چگونه می توان تفاوت بین علائم ویروس COVID-19 و عوارض پس از واکسن را تشخیص داد؟

اثرات بعد از واکسن COVID می تواند بسیار شبیه علائم ابتلا به COVID-19 باشد. در این مقاله نحوه تشخیص تفاوت میان آنها را برای شما مشخص خواهیم کرد. اگر برای شما هم سوالات زیر پیش آمده بهتر است ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

بعد از واکسن چه احساسی خواهم داشت؟
آیا عوارض پس از واکسن را تجربه خواهم کرد؟
چگونه می توانم بفهمم که بعد از زدن واکسن دچار علائم بعد از واکسن هستم یا مبتلا به COVID-19 شده ام؟

به طور گیج کننده ای ، اثرات بعد از واکسیناسیون می تواند مانند برخی از علائم COVID-19 احساس شود ، بنابراین دانستن اینکه آیا شما پاسخی به واکسن را تجربه کرده اید یا ویروس را گرفته اید ، دشوار است و باید خود را جدا کرده و آزمایش کنید.

لازم به یادآوری است که پس از واکسیناسیون هم می توانید به COVID-19 مبتلا شوید ، به خصوص در چند هفته اول پس از زخم ، زیرا برای ایجاد ایمنی بدن زمان لازم است و هیچ واکسنی 100٪ محافظت نمی کند. بنابراین مهم است که به هر نشانه ای مبنی بر آلوده بودن هوشیار باشید ، تا از این طریق هم از خود و هم از افراد اطراف محافظت کنید.

بعد از واکسن COVID چه علائمی خواهید داشت؟

پیش بینی علائم شما پس از واکسن COVID دشوار است ، زیرا تأثیرات آن در افراد، متفاوت است. سیستم ایمنی بدن شما همچنان در حال یادگیری پاسخ به ویروس خواهد بود ، بنابراین اگر بعد از واکسن چیزی را تجربه نکردید نگران نباشید.

عوارض واکسن به دو گروه تقسیم می شود:

1. اثرات محلی
‍معمولاً حساسیت و درد موضعی در ناحیه لگن اما شامل قرمزی موضعی ، خارش یا گرما و تورم غدد (غدد لنفاوی) در زیر بغل نیز می باشد. اینها یک روز پس از واکسن شما به اوج خود می رسند و تمایل دارند کمی بیش از یک روز دوام داشته باشند.

2. اثرات سیستمیک (کل بدن)
معمولاً خستگی و سردرد اما شامل تب ، لرز یا لرز ، دردهای عضلانی یا مفصلی ، اسهال و احساس بیماری (حالت تهوع) است. اینها حدود 24 ساعت بعد از لگن شما به اوج خود می رسند و به مدت یک یا دو روز در اطراف می مانند.

آیا بعد از واکسن عوارض آن را تجربه خواهیم کرد؟

طبیعی است که در روزهای اول پس از واکسن احساس خوبی نداشته باشید. یک سوم افراد (34٪) که واکسن Oxford AstraZeneca دارند حداقل یک اثر سیستمیک را تجربه می کنند ، در حالی که تقریباً از هر هشت نفر یک نفر پس از اولین دوز تزریق Pfizer ، اثرات سیستمیک را تجربه می کند.

اگر قبلاً COVID-19 داشته اید ، احتمالاً بعد از اولین دوز واکسن آنها عوارض جانبی را تجربه خواهید کرد. همچنین احتمال دارد که بعد از دوز دوم تزریق Pfizer در مقایسه با مورد اول ، اثرات سیستمیک و موضعی را گزارش کنید. می توانید در مورد اثرات خاص واکسن های Pfizer و Oxford AstraZeneca در وبلاگ ما اطلاعات بیشتری کسب کنید و وبینار متخصص ما را مشاهده کنید تا متوجه شوید که چگونه بر افراد مختلف تأثیر می گذارد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}