پرسش و پاسخ در خصوص چرا تاریخ می گوید Covid-19 اینجا است تا بماند؟

پروفسور مارک ون رانست در KU Leuven در بلژیک ، یک متخصص در ویروس های کرونا، می گوید جای پای ویروس SARS-CoV-2 در جمعیت انسانی امروزه به این معنی است که احتمالاً از الگویی مشابه پیروی می کند و به ویروس مداوم در گردش یا "بومی" تبدیل می شود و به چهار ویروس انسانی دیگر می پیوندد که افراد مبتلا به سرماخوردگی را آلوده می کند.

پرسش و پاسخ در خصوص چرا تاریخ می گوید Covid-19 اینجا است تا بماند؟

آیا ویروس کرونا به نام OC43 ممکن است باعث شیوع آنفلوانزای روسی در دهه 1890 شود که از سن پترزبورگ در سراسر اروپا به ایالات متحده گسترش یافت؟

بله ، اولین مطالعه در سال 2005 بود. ما تجزیه و تحلیل ژنتیکی (تکامل OC43) را دوباره انجام دادیم تا ببینیم ویروس های گاوی و انسان در چه نقطه ای شروع به واگرایی می کنند (که نشان می دهد گونه های پرش شده OC43) و دقیقاً همان تاریخ (به عنوان اپیدمی آنفلوانزای روسی) حتی در آن زمان مردم در مورد علت این آنفلوآنزای عجیب و غریب بحث می کردند ، گرچه آنها حتی از ویروس ها اطلاعی نداشتند. اما حتی در آن زمان نیز قابل توجه بود که این ممکن است چیزی متفاوت باشد.

آیا راهی وجود دارد که کاملاً مطمئن باشید ویروس کرونا خاص باعث همه گیری 1890 شده است؟

بدون شک علت آن ویروس بوده است. من فکر نمی کنم بتوانیم ویروس را از اجساد منجمد در یخ زدگی بازیابی کنیم ، همان کاری که ما توانستیم برای قربانیان آنفولانزای اسپانیایی در سال 1918 انجام دهیم. بازه زمانی برای همه گیری 1918 کوتاه بود ، در حالی که آنفولانزای روسی بسیار گسترده تر بود و مردم نیز به دلایل دیگر می مردند. اما اگر کسی آنقدر صبور باشد که تلاش کند ، پس امیدوارم روزی کسی شواهد بیشتری پیدا کند البته که این آسان نخواهد بود. 

چه اتفاقی برای ویروس افتاده است که احتمالاً باعث این همه گیری قرن نوزدهم شده است؟

OC43 هنوز در اطراف است. اکنون مسئول سرماخوردگی های معمولی است ، البته سرماخوردگی های شدیدتر و احتمالاً در برخی افراد مسن می تواند منجر به بیماری های شدید شود. ممکن است بخواهیم بیشتر به دنبال OC43 در پنومونی عجیب در افراد مسن بگردیم. این به این دلیل است که قبل از سال گذشته ، اگر فرد مسنی به ذات الریه مبتلا باشد ، فقط در بیمارستان دانشگاهی می توان از نظر OC43 آزمایش کرد. 

اگرچه اکنون ، ما انگیزه فوق العاده زیادی برای شکار ویروس کرونا در افراد مسن داریم. این ویروس های کرونا ویروس عامل اصلی مرگ و میر نیستند ، اما افراد مسن می توانند در اثر آنها بمیرند. SARS-CoV-2 اکنون شدیدترین ویروس مورد مطالعه قرار گرفته است. این ویروسهای دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

آیا چهار ویروس کرونا احتمالاً در گذشته باعث شیوع بیماری های همه گیر شده است؟

من اطمینان دارم که آنها این کار را کردند ، هرچند که ما هرگز نخواهیم فهمید که آیا واقعاً همه گیری ایجاد کرده اند یا مجموعه ای از همه گیرها را افزایش داده اند. این بستگی به این دارد که مکانی که جهش آن از حیوان به انسان چقدر با دنیای خارج ارتباط داشته است. صدها سال پیش ممکن بود مدتی طول بکشد تا یک ویروس جدید به دور دنیا سفر کند. اما اگر 200 سال پیش شیوع ویروس کرونا داشته باشیم ، این ممکن است در سوابق تاریخی دیده شود ، همانطور که حتی اگر افراد مسن دسته دسته از بین بروند ، مردم متوجه می شوند.

ما SARS داشته ایم ، سپس ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و اکنون SARS-CoV-2 را کشف کردیم ، ویروس های کرونا ویروسی که از حیوانات به سمت افراد دیگر پریده اند. آیا می توان انتظار بیشتری از آنها داشت؟

من فکر می کنم ما بیشتر آنها را ردیابی می کنیم. من مطمئن هستم که بروزهایی از این دست همیشه اتفاق می افتد و ما متوجه آنها نشده ایم. اگر برخی از این شیوع ها ، مانند SARS در سال 2003 ، صد سال پیش اتفاق افتاده باشد ، دیگر مورد توجه قرار نمی گرفت. این می تواند یک شیوع محلی باشد. این کرونا ویروس ها برای مدت طولانی کمی مورد بررسی قرار گرفتند. در سال 2003 ، ما برای اولین بار توالی OC43 را که یکی از رایج ترین ویروس های سرماخوردگی است و حتی توالی یابی نشده بود ، قرار دادیم.

آینده ویروس کرونا ویروس SARS-CoV-2 احتمالاً چه خواهد بود؟

این ویروس اکنون در هر دو نیمکره وجود دارد و دارای امواج پی در پی عفونت است. همه مواد لازم برای تبدیل شدن این ویروس به ویروس کرونا وجود دارد که ممکن است صدها سال وجود داشته باشد.

با مشاهده همه گیری دهه 1890 یا آنفلوانزای اسپانیایی 1919-1918 چه چیزی می توان یاد گرفت؟

اولین چیزی که یاد گرفتیم این است که چیزهای زیادی یاد نگرفتیم. زیرا بسیاری از کارهایی که ما در سال 2020 انجام دادیم دقیقاً مشابه آنچه در سال 1918 انجام دادند مانند فاصله اجتماعی ، ماسک زدن ، قرنطینه کردن ، محدودیت های سفر بود. با این حال ما مجبور شدیم تقریباً دوباره یاد بگیریم تا این اقدامات را انجام دهیم. ما اکنون در تشخیص همه گیری بهتر هستیم. همچنین ، واکسن ها با سرعتی تولید شده اند که حتی چند سال پیش نیز ممکن نبود ، به ویژه واکسن های پیام رسان RNA. اما حتی اگر ما برای تشخیص همه گیری و تولید واکسن از تجهیزات بهتری برخوردار باشیم ، باز هم ویرانی ایجاد کرده است.

آیا ویروس های کرونا بعد از بیماری همه گیر Covid-19 توجه دانشمندان را بسیار بیشتر جلب می کنند؟

بعد از شیوع SARS در سال 2003 ، ویروس های کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و از این طریق ویروس های کرونا (MERS) و دو کرونا ویروس بومی که باعث سرماخوردگی HKU1 و NL63 می شوند را پیدا کردیم. تحقیقات ویروس کرونا و ویروس شناسی به طور کلی پس از این همه گیری افزایش می یابد اما فقط دو سال طول می کشد و سپس کاهش می یابد. برای بیماری های همه گیر ، ما برای ده سال آینده آمادگی بیشتری خواهیم داشت ، اما پس از آن افراد بازنشسته می شوند و حرکت می کنند و حافظه جمعی از دست می رود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}