نقش ژنتیک در هوش و استعداد کودکان

مانند اکثر جنبه های رفتار و شناخت انسان ، هوش نیز ویژگی پیچیده ای است که تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی قرار می گیرد. مطالعه برای مطالعه چالش برانگیز است ، بخشی از این دلیل است که می تواند به روش های مختلفی تعریف و اندازه گیری شود. بیشتر تعاریف هوش شامل توانایی یادگیری از تجربیات و سازگار شدن با تغییر محیط است. عناصر هوش شامل توانایی استدلال ، برنامه ریزی ، حل مشکلات ، تفکر انتزاعی و درک ایده های پیچیده است. بسیاری از مطالعات به معیاری از هوش متکی هستند که ضریب هوشی (IQ) نامیده می شود.

توجه : برای انجام مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

نقش ژنتیک در هوش

محققان مطالعات زیادی را برای جستجوی ژن های تأثیرگذار بر هوش انجام داده اند. بسیاری از این مطالعات بر روی شباهت ها و تفاوت های ضریب هوشی در خانواده ها ، به ویژه بررسی کودکان و دوقلوهای خوانده متمرکز شده است. این مطالعات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی زمینه ساز حدود 50 درصد از تفاوت هوش در افراد است. مطالعات دیگر تغییرات کل ژنوم بسیاری از افراد را بررسی کرده است (رویکردی به نام مطالعات انجمن ژنوم یا GWAS) برای تعیین اینکه آیا مناطق خاصی از ژنوم با ضریب هوشی ارتباط دارد یا خیر. این مطالعات به طور قاطع هیچ ژنی را شناسایی نکرده اند که نقش اصلی در تفاوت هوش دارد. این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از ژن ها درگیر شوند ، که هر کدام فقط سهم کمی در هوش فرد دارند.

هوش نیز به شدت تحت تأثیر محیط قرار دارد. عوامل مرتبط با محیط خانه کودک و فرزندپروری ، آموزش و در دسترس بودن منابع یادگیری و تغذیه ، همه در هوش هستند. محیط و ژن های فرد روی یکدیگر تأثیر می گذارند و جدا کردن اثرات محیط از ژنتیک می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال ، اگر ضریب هوشی کودک مانند پدر و مادر وی است ، آیا این شباهت به دلیل عوامل ژنتیکی منتقل شده از والدین به کودک ، به عوامل محیطی مشترک یا (به احتمال زیاد) به ترکیبی از هر دو است؟ روشن است که هر دو عامل محیطی و ژنتیکی در تعیین هوش نقش دارند.

نقش ژنتیک در هوش و استعداد دوقلو های همسان :

در تحقیقات گسترده ای با مطالعه و بررسی برروی 3000 جفت دوقلوی همسان و غیر همسان انگلیسی، دانشمندان دریافتند که دوقلو های همسان از نظر ژنتیکی ۱۰۰% یکسان هستند و از نظر شرایط محیطی نیز در وضعیت یکسانی به سر می برند بنابراین اگر نمرات امتحانی دوقلوهای همسان شباهت بیشتری نسبت به دوقلو های غیر همسان دارند، درواقع این فاکتورهای ژنتیکی هستند که موفقیت افراد را پیش می برند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}