واکسن سینوواک چینی چگونه کار می کند؟

شرکت خصوصی چینی Sinovac واکسن ویروس کرونا را به نام CoronaVac تولید کرد. این واکسن برای استفاده در چین تأیید شده است و برای استفاده اضطراری در بیش از ده کشور دیگر مجاز است. در یک آزمایش در برزیل ، محققان دریافتند که این ماده در برابر عفونت با یا بدون علائم 65/50 درصد تأثیر دارد. در یک آزمایش در ترکیه ، محققان دریافتند که این اثر در برابر عفونت های Covid-19 با علائم 25/91 درصد است.

واکسنی که از کرونا ویروس ساخته شده است

CoronaVac با آموزش سیستم ایمنی بدن برای ساخت آنتی بادی علیه ویروس کرونا ویروس SARS-CoV-2 کار می کند. آنتی بادی ها به پروتئین های ویروسی متصل می شوند ، مانند پروتئین های به اصطلاح سنبله ای که سطح آن را گل می کنند. برای ایجاد CoronaVac ، محققان Sinovac با تهیه نمونه ویروس کرونا از بیماران در چین ، انگلیس ، ایتالیا ، اسپانیا و سوئیس شروع کردند. سرانجام یک نمونه از چین پایه و اساس واکسن بود.

کشتن ویروس

محققان ذخایر زیادی از ویروس کرونا را در سلولهای کلیه میمون رشد دادند. سپس ویروس ها را با یک ماده شیمیایی به نام بتا-پروپیولاکتون خاموش کردند. این ترکیب با اتصال به ژن های مختلف ویروس کرونا را از کار می اندازد. ویروس های کرونا ویروس غیرفعال شده دیگر نمی توانند تکرار شوند. اما پروتئین های آنها از جمله سنبله دست نخورده باقی مانده است.

محققان سپس ویروسهای غیرفعال شده را بیرون کشیدند و آنها را با مقدار کمی از ترکیبات پایه آلومینیوم به نام کمکی مخلوط کردند. مواد کمکی سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند تا پاسخ آن به واکسن را افزایش دهد. ویروس های غیرفعال شده بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می گیرند. جوناس سالک از آنها برای ایجاد واکسن فلج اطفال در دهه 1950 استفاده کرد و آنها پایه واکسن علیه بیماری های دیگر از جمله هاری و هپاتیت A هستند.

درخواست پاسخ ایمنی

از آنجا که ویروس های کرونا در CoronaVac مرده اند ، می توانند بدون ایجاد Covid-19 به بازو تزریق شوند. پس از ورود به داخل بدن ، برخی از ویروس های غیرفعال شده توسط نوعی سلول ایمنی به نام سلول ارائه دهنده آنتی ژن بلعیده می شوند.

سلول ارائه دهنده آنتی ژن ویروس کرونا را از هم جدا کرده و برخی از قطعات آن را در سطح خود نشان می دهد. یک سلول T به اصطلاح کمکی ممکن است قطعه را تشخیص دهد. اگر این قطعه در یکی از پروتئین های سطح آن قرار گیرد ، سلول T فعال شده و می تواند به سلول های ایمنی دیگر برای پاسخ به واکسن کمک کند.

ساخت آنتی بادی

نوع دیگری از سلول های ایمنی بدن که سلول B نامیده می شود نیز ممکن است با ویروس کرونا ویروس غیرفعال روبرو شود. سلول های B دارای پروتئین های سطحی به شکل های بسیار متنوعی هستند و تعداد کمی از آنها ممکن است شکل مناسبی برای چسباندن به ویروس کرونا داشته باشند. هنگامی که یک سلول B قفل می شود ، می تواند بخشی یا تمام ویروس را به داخل خود کشانده و قطعات ویروس کرونا را در سطح آن ارائه دهد.

یک سلول کمکی T فعال شده در برابر ویروس کرونا می تواند بر روی همان قطعه قفل شود. وقتی این اتفاق می افتد ، سلول B نیز فعال می شود. آنتی بادی هایی را که همان شکل پروتئین های سطحشان هستند تکثیر و بیرون می ریزد.

متوقف کردن ویروس

پس از واکسیناسیون با CoronaVac ، سیستم ایمنی بدن می تواند به عفونت ویروس های کرونا پاسخ دهد. سلول های B آنتی بادی تولید می کنند که به مهاجمان می چسبد. آنتی بادی هایی که پروتئین سنبله را هدف قرار می دهند می توانند از ورود ویروس به سلول جلوگیری کنند. انواع دیگر آنتی بادی ها ممکن است ویروس را از طریق دیگر مسدود کنند.

به یاد آوردن ویروس

در حالی که CoronaVac می تواند برخی از محافظت ها را در برابر Covid-19 ارائه دهد ، هنوز هیچ کس نمی تواند بگوید که این محافظت چه مدت طول می کشد. در طول ماه ها ممکن است سطح آنتی بادی کاهش یابد. اما سیستم ایمنی همچنین شامل سلولهای خاصی به نام سلولهای حافظه B است که ممکن است اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را برای سالها یا حتی دهه ها حفظ کند.

واکسن سینوواک چینی چگونه کار میکند؟

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}