آزمایش آمنیوسنتز چیست؟

آمنیوسنتز روشی است که در آن مایعات آمنیوتیک برای آزمایش یا درمان از رحم خارج می شود. مایع آمنیوتیک مایعی است که کودک را در دوران بارداری احاطه کرده و از آن محافظت می کند. این مایع حاوی سلول های جنین و پروتئین های مختلف است. اگرچه آمنیوسنتز می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت کودک شما ارائه دهد ، اما درک خطرات آمنیوسنتز مهم است.

آزمایش آمنیوسنتز چیست؟

توجه : برای انجام مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

آمنیوسنتز می تواند به دلایل مختلف انجام شود:

آزمایش ژنتیک : آمنیوسنتز ژنتیکی شامل گرفتن نمونه ای از مایع آمنیوتیک و آزمایش آن برای شرایط خاص مانند سندرم داون است.

آزمایش ریه جنین : آزمایش بلوغ ریه جنین شامل گرفتن نمونه ای از مایع آمنیوتیک و آزمایش آن برای تعیین بلوغ ریه های کودک برای تولد است.

تشخیص عفونت جنین : گاهی اوقات ، آمنیوسنتز برای ارزیابی نوزاد از نظر عفونت یا بیماری دیگر استفاده می شود. این روش همچنین می تواند برای ارزیابی شدت کم خونی در نوزادانی که دارای حساسیت Rh هستند - وضعیت غیرمعمولی که در آن سیستم ایمنی بدن مادر ، آنتی بادی علیه پروتئین خاصی در سطح سلولهای خونی کودک تولید می کند ، انجام شود.

رفتار : اگر در دوران بارداری بیش از حد مایع آمنیوتیک جمع کنید (پلی هیدرآمنیوس) ، ممکن است آمنیوسنتز برای تخلیه مایع آمنیوتیک اضافی از رحم شما انجام شود.

آزمایش تشخیص پدر : آمنیوسنتز می تواند DNA را از جنین جمع آوری کند و سپس می تواند با DNA پدر بالقوه مقایسه شود.

آمنیوسنتز ژنتیکی

آمنیوسنتز ژنتیکی می تواند اطلاعاتی در مورد ترکیب ژنتیکی کودک شما فراهم کند. به طور کلی ، آمنیوسنتز ژنتیکی زمانی ارائه می شود که نتایج آزمایش ممکن است تأثیر مهمی در مدیریت بارداری یا تمایل شما به ادامه بارداری داشته باشد.

آمنیوسنتز ژنتیکی معمولاً بین هفته های 15 تا 20 بارداری انجام می شود. آمنیوسنتز قبل از هفته 15 بارداری با میزان بالاتری از عوارض همراه بوده است.

شما ممکن است آمنیوسنتز ژنتیکی را در نظر بگیرید:

شما از آزمایش غربالگری قبل از تولد نتایج مثبتی گرفتید. اگر نتایج آزمایش غربالگری - مانند صفحه سه ماهه اول یا غربالگری DNA بدون سلول قبل از زایمان - مثبت یا نگران کننده باشد ، برای تأیید یا رد تشخیص می توانید آمنیوسنتز را انتخاب کنید.

در بارداری قبلی شما یک بیماری کروموزومی یا نقص لوله عصبی داشتید. اگر بارداری قبلی تحت تأثیر شرایطی مانند سندرم داون یا نقص لوله عصبی قرار گرفته باشد - یک بیماری جدی که بر مغز یا نخاع کودک تأثیر می گذارد - ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آمنیوسنتز را برای تأیید یا رد این اختلالات پیشنهاد کند.

شما 35 سال یا بیشتر دارید. نوزادانی که از زنان 35 سال به بالا متولد می شوند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های کروموزومی مانند سندرم داون هستند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آمنیوسنتز را برای رد این شرایط پیشنهاد کند.

شما سابقه خانوادگی یک بیماری ژنتیکی خاص دارید ، یا اینکه شما یا شریک زندگی خود ناقل شناخته شده یک بیماری ژنتیکی هستید. علاوه بر شناسایی سندرم داون و نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا ، می توان از آمنیوسنتز برای تشخیص بسیاری از بیماری های ژنتیکی دیگر از جمله فیبروز کیستیک استفاده کرد.

شما یافته های سونوگرافی غیرطبیعی دارید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آمنیوسنتز را برای تشخیص یا رد شرایط ژنتیکی مرتبط با یافته های غیر طبیعی سونوگرافی توصیه کند.

آمنیوسنتز بلوغ ریه جنین چیست؟

آمنیوسنتز بلوغ ریه جنین می تواند تعیین کند که آیا ریه های کودک برای تولد آماده هستند یا خیر. این نوع آمنیوسنتز فقط درصورتی انجام می شود که زایمان زودرس - از طریق القای یا سزارین - برای جلوگیری از عوارض بارداری برای مادر در شرایط غیر اضطراری در نظر گرفته شود. این عمل معمولاً بین هفته های 32 تا 39 بارداری انجام می شود. زودتر از 32 هفته ، بعید است ریه های کودک کاملاً رشد کند.

با این حال آمنیوسنتز برای همه مناسب نیست. اگر عفونت داشته باشید ، مانند اچ آی وی، ایدز ، هپاتیت B یا هپاتیت C ، ممکن است ارائه دهنده خدمات درمانی شما آمنیوسنتز را دلسرد کند. این عفونت ها می توانند در حین عمل آمنیوسنتز به کودک شما منتقل شوند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}