، مانند استقلال در فعالیت های روزمره
  • بالقوه برای عوارض و مسائل مربوط به سلامتی

پیش آگهی یک بیماری ژنتیکی به عوامل زیادی از جمله تشخیص خاص و علائم و نشانه های خاص فرد بستگی دارد. گاهی اوقات نوع ژنتیکی مرتبط ، در صورت شناخته شدن ، می تواند سرنخی برای پیش آگهی باشد. علاوه بر این ، روند و نتیجه یک بیماری به در دسترس بودن و اثربخشی روشهای درمانی و مدیریتی بستگی دارد. پیش بینی بیماری های بسیار نادر می تواند دشوار باشد زیرا تعداد کمی از افراد مبتلا شناسایی شده اند. در صورت ناشناخته بودن تشخیص فرد ، ممکن است پیش آگهی دشوار یا غیرممکن باشد.

پیش آگهی اختلالات ژنتیکی بسیار متفاوت است ، اغلب حتی در افراد با همان شرایط. این تنوع احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی ، محیطی و سبک زندگی ایجاد شده است که شناسایی بسیاری از آنها دشوار است. برخی از اختلالات ژنتیکی باعث مشکلات جسمی و رشدی می شوند که بسیار شدید هستند و با زندگی سازگار نیستند. این شرایط ممکن است باعث سقط جنین یا جنین مبتلا شود ، یا ممکن است نوزاد مبتلا مرده به دنیا بیاید یا کمی بعد از تولد بمیرد. افرادی که شرایط ژنتیکی کمتری دارند ممکن است در کودکی یا بزرگسالی زندگی کنند اما به دلیل مشکلات سلامتی مرتبط با اختلال خود ، طول عمر آنها کوتاهتر است. شرایط ژنتیکی با سیر خفیف تر ممکن است با یک طول عمر طبیعی و چند مورد مربوط به سلامتی مرتبط باشد.

پیش آگهی بیماری مبتنی بر احتمال است ، به این معنی که احتمال دارد که این بیماری سیر خاصی را دنبال کند اما قطعی نیست. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما بهترین منبع برای اطلاع از پیش آگهی وضعیت ژنتیکی خاص شماست. وی می تواند سابقه پزشکی و علائم و نشانه های شما را ارزیابی کند تا دقیق ترین برآورد پیش آگهی را به شما ارائه دهد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}