آیا ویروس COVID-19 می تواند بین انسان و حیوان منتقل شود؟

از ژوئن 2020 ، 214 مورد انسانی با COVID-19 در دانمارک با انواع SARS-CoV-2 مرتبط با راسو های پرورشی شناسایی شده است ، از جمله 12 مورد با یک نوع منحصر به فرد ، که در 5 نوامبر گزارش شده است. همه 12 مورد در سپتامبر 2020 در شمال جوتلند ، دانمارک شناسایی شد. این موارد از 7 تا 79 سال سن داشتند و هشت مورد با صنعت کشاورزی راسو ارتباط داشت و چهار مورد مربوط به جامعه محلی بود.

آیا ویروس COVID-19 می تواند بین انسان و حیوان منتقل شود؟

مشاهدات اولیه نشان می دهد که تظاهرات بالینی ، شدت و انتقال در بین افراد آلوده مانند سایر ویروس های در گردش SARS-CoV-2 است. با این حال ، این نوع ، که به آن نوع "خوشه 5" گفته می شود ، دارای ترکیبی از جهش ها ، یا تغییراتی بود که قبلاً مشاهده نشده بود. پیامدهای تغییرات شناسایی شده در این نوع هنوز به خوبی درک نشده است. یافته های اولیه نشان می دهد که این نوع خاص مربوط به راسو که در هر دو راسو و 12 مورد انسانی شناسایی شده است ، حساسیت نسبت به آنتی بادی های خنثی کننده نسبتاً کاهش یافته است. برای تأیید یافته های اولیه گزارش شده و درک هرگونه پیامد بالقوه این یافته از نظر تشخیص ، درمان و واکسن در حال توسعه ، به مطالعات بیشتر علمی و آزمایشگاهی نیاز است. در این میان ، اقدامات مقامات دانمارکی برای محدود کردن شیوع بیشتر این نوع ویروس در میان پوست های راسو و انسان در حال انجام است.

ویروس SARS-CoV-2 ، ویروس عامل COVID-19 ، اولین بار در ماه دسامبر سال 2019 در انسان شناسایی شد. از 6 نوامبر ، بیش از 48 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است که باعث مرگ بیش از 1.2 میلیون نفر در سراسر جهان شده است. اگرچه اعتقاد بر این است که ویروس از نظر اجدادی با خفاش ها مرتبط است ، منشا ویروس و میزبان (ها) میانی SARS-CoV-2 هنوز شناسایی نشده است.

شواهد موجود نشان می دهد که ویروس عمدتا از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک بین افراد منتقل می شود ، اما نمونه هایی از انتقال بین انسان و حیوان نیز وجود دارد. چندین حیوان که با انسان آلوده در تماس بوده اند ، مانند راسوها ، سگ ها ، گربه های خانگی ، شیرها و ببرها ، آزمایش SARS-CoV-2 مثبت است.

مینک ها به دنبال قرار گرفتن در معرض انسان آلوده آلوده شدند. سمور یا راسو می تواند به عنوان مخزن SARS-CoV-2 عمل کرده و ویروس را بین خود منتقل کرده و خطر سرایت ویروس از راسو به انسان را به وجود آورد. سپس افراد می توانند این ویروس را در جمعیت انسانی منتقل کنند. بعلاوه ، ریزش عقب (انتقال انسان به راسو) می تواند اتفاق بیفتد. وقتی ویروس حیوانی به جمعیت انسانی سرایت می کند ، یا اگر یک جمعیت حیوانی می تواند به تقویت و انتشار ویروسی مبتلا به انسان کمک کند ، همچنان نگران کننده است. هنگامی که ویروس ها بین جمعیت انسان و حیوان حرکت می کنند ، تغییرات ژنتیکی در ویروس ایجاد می شود. این تغییرات را می توان از طریق تعیین توالی کامل ژنوم شناسایی کرد و در صورت یافتن ، آزمایشات می توانند پیامدهای احتمالی این تغییرات را بر روی بیماری در انسان بررسی کنند.

تا به امروز ، شش کشور یعنی دانمارک ، هلند ، اسپانیا ، سوئد ، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا SARS-CoV-2 را در راسوهای پرورشی به سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) گزارش کرده اند.

مقامات دانمارکی اقدامات بهداشتی عمومی برنامه ریزی شده یا ادامه دار را اعلام کرده اند:

  • از بین بردن کلیه راسو های پرورشی (بیش از 17 میلیون) در دانمارک ، از جمله موجودی نژاد آن
  • تقویت نظارت بر جمعیت محلی برای شناسایی تمام موارد COVID-19 ، از جمله از طریق آزمایش PCR توده ای در کل جمعیت برای منطقه جاتلند شمالی
  • گسترش درصد توالی عفونت های SARS-CoV-2 در انسان و راسو در دانمارک
  • به اشتراک گذاری سریع توالی های ژنوم کامل SARS-CoV-2 از نوع راسو
  • معرفی محدودیت های جدید حرکتی و سایر اقدامات بهداشت عمومی در مناطق آسیب دیده در جاتلند شمالی برای کاهش انتقال بیشتر از جمله محدودیت های حرکتی بین شهرداری ها

همه ویروس ها از جمله SARS-CoV-2 با گذشت زمان تغییر می کنند. سویه های SARS-CoV-2 آلوده به راسوها ، که متعاقباً به انسان منتقل می شوند ، ممکن است ترکیبات منحصر به فردی از جهش ها را بدست آورند. برای درک کامل تأثیر جهش های خاص ، مطالعات پیشرفته آزمایشگاهی مورد نیاز است. این تحقیقات زمان می برد و در همکاری نزدیک بین گروه های مختلف تحقیقاتی انجام می شود.

یافته های اخیر گزارش شده توسط اداره بهداشت عمومی دانمارک (Statens Serum Institut) در دانمارک در رابطه با نوع جدید SARS-CoV-2 شناسایی شده در انسان نیاز به تأیید و ارزیابی بیشتر دارد تا هرگونه پیامدهای بالقوه از نظر انتقال ، بالینی را بهتر درک کند. 

علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل دقیق و مطالعات علمی برای درک بهتر جهش های گزارش شده مورد نیاز است. به اشتراک گذاری توالی کامل ژنوم از سویه های انسانی و حیوانی برای تسهیل تجزیه و تحلیل دقیق توسط شرکا ادامه خواهد داشت. اعضای WHO SARS-CoV-2 ویروس کارگروه در حال کار با دانشمندان دانمارکی برای درک بهتر نتایج موجود و همکاری در مطالعات بیشتر هستند. برای درک مفاهیم این ویروس ها از نظر تشخیص ، داروهای درمانی و واکسن های موجود SARS-CoV-2 ، مطالعات علمی و آزمایشگاهی بیشتری انجام خواهد شد.

اقدامات انجام شده توسط مقامات دانمارکی باعث تداوم گسترش انواع SARS-CoV-2 مرتبط با راسو در دانمارک می شود و به ویژه برای حاوی نوع منحصر به فرد گزارش شده به WHO اجرا شده است. این اقدامات شامل محدود کردن جابجایی افراد ، سرقت حیوانات ، آزمایش گسترده افراد ساکن در مناطق آسیب دیده و افزایش توالی ژنومی ویروس های SARS-CoV-2 در سراسر کشور است.

این رویداد نقش مهمی را نشان می دهد که جمعیت گوساله های پرورشی می توانند در انتقال مداوم SARS-CoV-2 و نقش حیاتی نظارت قوی ، نمونه برداری و تعیین توالی SARS-CoV-2 ، به ویژه در مناطقی که چنین مخازن حیوانی شناسایی شده است ، برجسته شود.

یافته های اولیه دانمارک در سطح جهانی مرتبط است و WHO اهمیت اشتراک اطلاعات اپیدمیولوژیک ، ویروس شناسی و توالی کامل ژنوم را با سایر کشورها و تیم های تحقیقاتی ، از جمله از طریق سیستم عامل های منبع باز ، تشخیص می دهد.

WHO توصیه می کند مطالعات ویروس شناسی بیشتری باید برای درک جهش های خاص توصیف شده توسط دانمارک و بررسی بیشتر هرگونه تغییرات اپیدمیولوژیکی در عملکرد ویروس از نظر قابل انتقال بودن و شدت بیماری ایجاد شود. WHO به همه کشورها توصیه می کند تعیین توالی ویروس های SARS-CoV-2 را در صورت امکان و به اشتراک گذاری داده های توالی در سطح بین المللی افزایش دهند.

توصیه می شود :

نظارت بر COVID-19 رابط حیوان و انسان را که در آن مخازن حیوانات حساس شناسایی می شود ، از جمله مزارع پرورش گوساله ، تقویت کنند.

اقدامات ایمنی زیستی و ایمنی زیستی كشاورزی را در اطراف مخازن شناخته شده حیوانات تقویت كنند تا خطر وقایع انسان و دام مرتبط با SARS-CoV-2 را محدود كنند. این شامل اقدامات پیشگیری و كنترل عفونت برای كارگران حیوانات ، بازدیدكنندگان مزارع و افرادی است كه ممكن است در دامداری یا دامداری دخیل باشند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}