از واکسن AstraZeneca ویروس کرونا چه می دانید؟

واکسن آسترازنکا در اتحادیه اروپا مجاز به جلوگیری از COVID-19 است که می تواند باعث بیماری شدید و مرگ شود. این بیماری همچنین می تواند عواقب طولانی مدت در افراد در هر سنی داشته باشد. Vaxzevria یک واکسن برای پیشگیری از بیماری ویروس کرونا در سال 2019 برای افراد 18 سال به بالا است. COVID-19 توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود. Vaxzevria از ویروس دیگری (از خانواده آدنوویروس) تشکیل شده است که اصلاح شده است و حاوی ژن ساخت پروتئین از SARS-CoV-2 است. واکسن خود ویروس را شامل نمی شود و نمی تواند باعث COVID-19 شود.

از واکسن AstraZeneca ویروس کرونا چه میدانید؟

فواید Vaxzevria بیشتر از خطرات آن در بزرگسالان از همه گروه های سنی است. با این حال ، موارد بسیار نادر لخته شدن خون با پلاکت خون کم در پی واکسیناسیون رخ داده است. کمیته داروهای انسانی EMA (CHMP) برای حمایت از تصمیم گیری مقامات ملی در مورد تصمیم گیری در مورد چگونگی استفاده بهتر از واکسن در مناطق خود ، اطلاعات موجود را تجزیه و تحلیل کرده است تا خطر این لخته های خون بسیار نادر را در زمینه مزایای واکسن برای گروه های سنی مختلف قرار دهد و نرخ های مختلف عفونت.

تجزیه و تحلیل تصمیمات ملی در مورد استفاده از واکسن را با در نظر گرفتن وضعیت همه گیری هنگام تکامل و سایر عوامل مانند در دسترس بودن واکسن ، اطلاع می دهد. با در دسترس قرار دادن داده های جدید ، تجزیه و تحلیل ممکن است تغییر کند.

کمیته همچنین داده های موجود در مورد استفاده از دوز دوم را در نظر گرفت.

مزایای شناخته شده و خطر واکسن آسترازنکا

واکسزوریا در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان ، پذیرش در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و مرگ ناشی از COVID-19 موثر است. شایعترین عوارض جانبی معمولاً خفیف یا متوسط ​​بوده و طی چند روز بهبود می یابد. جدی ترین عوارض جانبی موارد بسیار نادری از لخته شدن خون غیرمعمول با پلاکت خون پایین است که تخمین زده می شود در 1 از 100000 فرد واکسینه شده رخ دهد. در صورت بروز علائم ، افراد باید به دنبال کمک پزشکی باشند.

داده هایی برای گروه های سنی مختلف و میزان آلودگی :

کمیته مزایای واکسن و خطر لخته شدن خون غیرمعمول با پلاکت کم در گروه های سنی مختلف را در زمینه میزان عفونت ماهانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد: کم (55 در هر 100000 نفر) ، متوسط ​​(401 در هر 100،000 نفر) و زیاد (886 در 100،000) افراد) .

این تجزیه و تحلیل به بررسی پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان ، پذیرش در ICU و مرگ ناشی از COVID-19 ، بر اساس فرضیات مختلف اثربخشی واکسن برای زمینه سازی وقوع این لخته های خون غیرمعمول پرداخت. این نشان داد که مزایای واکسیناسیون با افزایش سن و میزان عفونت افزایش می یابد.

نمایش گرافیکی یافته ها ، با فرض 80٪ اثر واکسن در مدت چهار ماه ، در دسترس است. گزارش ارزیابی CHMP با اطلاعات کامل به زودی منتشر می شود. تجزیه و تحلیل فعلی ارزیابی تعادل سود و خطر واکسن را تشکیل نمی دهد ، که برای بزرگسالان در تمام گروه های سنی مثبت باقی می ماند.

همانطور که برای همه واکسن ها ، Vaxzevria در اتحادیه اروپا تأیید شده است زیرا مزایای آن بیشتر از خطرات فردی است که به طور بالقوه در معرض عامل ایجاد کننده بیماری قرار دارد. با این حال ، مقامات ملی بعداً در تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده بهینه از واکسن ها ، عوامل دیگری را نیز در نظر می گیرند. از آنجا که واکسیناسیون یک مداخله بهداشت عمومی است ، مقامات ملی همچنین می توانند مزایای آن را برای کل جمعیت در نظر بگیرند ، زیرا واکسن ها ممکن است از افراد واکسینه شده بیشتر محافظت کنند.

اگرچه ممکن است با در دسترس قرار دادن داده های جدید ، این تجزیه و تحلیل تغییر کند ، اما ممکن است کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تنظیم کنند که استراتژی های واکسیناسیون خود را بسته به میزان عفونت و سن افرادی که هنوز نیاز به واکسیناسیون دارند تنظیم کنند.

دوز دوم واکسن Vaxzevria

کمیته توصیه کرد که دوز دوم Vaxzevria را پس از دادن اولین داروی مطابق با اطلاعات محصول ، بین دو و چهار هفته ادامه دهید. CHMP توصیه هایی را برای دادن دوز دوم Vaxzevria بعد از فاصله زمانی بیشتر از 4-12 هفته توصیه شده ، عدم دادن دوز دوم یا واکسن mRNA به عنوان دوز دوم در نظر گرفت.

با این حال ، زمان قرارگیری و پیگیری کافی برای تعیین اینکه آیا خطر لخته شدن خون با پلاکت خون پایین بعد از دوز دوم با خطر بعد از دوز دوم متفاوت است ، وجود نداشته است. در حال حاضر داده های محدود یا محدودی برای تغییر توصیه های فعلی وجود ندارد.

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}