واکسن های موثر در برابر کرونای دلتا

کرونای دلتا

دانشمندان در حال بررسی چگونگی عملکرد واکسن های Covid-19 در برابر نوع دلتا SARS-COV-2 هستند.در ادامه می خواهیم آخرین یافته ها را مورد نقد و بررسی قرار بدهیم؛

نوع دلتای SARS-COV-2 که اولین بار در هند شناسایی شد , اکنون به شکل غالب در انگستان رواج دارد. در ایالات متحده , حداقل 10% موارد جدید از این نوع ویروس است.اطلاعات بدست آمده از انگلستان نشان میدهد که علائم جدید ویروس SARS-COV-2 طی 7 روز گذشته تا 31% افزایش یافته است.علاوه براین , مطابق اطلاعات و تحقیقات اخیر بدست آمده از بهداشت عمومی انگستان (PHE) نشان می دهد که نوع دلتا نسبت به نسخه ی قبلی قابل انتقال است و احتمال بستری شدن شخص نیز وجود دارد.

با این حال با توجه به اطلاعات بدست آمده ی اخیر , واکسن ها در پیشگیری از کرونا (COVID-19) شدید ناشی از نوع دلتا که نیاز به بستری شدن دارد, موثر است.در این مقاله ما سعی در به روز کردن تحقیقات با موضوع " چگونگی عملکرد واکسن کرونا (COVID-19) در برابر نوع دلتا " را داریم.

 

افزایش سطح محافظت و پیشگیری در برابر بستری شدن در بیمارستان

بررسی تحقیقات اخیر از بهداشت عمومی انگستان (PHE) نشان می دهد, افرادی که به عفونت های ویروسی نوع دلتا مبتلا شوند احتیاج به بستری شدن و درمان را دارند.واکسن آسترازنکا راه پیشگیری از درمان و بستری شدن در بیمارستان را تا 71% در دوز اول و 92% در دوز دوم را افزایش داده است.حال آنکه پیشگیری واکسن Pfizer, در دوز اول 94% و در دوز دوم 96% موثر است.واکسن Oxford-AstraZeneca در هند با نام دیگر Covishield شناخته شده است.

گزارشی که همچنان مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است, بیان می دارد که دانشمندان این درصدها را در پیشگیری از نوع آلفا یا B.1.1.7 برابر دانسته اند و آنان برای اولین بار در انگلستان آنرا شناسایی کردند.نویسنده بیان دارد :" این یافته ها حاکی از سطح بالایی از محافظت و پیشگیری افراد در برابر نوع دلتا می شود که با دریافت یک دوز یا دو دوز واکسن باعث عدم بستری شدن افراد در بیمارستان می شود ."

این بیانیه پس از گزارشات قبلی نشان می دهد, در صورتی که تزریق واکسن های فایزر،سینوفارم و آسترازنکای کرونا (COVID-19) تنها در دوز اولیه شان انجام شود, اثر ایمنی افراد را در برابر ویروس کرونا کمتر می کند.با این حال, در تحقیقات – که هنوز مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است- محققان بدون توجه به شدت آن , هر مورد از علائم ویروس کرونا را اندازه گیری و بررسی می کنند.

 

کدام واکسن بر روی نوع دلتای کرونا موثر است؟

تا این مرحله هیچ اطلاعاتی درمورد نحوه ی واکسیناسون سایر واکسن های کرونا (COVID-19) در برابر نسخه ی دلتای آن وجود ندارد.یک مطالعه ی تحقیقاتی کوچک –که هنوز مورد بررسی کامل قرار نگرفته است- از دانشمندان شورای تحقیقات هند و Bharat Biotech International که بطور مشترک واکسن Covaxin کرونا را تولید کرده اند , درمورد تاثیر آن در برابر نوع دلتا گزارش می دهند.محققان طی یک مطالعه ی آزمایشگاهی دریافتند که آنتی بادی های افراد واکسینه شده در خنثی سازی ویروس به اندازه ی کافی موثر نیست.با این حال آنان می گویند " پتانسیل خنثی سازی واکسن کاملا ثابت شده است."آنها این را به روش کار واکسن نسبت میدهند.کوواکسین از کل ویروس SARS-COV-2 ساخته شده است, که برای جلوگیری از تکثیر آن , آنرا تغییر شیمیایی داده اند.

هنگامی که به شخصی واکسن تزریق شود, می تواند بسیاری آنتی بادی از قسمت های مختلف ویروس را ایجاد کند. اگردر یک قسمت جهش ایجاد شود نوع جدیدی مانند نوع دلتا بوجود می آید. با این حال, آنتی بادی های سایر قسمت های ویروس هنوز باید محافظت کافی را داشته باشند.هرچند که مطالعات به اندازه ی کافی نبود و تحقیقات بیشتری برای بررسی میزان اثر واکسن کرونا (Covaxin COVID-19) همچنین مداخله آن در زندگی روزمره برای پیشگیری از کرونا (از نوع دلتا) لازم بود.

اثر واکسن کووید-۱۹ اسپوتنیک وی (Sputnik V) بر کرونای دلتا

سازندگان واکسن روسی اسپوتنیک وی (Sputnik V) کرونا , اخیرا در توییتر اعلام کردند که واکسن آنها در برابر نوع دلتا بیشتر از سایرین موثر است.آنها اضافه کردند که اطلاعات و داده های خود را برای ارزیابی در اختیار یک ژونال بین المللی قرار دادند.این شرکت روسی همچنین بیان داشت که بزودی تزریق هایی را برای تقویت سیستم ایمنی (Booster shot) ارائه می دهد که کار آن بطور خاص برای پیشگیری از نوع دلتا طراحی شده است.

تا زمانی که این اطلاعات بطور عمومی در دسترس نباشند, ارزیابی صحت آنها درمورد واکسن اسپاتنیک وی (Sputnik V) امکان پذیر نیست.همچنین اطلاعات کمی از اثر واکسن سینوواک (Sinovac) کرونا , در برابر نوع دلتا در در دسترس می باشد.

اخیرا خبری از رویترز گزارش شده است که بیش از 350 پزشک و کارکنان پزشکی در اندونزی با وجود دریافت واکسن کرونا (Coronavac) , به کرونا مبتلا شدند.

بادایی ایزمویو (Badai Ismoyo) رئیس دفتر بهداشت در منطقه ی کودوس واقع در مرکز جاوا گفت:" بسیاری از افراد شاغل در خانه بدون هیچ علائمی از کرونا خود را قرنطینه کرده بودند در حالیکه تن ها نفر در بیمارستان با تب های بالا و افت میزان اشباع اکسیژن بستری شده بودند."در این منطقه تعداد زیادی از افرادِ دارای علائم مشاهده میشود, که به عیقده ی کارشناسان بیشتر بدلیل نوع دلتای ویروس است.

با توجه به گزارش رویترز: روشن است که تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود واکسن کرونا (Coronavac) بدلیل وجود نوع دلتا , دقیقا چگونه میتواند افراد را از کرونا (COVID-19) شدید محافظت کند.

از نوع دلتای ویروس کرونا بیشتر بدانیم

نوعی از ویروس کرونا بنام دلتا , بسرعت در حال گسترش در سرتاسر جهان می باشد. تاکنون ما چه چیزهایی در رابطه با این نوع ویروس می دانیم؟ نوع دلتای ویروس SARS-CoV-2  - شناخته شده با نام علمیِ B.1.617.2 lineage (لاین اِیج) - برای اولین بار در دسامبر سال 2020 توسط دانشمندان در هند شناسایی شد.در آپریل 2021 , شیوع متداول ترین نوعِ دلتا باعث وجود آمدن موارد کرونایی (COVID-19) در هند شد. از آن زمان تاکنون – طبق گفته ی سازمان بهداشت جهانی (WHO) - این نوع ویروس در 80 کشور گزارش شده است.

اخیرا نگرانی هایی وجود داشته است - بخصوص در انگستان و ایالات متحده آمریکا – که نوع دلتای ویروس می تواند موج دیگری از کرونا (COVID-19) را بوجود آورد. بنابراین این موضوع باعث مانع پیشرفتِ تلاش های ملی و بین المللی برای سهولت در محدودیت های همه گیری میشود.

طبق آخرین گزارش بهداشت عمومی انگستان (PHE) , نوع دلتا ممکن است با "74% موارد توالی یافته از (SARS-CoV-2) و 96% موارد توالی و ژنوتیپ شده , به نوع غالب در انگلستان تبدیل شده باشد." که ناشی از این نوع ویروس است.

در ایالات متحده , با توجه به اطلاعات بدست آمده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نسبت موارد جدید کرونا (COVID-19) را که به نوع دلتا نسبت داده اند , 2.7% اعلام کردند. این جدیدترین داده های نظارت ژنومی است که مربوط به 2 هفته ی آخر 22 می (May) 2021 می باشد.

اخیراً دکتر اسکات گوتلیب(Dr. Scott Gottlieb) , سازمان غذا و دارو ی امریکا (FDA) خاطرنشان کرد که حدود 10% موارد جدید کرونایی (COVID-19) بدلیل نوع دلتا است.به گزارش دکتر آنتونی اس. فاوسی (Dr. Anthony S. Fauci) , مدیر بخش ملی آلرژی و بیماری های عفونی هشدار داده است که " هر کشوری که ویروس نوع دلتا را داشته باشد باید نگران افزایش عفونتهای آن باشد, بخصوص اگر تعداد قابل توجهی از افراد آن کشور خاص , واکسینه نشده باشند."او همچنین اضافه کرد "ما شاهد آن بوده ایم که وقتی نوع دلتا در میان افراد غیر واکسینه شده شیوع پیدا می کند , می تواند خیلی سریع غالب شود."

نوع دلتای ویروس تا چه اندازه واگیردار است؟

براساس اطلاعات دریافت شده از انگلستان , گونه ی دلتای ویروس 60% واگیردار تر از گونه ی آلفا (که قبلا B.1.1.7 نامیده میشد) است.گونه ی آلفا نیز به نوبه ی خود, واگیردارتر از گونه ی غالب قبلیِ کشور است.

پروفسور وندی بارکلی (Prof. Wendy Barclay) , استاد ویروس شناسی و رئیس گروه بیماری های عفونی در کالج امپریال لندن در انگلستان , توضیح داد که این گونه واگیردارتر از گونه های قبلی است بخاطر وجود بعضی از جهش های کلیدی در پروتئین سنبله , که به ویروس اجازۀ نفوذ به سلولهای سالم را می دهد.

او همچنین اشاره کرد " گونه ی دلتا دارای دو جهش مهم در پروتئین سنبله یا مجموعه جهش های خود میباشد. یکی از آنها در جایگاه رخ بندیِ فورین (Furin cleavage site) است که بنظر ما برای تناسب ویروس در مجاری تنفسی بسیار مهم است."

و ادامه داد:"ویروسی در ووهان (Wuhan) بوجود آمد که از این نظر بهینه نبود, به همین دلیل سرایت میکرد اما شاید نه آنطور که باید. نوع آلفا با یک جهش خاص , یک قدم در راستای بهبودش برداشت و نوع دلتای آن که بر اساس آن ساخته شد,هم اکنون گام دوم را برداشته است. یک گام بزرگتر در جهت بهبود این ویژگی."

 

آیا علائم ابتلا به کرونای دلتا متفاوت است؟

اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشمندان انگلیس نیز بیان دارد که علائم اولیه ی عفونت ها با نوع دلتای ویروس SARS-CoV-2 در مقایسه با افرادی که تجربه ی عفونت با انواع قبلی را داشته اند, متفاوت است.

بنابراین با توجه به اطلاعات بدست آمده از "مطالعات علائم کووید زوئی (ZOE)" - که تجزیه و تحلیل علمی آن توسط متخصصان کالج کینگ لندن انجام شده است – نشان میدهد که علائم اصلی عفونت توسط نوع دلتا شامل سردرد ,گلو درد و آبریزش بینی می باشد.این یک تغییری است از طرف اطلاعات رسمی درمورد علائم کرونا (COVID-19) - مانند آنچه توسط سرویس بهداشت ملی انگلستان (NHS) ارائه شده است – که داشتن تب , سرفه های مداوم , از دست دادن بویایی یا چشایی را از علائم اصلی بیماری ذکر می کند.

پروفسور تیم اسپکتور (Prof. Tim Spector), بنیانگذار ZOE , هشدار میدهد که علائم کرونا اکنون متفاوت عمل می کند و بیشتر شبیه به یک سرماخوردگی بد است." که این ممکن است باعث جدی نگرفتن افراد نسبت به علائم باشد.

او اصرار دارد که "افراد ممکن است فقط احساس سرماخوردگی شدید پیدا کنند یا حس عجیبی در خستگی – اما حتما در خانه بمانید و آزمایش دهید."

چه خطراتی ممکن است در پیش رو باشد؟

اخیراً, گروهی از دانشمندان خواستار برقراری مجدد اقدامات سختگیرانه ایمنی در مدارس انگلیس برای جلوگیری از گسترش نوع دلتا شدند.باتوجه به یافته های مربوط به افزایش میزان انتقال پذیری دلتا , برخی از دانشمندان بیان داشتند که این ممکن است باعث افزایش خطر موج شدیدی از کرونا شود.

پیش بینی های مدلسازی شده از سمت کالج امپریال لندن نشان میدهد که نوع دلتا ممکن است بطور قابل توجهی خطر بستری شدن افراد توسط کرونا را افزایش دهد. مانند قرار دادن انگلیس در معرض احتمال موج سوم کرونا , که مشابه موجی بود که این کشور در فصل زمستان تجربه کرد.دکتر گوتلیب (Dr. Gottlieb) همچنین هشدار داد که ایالات متحده آمریکا ممکن است شیوع کرونا (COVID-19) بیشتری را بدلیل این نوع بسیار قابل انتقال تجربه کند.

وی گفت: "من فکر میکنم که در مناطقی از کشور که واکسیناسیون کمتری صورت میگیرد ,بویژه در مناطقی از جنوب , جایی که در برخی از شهرها میزان واکسیناسیون پایین است , خطر شیوع نوع جدید ویروس وجود دارد."

به همین دلیل , او مردم را تشویق کرد که کاملاً در برابر کرونا (COVID-19) واکسینه شوند و بنظر میرسد واکسن هایی که در حال حاضر در ایالات متحده وجود دارد مجاز هستند و در برابر نوع ویروس بوجود آمده تا حد زیادی مقاومت میکند.

او اظهار نظر کرد: " بنظر می رسد دو دوز از واکسن mRNA (Pfizer-BioNTech and Moderna) در برابر این نوع ویروس بسیار موثر واقع شده.واکسن های ضد ویروسی از (جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) و AstraZeneca بنظر میرسد حدود 60% موثر باشند. واکسن های mRNA حدود 88% موثر هستند.بنابراین ما ابزارهایی را هم برای کنترل این مسئله و نیز شکست آن داریم. تنها باید از این ابزارها استفاده کنیم."

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید

تست کرونا در منزل

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}