داده های حاصل از برنامه واکسیناسیون اسرائیل نشان می دهد واکسن Pizer-BioNTech COVID-19 پاسخ آنتی بادی میزبان قوی را ایجاد می کند!

تیمی از دانشمندان در اسرائیل اخیراً اثر واکسن ویروس کرونا ویروس مبتنی بر mRNA (COVID-19) ، BNT162b2 (همچنین به عنوان واکسن Pfizer-BioNTech) را در ایجاد پاسخ ایمنی هومورال میزبان ارزیابی کردند. این یافته ها نشان می دهد که واکسن قادر به ایجاد پاسخ آنتی بادی ویروس کرونا (SARS-CoV-2) سندرم حاد تنفسی شدید میباشد و پاسخ آن تاثیر پذیر از سن می باشد.

تا 7 مارس 2021 ، 116 میلیون مورد تایید شده COVID-19 ، از جمله 2.5 میلیون مرگ ، به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش شده است. علاوه بر کشف و استفاده مجدد از رویکردهای درمانی ضد ویروسی قوی ، چندین واکسن بالقوه به عنوان تلاشی برای جلوگیری از انتقال بیشتر SARS-CoV-2 با سرعت رکورد تولید شده است. بسیاری از این واکسن ها قبلاً از مقامات نظارتی ملی در سراسر جهان تأیید استفاده اضطراری دریافت کرده اند. طبق داده های WHO تا 8 مارس 2021 ، حدود 249 میلیون دوز واکسن در سطح جهان تجویز شده است.

واکسن Pizer-BioNTech COVID-19 پاسخ آنتی بادی میزبان قوی را ایجاد می کند

در اسرائیل ، در مقیاس وسیع واکسن COVID-19 BNT162b2 پس از دریافت پاسخ بسیار مثبت از آزمایش واکسن تصادفی کنترل شده با پلاسبو ، در اواسط دسامبر سال 2020 آغاز شده است. اخیراً ، مطالعات انجام شده در سراسر کشور در زمینه واکسیناسیون گسترده گزارش کرده اند که واکسن BNT162b2 در جلوگیری از علامت COVID-19 ، میزان بستری شدن در بیمارستان ، عوارض شدید و مرگ بسیار م effectiveثر است.

در مطالعه حاضر ، دانشمندان پاسخ آنتی بادی ضد SARS-CoV-2 را در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی اسرائیل با BNT162b2 ارزیابی کرده اند. به طور خاص ، BNT162b2 یک واکسن مبتنی بر mRNA با نانوذرات لیپیدی است که حاوی پروتئین سنبله SARS-CoV-2 با طول کامل تثبیت شده در پرفیوژن و غشایی است و به عنوان آنتی ژن واکسن است.

این مطالعه روی 116 کارمند بهداشتی که در یکی از بزرگترین سازمانهای بهداشتی در اسرائیل کار می کنند انجام شده است. از کل شرکت کنندگان 48 نفر زیر 50 سال و 68 نفر بالای 50 سال بودند. حدود 8٪ از شرکت کنندگان مرد بودند. همه شرکت کنندگان با 2 دوز واکسن در بازه 21 روزه تجویز شدند. آزمایشات سرولوژی برای آنتی بادی های IgG مخصوص پروتئین سنبله SARS-CoV-2 به طور سری بین 14 ژانویه 2020 و 24 فوریه 2021 انجام شد. به طور متوسط ​​3 آزمایش سرولوژی برای هر شرکت کننده انجام شد که منجر به انجام 382 آزمایش شد.

همانطور که از یافته ها مشخص است ، تغییر سرمی در همه شرکت کنندگان 14 روز پس از ایمن سازی با دوز اول رخ داده است. آنتی بادی های IgG مخصوص پروتئین سنبله SARS-CoV-2 در حدود روز 30 که 10 روز بعد از دوز دوم بود ، به یک مقدار حداکثر رسید.

دانشمندان تنوع در پاسخ آنتی بادی را در بین شرکت کنندگان زیر 50 سال یا بالاتر مشاهده کردند. شرکت کنندگانی که کمتر از 50 سال داشتند سطح آنتی بادی بیشتری در خون نشان دادند. نکته مهم ، دانشمندان مشاهده کردند که با وجود تغییرات جنسیتی ، سطح آنتی بادی به طور قابل توجهی بالاتر از آستانه واکنش سرولوژی باقی ماند. در مورد ماندگاری اثر واکسن ، دانشمندان مشاهده کردند که پس از اوج گرفتن ، پاسخ آنتی بادی در طول دوره مطالعه (شش هفته) بسیار کند می شود.

به طور کلی ، یافته های مطالعه نشان می دهد که واکسن COVID-19 مبتنی بر mRNA BNT162b2 در ایجاد پاسخ آنتی بادی قوی در برابر SARS-CoV-2 بسیار موثر است. اگرچه این واکسن در بین شرکت کنندگان جوان کارآیی بالاتری نشان داد ، دانشمندان معتقدند که برای ارزیابی دقیق پویایی طولانی مدت چنین تغییرات وابسته به سن ، به مطالعات بیشتری نیاز است. آنها همچنین بر لزوم بررسی سایر عواملی که ممکن است بر سرعت تبدیل خون تأثیر بگذارند ، تأکید کرده اند.

از آنجا که مدت زمان مطالعه فقط به شش هفته محدود شد ، نمی توان اثر طولانی مدت واکسن را بررسی کرد. علاوه بر این ، به دلیل اندازه نمونه نسبتاً کم و نسبت نامتناسب زن به زن ، گروه مطالعه نماینده واقعی جمعیت عمومی نیست. همانطور که دانشمندان ذکر کردند ، این ممکن است محدودیت های بالقوه مطالعه باشد.

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}