اثرات طولانی مدت ویروس کرونا در بیماران

علائم COVID-19 گاهی اوقات می تواند ماه ها ادامه داشته باشد. این ویروس می تواند به ریه ها ، قلب و مغز آسیب برساند که خطر مشکلات سلامتی در طولانی مدت را افزایش می دهد. اکثر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند 2019 (COVID-19) طی چند هفته کاملا بهبود می یابند. اما برخی از افراد حتی کسانی که به صورت خفیف به بیماری کرونا مبتلا می شوند پس از بهبودی اولیه علائم و اثرات ویروس کرونا را تجربه می کنند.

اثرات طولانی مدت ویروس کرونا در بیماران

این افراد بعضی اوقات خود را "حمل کننده های طولانی" توصیف می کنند و به این بیماری سندرم پس از COVID-19 یا "COVID-19 طولانی" گفته می شود. افراد مسن و افراد با بسیاری از بیماری های جدی به احتمال زیاد علائم طولانی مدت COVID-19 را تجربه می کنند ، اما حتی افراد جوان ، در غیر این صورت افراد سالم می توانند هفته ها تا ماه ها بعد از عفونت احساس ناراحتی کنند. علائم و نشانه های متداول که با گذشت زمان ادامه می یابد عبارتند از:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن
  • درد مفصل
  • درد قفسه سینه

سایر علائم و نشانه های طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد عضلانی یا سردرد
  • ضربان تند قلب
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • مشکلات حافظه ، تمرکز یا خواب
  • بثورات یا ریزش مو

آسیب اعضای بدن ناشی از COVID-19 :

اگرچه COVID-19 به عنوان یک بیماری دیده می شود که در درجه اول ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما می تواند به اندام های دیگر نیز آسیب برساند. اندام هایی که ممکن است تحت تأثیر COVID-19 قرار گیرند عبارتند از:

قلب : آزمایشات تصویربرداری که ماهها پس از بهبودی از COVID-19 انجام شده است ، آسیب دائمی به عضله قلب را نشان داده است ، حتی در افرادی که فقط علائم خفیف COVID-19 را تجربه کرده اند. این ممکن است خطر نارسایی قلبی یا سایر عوارض قلبی را در آینده افزایش دهد.

ریه ها : نوع پنومونی که اغلب با COVID-19 همراه است می تواند باعث آسیب طولانی مدت به کیسه های هوای ریز (آلوئول) در ریه ها شود. بافت اسکار حاصل می تواند منجر به مشکلات تنفسی طولانی مدت شود.

مغز : حتی در جوانان ، COVID-19 می تواند باعث سکته های مغزی ، تشنج و سندرم Guillain-Barre شود - وضعیتی که باعث فلج موقتی می شود. COVID-19 همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

لخته شدن خون و مشکلات رگ های خونی : COVID-19 می تواند سلولهای خونی را بیشتر لخته کند. در حالی که لخته های بزرگ می توانند باعث حمله قلبی و مغزی شوند ، اما اعتقاد بر این است که بیشتر آسیب قلبی ناشی از COVID-19 از لخته های بسیار کوچکی ناشی می شود که رگ های خونی کوچک (مویرگ ها) را در عضله قلب مسدود می کند.

سایر قسمت های بدن که تحت تأثیر لخته های خون قرار گرفته اند ، شامل ریه ها ، پاها ، کبد و کلیه ها هستند. COVID-19 همچنین می تواند رگهای خونی را ضعیف کرده و باعث نشت آنها شود ، که به مشکلات بالقوه طولانی مدت کبد و کلیه کمک می کند.

مشکلات در خلق و خوی و خستگی : افرادی که علائم شدید COVID-19 دارند اغلب مجبور می شوند در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان تحت درمان مکانیکی مانند دستگاه های تهویه برای تنفس قرار بگیرند. صرف زنده ماندن از این تجربه باعث می شود فرد بعداً دچار سندرم استرس پس از سانحه ، افسردگی و اضطراب شود.

از آنجا که پیش بینی نتایج طولانی مدت از ویروس جدید COVID-19 دشوار است ، دانشمندان در حال بررسی اثرات طولانی مدت در ویروس های مرتبط مانند ویروس عامل سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) هستند.

بسیاری از افرادی که از SARS بهبود یافته اند به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده اند ، یک اختلال پیچیده که با خستگی مفرط مشخص می شود و با فعالیت بدنی یا ذهنی بدتر می شود ، اما با استراحت بهبود نمی یابد. همین امر ممکن است در مورد افرادی که COVID-19 داشته اند نیز صادق باشد.

بسیاری از تأثیرات طولانی مدت COVID-19 هنوز ناشناخته است

هنوز درمورد تأثیر COVID-19 بر افراد با گذشت زمان هنوز ناشناخته است. با این حال ، محققان توصیه می کنند پزشکان از نزدیک افرادی را که به COVID-19 مبتلا شده اند کنترل کنند تا ببینند که اعضای بدن آنها پس از بهبودی چگونه کار می کند.

لازم به یادآوری است که بیشتر افرادی که COVID-19 دارند به سرعت بهبود می یابند. اما مشکلات احتمالی طولانی مدت COVID-19 با رعایت موارد احتیاطی مانند استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و تمیز نگه داشتن دست می تواند کاهش یابد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}