آیا گرده های موجود در هوا می توانند به گسترش ویروس SARS-CoV-2 کمک کنند؟

به نظر می رسد ارتباطی بین غلظت بالای گرده موجود در هوا و میزان بالای عفونت با SARS-CoV-2 وجود دارد که ویروسی است که باعث ایجاد COVID-19 می شود. یک مدل رایانه ای جدید نشان می دهد که گرده درخت می تواند انتقال ویروس را در جمعیتی که در خارج از منزل جمع شده اند ، تسهیل کند.

این مدل فرض می کند که ویروس می تواند دانه های گرده را با مشکل روبرو کند ، گرچه در حال حاضر هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر وقوع این امر وجود ندارد. یک توضیح جایگزین برای ارتباط بین سطح گرده و COVID-19 این است که واکنش های ایمنی در برابر گرده باعث می شود افراد مستعد ابتلا به عفونت شوند. دو فیزیکدان ادعا کرده اند که قوانین فاصله فیزیکی برای جلوگیری از گسترش COVID-19 ممکن است برای افرادی که در خارج از منزل نزدیک منابع اصلی گرده مانند درختان و علف ها ایستاده اند ، ناکافی باشد.

محققان دانشگاه نیکوزیا در قبرس گسترش گرده از درخت بید را از طریق جمعیت مجاور مردم ، که هر یک حداقل 2 متر از یکدیگر ایستاده اند ، با سرعت باد 4 کیلومتر در ساعت مدل سازی کردند. این مدل حرکت 10،000 دانه گرده را از طریق گروههای 11 یا 97 نفری در حدود 20 متری درخت شبیه سازی کرد.

دانشمندان دریافتند که جمعیت بیشتر مردم موقتاً جریان هوا و گرده های آن را به دام می اندازند. این امر می تواند باعث افزایش تماس احتمالی بین دانه های گرده و قطرات ریز بزاق تولید شده هنگام صحبت ، سرفه و غیره شود. با فرض اینکه ویروس می تواند دانه های گرده را با مشکل روبرو کند ، نتایج نشان می دهد که گرده می تواند ویروس را از یک نفر به افراد دیگر منتقل کند.

ذرات سبک تر و خشک تر

محققان خاطرنشان کردند که قطرات بزاق نسبتاً سنگین هستند و به سرعت تبخیر می شوند ، در حالی که دانه های گرده حاوی آب کمی هستند ، سبک تر هستند و می توانند ده ها کیلومتر مسافت را طی کنند.

پروفسور دریکاکیس به پزشکی نیوز امروز گفت: "مردم باید از تجمع جمعیت نزدیک به برخی از انواع گیاهان یا درختان که در آزاد سازی دانه های گرده در یک فصل گرده افشانی بسیار فعال هستند ، خودداری کنند.

وی افزود: "مردم باید از خطرات انتقال هوا توسط قطرات بزاق داخل و خارج و خطرات ناشی از دانه های گرده موجود در هوا در فضای باز آگاه باشند."

وی گفت که فاصله فیزیکی ایمن برای به حداقل رساندن انتقال توسط گرده با توجه به شرایط محیطی متفاوت خواهد بود

دانشمندان پس از مشاهده همبستگی بین غلظت بالای هوای بلوط بید و گرده بید سفید در ایالات متحده در مارس – مه 2020 و میزان آلودگی به SARS-CoV-2 ، مطالعه خود را انجام دادند.

تحقیقات دیگر ، سطح گرده ها را با انتقال SARS-CoV-2 مرتبط دانسته است. مطالعه ای که در مارس 2021 منتشر شد نشان داد كه غلظت گرده های موجود در هوا در 31 كشور جهان 44٪ از تغییرات نرخ عفونت SARS-CoV-2 را تشکیل می دهد.

با این حال ، هنگامی که دانشمندان در لایپزیگ ، آلمان ، گرده های نمونه های هوای محلی را تجزیه و تحلیل کردند و آزمایشات آزمایشگاهی را بر روی گرده های تصفیه شده انجام دادند ، هیچ مدرکی دال بر اینکه گرده می تواند SARS-CoV-2 را حمل یا منتقل کند ، پیدا نکردند.

سوزان دانکر ، دکترای مرکز تحقیقات محیطی هلمهولتز در لایپزیگ ، که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت ، گفت که آنها قادر نیستند احتمال انتقال گرده ها به SARS-CoV-2 را کاملاً رد کنند.

وی به MNT گفت كه به دلایل عملی و ایمنی ، آنها گرده و ویروس را به جای هوا در مایع انكوبه می كنند.

"در واقعیت ، اتصال در هوا اتفاق می افتد و احتمالاً در سیستم سیال نیست. وی گفت: "ما فقط می توانیم نشان دهیم كه هر دو در هنگام تعویض سیستم تعلیق" اتصال پایدار "ایجاد نمی كنند." مقاله آنها اشاره می کند که اثرات الکترواستاتیک در هوا می تواند بر اتصال بین ویروس و دانه های گرده تأثیر بگذارد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}